KlausM skrev:Hvis jeg må afbryde B&O diskussionen med et indlæg om ITT D 245 SD,så lykkedes det at få bassen ud med varme, som sorenb foreslog; jeg hang højttaleren delvist i bassen med en ledning rundt om chassiset, varmede på kanten uden at varme på membranen, og svup, så dalede kabinettet langsomt mod gulvet, og bassen var fri.

KlausM skrev:Jeg er ikke med på hvad SD præcist står for, ud over at jeg fra Hackenbergs tråd kan se, at det er en forkortelse for Scanspeaks "Symmetric Drive" (SD), og noget med kobber i polstykket??
Deres "patent" er beskrevet her: https://patents.google.com/patent/WO1994027413A1/en?q=speaker&q=pole+piece&q=copper&q=ring&oq=speaker+pole+piece+copper+ring
KlausM skrev:Problemet med at få diskanten ud er nok større, da den sidder i det øverste kammer, som jeg ikke kan komme til gennem basåbningen, så min plan om at skifte kondensatorerne i dem, må nok skrottes.
Mvh Klaus
Måske en tildækning af diskanten, og efterfølende udfræsning af tre huller 10-20mm med en overfræser, fx helt tæt på skruehullerne, kunne gøre det lettere, at løfte diskanten vhj.a. af tre fladeskruetrækkere?