TDL Monitor M

Rosinen i pølseenden

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » tors 1. dec 2022 15:23

Hej Jonas.

Tillykke med dine TDL'ere. Jeg håber ikke du har fået for mange buler selv. Du kunne jo prøve at sætte noget af din kones yndlingsmusik på.
Spøg til side da jeg formoder de er lige så tunge at drive, som IMF er, vil jeg nu foreslå dig at se efter en kraftigere effektforstærker. Som nævnt tidligere i tråden her, har jeg selv brugt en Linn Klout til mine IMF'er og det lød da ok, højtalerne blomstrede altså mere op med flere muskler bag.
Selvfølgelig kan de spille med din LK85'er, men den yder nok lige i underkanten af, hvad de har brug for.
Jeg er lidt usikker på om du bør skrue for meget op, den relative lave effekt LK85'eren kan levere, kan resultere i at du står med det problem, at den mister kontrollen over TDL'erne.
Derved risikere du afbrænding af især diskanterne. Det ville s.. være surt!
Men nyd dem og vær opmærksom på de ikke lyder presset.

De venligst mente hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Eliasson_jonas » tors 1. dec 2022 19:16

Hahaha, nej jeg klarede mig uden buler! Har fundet en fed serie (Mozart in the jungle / Amazon) som vi ser sammen med meget musik, så hun begynder nok at værdsætte dem lidt. Håber det holder. Hører hvad du siger med LK85, har tænkt lidt det samme. Tror du at den ville kunne lide vi amo med chakra 4100? (Så må jeg pille ud aktiv kort til Katan, derfor har jeg ikke prøvet endnu. Eller hvad anbefales? Har pt ikke det stor budget dog, (men evt kunne jeg sælge min B&W P1. Den har jeg ikke brug for mere :)
Eliasson_jonas
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 dec 2019
Lokalitet: Gentofte

Re: TDL Monitor M

Indlægaf 2-mas » fre 2. dec 2022 21:50

Dan63 skrev:Hej Jonas.

Tillykke med dine TDL'ere. Jeg håber ikke du har fået for mange buler selv. Du kunne jo prøve at sætte noget af din kones yndlingsmusik på.
Spøg til side da jeg formoder de er lige så tunge at drive, som IMF er, vil jeg nu foreslå dig at se efter en kraftigere effektforstærker. Som nævnt tidligere i tråden her, har jeg selv brugt en Linn Klout til mine IMF'er og det lød da ok, højtalerne blomstrede altså mere op med flere muskler bag.
Selvfølgelig kan de spille med din LK85'er, men den yder nok lige i underkanten af, hvad de har brug for.
Jeg er lidt usikker på om du bør skrue for meget op, den relative lave effekt LK85'eren kan levere, kan resultere i at du står med det problem, at den mister kontrollen over TDL'erne.
Derved risikere du afbrænding af især diskanterne. Det ville s.. være surt!
Men nyd dem og vær opmærksom på de ikke lyder presset.

De venligst mente hilsner Dan


Hej Dan

Tænk sig du stadig har de Imf'ere. De er altså også sindsyg gode !!!
Hvad bruger til dem nu, da Klout åbenbart blæste væk :lol:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » lør 3. dec 2022 12:33

Hej 2-mas

Jo de står her endnu og der skal rigtigt meget til før de kommer herfra. Selv konen truer mig, hvis jeg overvejer at gå af med dem.
Jeg ønsker og håber for Jonas her i tråden, at han også når så langt med hans kone!

Jeg har anskaffet mig et sæt Vincent monoblokke. Absolut nonvintage, men der sidder dog rør i indgangen. Smil!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf 2-mas » lør 3. dec 2022 12:42

Dan63 skrev:Hej 2-mas

Jo de står her endnu og der skal rigtigt meget til før de kommer herfra. Selv konen truer mig, hvis jeg overvejer at gå af med dem.
Jeg ønsker og håber for Jonas her i tråden, at han også når så langt med hans kone!

Jeg har anskaffet mig et sæt Vincent monoblokke. Absolut nonvintage, men der sidder dog rør i indgangen. Smil!

Mvh Dan


SP991?
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » lør 3. dec 2022 15:13

Hej igen 2-mas.

Nej, det er et sæt SP-T700

Og dem er jeg godt tilfreds med.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Eliasson_jonas » tirs 6. dec 2022 15:16

Hej igen. Spændende dage.
Jeg har fundet en ny diskant dome, som er på vej hertil (tak til Hackenberg / Klaus) og skal monteres snarest. Skal låne en noget kraftigere forstærker, og se om det kan lyfte bas / mellemtone især ved lavere lydniveauer. Og planlægger at skifte caps i delefilteret.

Jeg synes de lyder virkelig godt, og det virker også min hustru at gøre! De må i hvert fald blive stående :)

Dog en mulig udfordring, jeg har så langt jeg kan huske haft tinnitus. Og det er blevet markant værre siden jeg fik TDL'erne. Jeg har spillet højt nogle gange, og også i ret lang tid. Men synes ikke jeg har noteret det før med mine Katan eller JBL HP 520 (også en sjov højttaler:) TDL'en er som sagt lys ved lave niveauer. Super detaljeret og lækker. Ingen mislyde, men måske er det den dårlige diskant der laver rav, eller flade caps i delefilteret, eller måske måske super tweeteren? Min tinnitus ligger i ca 10-20khz (tænk fårekylling sang eller den høje lyd fra et gammelt crt tv. Nogen der oplever noget lignende?
Eliasson_jonas
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 dec 2019
Lokalitet: Gentofte

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Dan63 » tirs 6. dec 2022 23:39

Hej Jonas.

Måske er det behovet for mere effekt, der er synderen.
Jeg kom i tanke om at jeg for mange år siden skrev lidt sammen med et daværende medlem herinde, som dengang også var ejer af et sæt IMF som mine og hun benyttede normalt Stax forstærkere.
Men da hun skulle have effektforstærkeren ordnet, satte hun en NAD forstærker med mere moderat effekt til i mens.
Dette fik dog den kedelige konsekvens at diskanterne blev brændt af.
Det jeg ville skrive med det her, er at en for svag forstærker kan være skyld i at diskanterne nemmere kommer til at forvrænge.
Min erfaring er i hvertfald, at når lyden bliver forvrænget, bliver den også mere skarp.

Blot tanker herfra.
Jeg har i øvrigt også selv tinitus, men det er en anden sag. Smil!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: TDL Monitor M

Indlægaf Eliasson_jonas » tors 8. dec 2022 00:19

Hej igen- tror jeg har fundet problemet. den gamle ejer har rettet buler ud i den ene diskant. Og har da tørret af den mørke væske fra domen. samt ikke været fyldt på ny ferrofluid (læst mig til at den har en levetid på ca 20 år..) Således spiller diskanten nu uden dæmpning - højere volumen og med mere egenresonans. Jeg finder ferrofluid (er der nogen her der har noget man kan købe, ellers skal jeg vente på internationel levering til efter jul :/) renser og fylder på. Samt tester i ævrigt også med kraftigere forstærker.
Eliasson_jonas
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 dec 2019
Lokalitet: Gentofte

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster