Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tonni » tors 6. jun 2024 14:29

Med hensyn til din afbrændte diskant, er det sikkert en rigtig god idé, at få tjekket den kondensator, som beskærer diskanten ned ad.
Er den defekt, kan det være årsagen. Læk kondensator = for meget tilført energi. Og som du selv skriver, er de jo 50 år gamle +/-...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4849
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf bjerager » fre 7. jun 2024 11:12

20240607_110927.jpg
20240607_110934.jpg

Så kom de Dynaco A25 hjem til mig - det kribler lidt i øregangen efter at lytte til dem De er virkeligt flotte, synes jeg. Tænker stadig i en beomaster 4400 og så en Lenco eller en Dual pladespiller...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. jun 2024 12:59

Ja- de er sgisme flotte :-) - og det frontstof er da helt utroligt...

Tanken om en Beomaster 4400 - ja, det er pudsigt. Jeg havde nøjagtig samme tanke for et års tid siden, hvor jeg købte en sådan i pæn og fuldt fungerende stand (egetræ) - og dette ikke mindst med henblik på at koble den op på et par A25. Spuncut, vor ekspert i ScanDyna mener jeg har sagt, at A25 lyder bedst, når den får noget at bestille på en nogenlunde voksen forstærker - og jeg har prøvet dette med min Beomaster 4400 - og jeg synes, at den klarer "cuttet" uden at kny. Så en Beomaster 4400 vil jeg mene kan være et fint match til A25. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7500
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » fre 7. jun 2024 15:33

Åh jo Freddy men det er jo netop derfor at jeg typisk strøer om mig med IMHO'er. Desuden er det næppe det samme programmateriale vi anvender til at afgøre om det lyder godt eller skidt. Jeg er af den opfattelse at Scandynaco'erne, nogle versioner mere end andre, har en kompetence i bassen og det er den kompetence jeg "dyrker" dels ved valg af programmateriale og dels ved at anvende relativt kraftige forstærkere. Scandynaco'erne kan sagtens have andre kompetencer som jeg måske ikke har fundet eller som jeg måske ikke forstår at påskønne.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3627
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf bjerager » fre 7. jun 2024 16:07

Tjae... Lækre ser de ud, helt nuttede nærmest i forhold til mine Sony. Men alle deres dyder til trods, så mangler de en del i top og bund i forhold til mine stuehøjtalere. Men de skal jo på den anden side heller ikke blive her... Selv om fruen blev helt glad, da hun så dem - "Ja, men de er jo pæne, skal du ikke have dem i stedet for de andre?..... :roll:

20240607_160418.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf ScanDynacoNut » lør 8. jun 2024 06:57

Tonni skrev:Med hensyn til din afbrændte diskant, er det sikkert en rigtig god idé, at få tjekket den kondensator, som beskærer diskanten ned ad.
Er den defekt, kan det være årsagen. Læk kondensator = for meget tilført energi. Og som du selv skriver, er de jo 50 år gamle +/-...


Tak for tippet. Har lige modtaget nye kondensatorer til alle mine ScanDynaco højttalere. :Thumpsup:
Brugeravatar
ScanDynacoNut
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2024
Lokalitet: Hillerød

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » søn 9. jun 2024 21:37

Hej ScanDynacoNut
Et eller andet sted rart at vide at jeg ikke er den eneste "Nut" der er gået lidt amok i denne interessante højtalerserie. Hvilke modeller har du? og hvilke er dine favoritter?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3627
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf ScanDynacoNut » man 10. jun 2024 07:32

spuncut skrev:Hej ScanDynacoNut
Et eller andet sted rart at vide at jeg ikke er den eneste "Nut" der er gået lidt amok i denne interessante højtalerserie. Hvilke modeller har du? og hvilke er dine favoritter?
MVH Henning


Hej Henning
Jeg havde ScanDyna 4000 sammen med et par Hatra HT100 (eller 150), med SEAS 30WK 12" bas og H087 diskant og den famøse akustiske ventil, på teeangeværelset klart designet af gutterne hos ScanDynaCo. De hængte ved i mange år. Her i pensionisttilværelsen, er passionen vågnet igen. Jeg har skaffet mig et par A25X, A25XL, A20 og A10.
Drømmer om et sæt A45X, som en god ven havde sammen med en Quad 405 forstærker. Sound to die for!!
Men plads er et problem :lol:

Jeg hæler til A25X som min favorit. Bassen "is to die for".
Har samlet lidt til huse over det sidste år...

Stuen - ScanDyna 3000 - A20 - Cervin Vega E315
Kontoret ITT4500 - A25X
Soveværelsen ITT4500 - A25XL
Testbænk Kontoret A10

Desuden:
2 x ITT4500 på lager
1 x ScanDyna 3000 på lager - den oprindelige med stor volumenknap
1 x ScanDyna 4000 på lager
1 x Beomaster 4400 på lager - super lyd sammen med A25'erne
1 x Beomaster 3400 på lager - restaureret - kom fra et hyper nikotin ejer :shock:
- drømmer om at reetablere et lille quadrofonisk anlæg, men ikke lige til min hustrus smag...
- havde det på teenageværrelset efter SD4000 (JVC 4VN-880 - med en Transcriptor Hydralic pladespiller)
1 x Beogram 3400 på lager
1 x Arena T2400 på lager - blot for sjovt - det var min første HiFi radio med en Thorens TD150 MkII og et sæt Arena HT20 - nostalgi ;)

Min HiFi historie meget kort fortalt.
Mvh
Brian
Brugeravatar
ScanDynacoNut
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2024
Lokalitet: Hillerød

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tirs 11. jun 2024 18:03

Det er da en pænt omfattende samling af danskproducerede lydting du har fået skrabet sammen. Jeg kan kun anbefale at du øger dine bestræbelser på at få anskaffet et sæt A45X i ren Scanspeak-udgave da det pt. er min favorit. Som jeg oplever det går A45X dybere end A25, men med en langt mere tør gengivelse.
Som du sikkert ved dækker "X", ligesom i matematikken, over den ubekendte. Uden "X" er man rimeligt sikker på at der udelukkende er anvendt enheder fra SEAS.
Med "X" bliver det mere speget, men der blev produceret tre hovedvarianter:
1: Peerless "Special", Philips AD0160.
2: SEAS 25TV-EW, ScanSpeak D38.
3: Scanspeak 25W3804G2B, ScanSpeak D38 (Ventil i toppen).
Herudover blev der produceret en del mellem-iterationer med forskellige kombinationer af ovenstående enheder, måske spillede princippet om forhåndenværende søm ind. Jeg er af den opfattelse at SEAS/Scanspeak og den rene Scanspeak er dem de er sluppet heldigst fra.
"XL"-udgaven er produceret efter Scanspeaks likvidering, muligvis af SEAS, og har enheder med keramiske magneter bla. H086. I 1973 kommer diskanten H086 på markedet som er udviklet af Bjørn Børja, som afløser til Ragnar Lian's H087.
Produktionsperioden for de to højtalere som vi netop har haft oppe at vende må betegnes som slutfasen af det oprindelige "ScanDynaCo":

David Hafler sælger sine danske interesser (Scanspeak, Ortofon og Lydig) til Harman.
Harman likviderer Scanspeak i 1976.
Dantax overtager Scanspeaks produktionsapparat.
Scandynas udviklingsafdeling overgår til B&W.
Ragnar Lian bliver ansat hos B&O.
og
Ejvind Skaaning er så småt ved at starte Dynaudio.

Her er noget interessant læsning om Bjørn Børja og slutfasen af ScanDynaCo:
https://www.cfuttrup.com/history/bjorn_borja.html

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3627
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf his067 » tirs 11. jun 2024 20:03

bjerager skrev:Tjae... Lækre ser de ud, helt nuttede ...



Hvor kan man egentlig få det front-stof? For det ser sgu' da pænt ud og er sikkert rimeligt i forhold til at 'slippe diskanten ud'. Jeg kunne godt tænke mig at sætte det på mine high fidelity/F3 satteliter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3844
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kbekke » tirs 11. jun 2024 20:22

his067 skrev:
bjerager skrev:Tjae... Lækre ser de ud, helt nuttede ...



Hvor kan man egentlig få det front-stof? For det ser sgu' da pænt ud og er sikkert rimeligt i forhold til at 'slippe diskanten ud'. Jeg kunne godt tænke mig at sætte det på mine high fidelity/F3 satteliter.


Jeg tror, at Fensten vist på et tidspunkt renoverede et par Dynaco A25’ere med noget, der lignede RET godt :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » tirs 11. jun 2024 22:54

his067 skrev:
bjerager skrev:Tjae... Lækre ser de ud, helt nuttede ...



Hvor kan man egentlig få det front-stof? For det ser sgu' da pænt ud og er sikkert rimeligt i forhold til at 'slippe diskanten ud'. Jeg kunne godt tænke mig at sætte det på mine high fidelity/F3 satteliter.


Hej His63,

Jeg har brugt to forskellige hør/linned typer stof.

Det fineste og mest vel lignende stof er købt hos Selfmade.

Jeg har fortsat et stykke herhjemme, som jeg kan medbringe til forretningen.

Jeg skal gerne købe et stykke til dig, hvis det har den “stoflighed”, du er ude efter.

Jeg mener at det koster omk. 120,- pr løbende rullemeter. Så det er ikke voldsomt kostbart.


Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 897
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kbekke » tirs 11. jun 2024 23:27

Typisk mig. Forkert husket højtaler. Men forhåbentlig rigtigt stof ;) :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » ons 12. jun 2024 06:38

kbekke skrev:Typisk mig. Forkert husket højtaler. Men forhåbentlig rigtigt stof ;) :lol:



Hej Kim,

Jeg har brugt tilsvarende stof på et sæt Dynaco m25x.

Der er en tråd herinde et sted.


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 897
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf ScanDynacoNut » ons 12. jun 2024 14:04

spuncut skrev:Det er da en pænt omfattende samling af danskproducerede lydting du har fået skrabet sammen. Jeg kan kun anbefale at du øger dine bestræbelser på at få anskaffet et sæt A45X i ren Scanspeak-udgave da det pt. er min favorit. Som jeg oplever det går A45X dybere end A25, men med en langt mere tør gengivelse.
Som du sikkert ved dækker "X", ligesom i matematikken, over den ubekendte. Uden "X" er man rimeligt sikker på at der udelukkende er anvendt enheder fra SEAS.
Med "X" bliver det mere speget, men der blev produceret tre hovedvarianter:
1: Peerless "Special", Philips AD0160.
2: SEAS 25TV-EW, ScanSpeak D38.
3: Scanspeak 25W3804G2B, ScanSpeak D38 (Ventil i toppen).
Herudover blev der produceret en del mellem-iterationer med forskellige kombinationer af ovenstående enheder, måske spillede princippet om forhåndenværende søm ind. Jeg er af den opfattelse at SEAS/Scanspeak og den rene Scanspeak er dem de er sluppet heldigst fra.
"XL"-udgaven er produceret efter Scanspeaks likvidering, muligvis af SEAS, og har enheder med keramiske magneter bla. H086. I 1973 kommer diskanten H086 på markedet som er udviklet af Bjørn Børja, som afløser til Ragnar Lian's H087.
Produktionsperioden for de to højtalere som vi netop har haft oppe at vende må betegnes som slutfasen af det oprindelige "ScanDynaCo":

David Hafler sælger sine danske interesser (Scanspeak, Ortofon og Lydig) til Harman.
Harman likviderer Scanspeak i 1976.
Dantax overtager Scanspeaks produktionsapparat.
Scandynas udviklingsafdeling overgår til B&W.
Ragnar Lian bliver ansat hos B&O.
og
Ejvind Skaaning er så småt ved at starte Dynaudio.

Her er noget interessant læsning om Bjørn Børja og slutfasen af ScanDynaCo:
https://www.cfuttrup.com/history/bjorn_borja.html

MVH Henning


Hej Henning
Tusind tak for historietimen. Det er meget interessant information :Thumpsup: :Thumpsup:

Mvh
Brian
Brugeravatar
ScanDynacoNut
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 07 apr 2024
Lokalitet: Hillerød

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster