Skorpio skrev:En bemærkning til en gammel tråd
Skal højttaleren ikke vende om, altså med bassen øverst?
Sikke et spørgsmål her ved sovetid
Så vidt jeg ved, blev Beovox 3000 leveret med de gyldne B&O logo’er til vandret montering, således at trækassens bredde på 28cm altså var lig med højden (når kasserne lå ned), de 63,5 cm var højttalerens bredde og dybden på Beovox 3000 var de 30cm. Om diskanterne skulle vende ind mod - eller væk fra hinanden husker jeg ikke.
Denne monteringsform var almindelig for højttalere anno 1968, mens andre , f.eks. AR, anbefalede sokler til deres højttalere ved lodret placering på gulvet.
Men her kommer så spørgmålet om bashævning ind i billedet. Når højttaler fabrikanter måler på deres højttalere sker det almindeligvis i fritfelt med luft omkring selve højttaleren. Bang & Olufsen’s fine og næsten optimale målerum fra firserne var og er stadig state of the art.
Meget kort kan man hæve bassen med op + 9 dB ved ”Eight space” placering, og selv ved ”Quarter space” opsætning får man op til + 6 dB’s hævning af basniveauet.
Et stykke hen ad vejen kan man selv justere for hvor voldsom hævning af basniveauet man ønsker i stuen. Der kommer man i de fleste tilfælde op og slås med bassens bølgelænder i forhold til lokalet’s størrelse, da en 40 Hz’s tone har en udbredelse på ca 8,5 meter, mens en 30 Hz tone ligger omkring 11,6 meter.
B&O's nye højttalere kan selv justere for spillerummets indre akustik via specielle indbyggede equalizere.... Denne mulighed har kun de færreste, men ved udtalte problemer med stående bølger i stuen kan man forøge mængden af dæmpe materiale for både trykkammer og basrefleks højttalere og dermed reducere basniveauet. Det er afprøvet...
Bølgelængden (λ) af en lydbølge er omvendt relateret til dens frekvens (f) gennem ligningen:
λ= vf
hvor v er lydens hastighed i luften (ca. 343 m/s ved stuetemperatur). For en frekvens på 40 Hz:
λ= 343m/s40 Hz ≈ 8.575m
Da jeg ”drejede” Beovox 3000 90 grader med bassen nedad og kun ca 10 cm fra gulvet til 10”erens underkant blev et par træsokler nødvendige, da bassen ellers ville ligge med et lydtryk mere end + 3dB højere end resten af systemet....
Så ja, man kan ”vende” sin højttaler som man ønsker det ,( som det blev set for Dynaudio 100 med D28) , men det har betydning for bassen og spredning mm....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.