af Gottschalck » tors 19. jan 2012 20:41
Jeg kan vist lige så godt bygge videre på denne tråd.
De står her på matriklen, men jeg har lidt problemer med outputtet fra den ene diskant.
Begge diskanter måler hver 4,9 ohm så der er vel ok. De spiller med ens niveau på samme højtaler, hvis der byttes rundt mellem enhederne.
Så fik jeg målt på den højtaler der var bedst diskant på. Hvis man piller diskanten af og måler på tilledningerne direkte til diskanten og drejer på reguleringen bagpå viser ohmmeteret 1,8 - 4,3 og 13,8 ohm
Omvendt set på den højtaler med mindre god diskant måler ohmmeteret 1,6 - 3,1 og 5,6 ohm.
Jeg ved godt at det ikke giver mening at måle på den måde, men de forskellige tal indikerer vel at et eller andet er galt?
- Af med filterne og måle på de to kondensatorer, der sidder i hver højtaler. Der er ikke angivelse på den ene kondensator, men den anden siger: 8uf (jeg har loddet den ene ende af på hver kondensator).
Mit måleinstrument siger på den højtaler med bedst diskant: 8,6uf og 1,5nf. Det sidste er helt galt.
Den højtaler med mindre god diskant siger 7,2uf og den anden kondensator er ikke til at måle, den siger både 1,3nf - 16 nf og 118 nf hvergang måleinstrumentet sættes i en anden stilling.
Jeg vil på den baggrund tro at mindst to af kondensatorerne er færdige.
Men igen, da der ikke står noget på selve delefilterne, hvilken type det er, hvordan finder jeg så ud af hvilke kondensatorer der skal bruges, hvis de skal recappes.
Håber en venlig sjæl kan hjælpe her.