af kj2005 » søn 17. sep 2023 13:30
Efter mange tanker om at beholde Beovox 3000 som originale højttalere fra 1970, fik forsøgs opstillingen med ITT M70 mellemtonen, Seas 4" 10-FM og D28AF endelig bevist, at 2 vejs systemet med Peerless 10" og Seas H087 ikke helt lever op lydkvaliteten fra 4 vejs systemet.
Letteste løsning ville være at købe et sæt Beovox M70....men designet af trækasserne til Beovox 3000 er ramt ligesom de skal være efter min mening, hvor DIN udtaget bagpå samtidig giver mulighed for at eksperimentere med eksterne diskanter.
1. foto "test stander"
2. bordtest med Peerless L100WG fo: 20Hz (iflg. Peerless) og SEAS 25F-EW fo: 25Hz (iflg. SEAS)
3. firkant udskæring til ITT LPKM 130/50
4. 10mm MDF hårdplade til bagmontering af ITT LPKM 130/50
Mht. bedste opløsning fra den dybe mellemtone ( "filler") blev SEAS 10F-M valgt til at dække området fremfor Philips 5060/W4.....
...Hvad angår Peerless bassen:...bastonerne fra Peerless L100WG i 6220 boksen passede lydmæssigt bedst ind i 4 vejs systemet sammenlignet med mine SEAS 25F-WG ..synes jeg....Seas basserne er gode, men måske fordi 25F-WG ser ud til at passe bedre ind i et mindre kabinet volume...
Da ITT LPKM 130/50 skal monteres fra bagsiden af frontpladen, blev der fremstillet de viste firkantede 10mm MDF hårdplader. For at undgå beskadigelse af Jacob Jensen's finerede forkanter var det nødvendigt, at fremstille en rektangulær 10mm MDF plade (med rektangulært indvendigt hul) som kunne dække 3000's frontplade og som hævede "landet" 3-4mm op over de finerede kanter.
Dermed kom den elektriske Würth stiksav ikke i berøring med nævnte finérkanter. For at undgå for mange "splinter" fra en 52 år gammel "hærdet" spånplade var det nødvendigt at give Würth stiksaven en ny meget skarp metal-klinge og udføre snittet med meget lille fremførings hastighed... samt en strimmel tape langs save-stregen. Det gav resultat!
Mht. den glashårde palisander finér og finpusning kan 125mm slibe-rundel købes hos Biltema i korn 240 og korn 400
Beovox 3000 finérfladerne i palisander er efter let slibning og voksbehandling som silke at røre ved.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.