Dumt spørgsmål om Bi Wiring

Rosinen i pølseenden

Dumt spørgsmål om Bi Wiring

Indlægaf mickr » tirs 3. jul 2012 01:18

Jeg kan blive ved med at stille dumme spørgsmål: I lørdags kom jeg til at købe et par små reolhøjttalere som slet ikke er vintage :oops: :QLN QUBIC 111 http://www.qln.se/index2.php3?page=speaker_111&submenu=speakers. Det blev jeg egentlig lidt ked af, for de lyder altså forbandet godt i sammenligning med de små vintagehøjttalere som jeg stiller ind på diverse børneværelser for tiden... Ikke meget dyb bas - selvfølgelig - men detaljerigdom, seperation af instrumenter og stereoperspektiv, er i en anden klasse, er jeg bange for...

Nå - jeg har stadig til gode at lytte til et sæt Scandyna A10, og min datters M10 mangler den korrekte basenhed i den ene kanal, og lytter er endnu ikke skiftet, så der er stadig håb... Jeg er bare nødt til at sige at mange vintagehøjttalere råber "sygt højt" (som teenagerne i huset ville udtrykke det), i diskanten. Har helt sikkert noget at gøre med gamle lytter i delefiltrene.

Jeg ævler - undskyld.

Her kommer mit dumme spørgsmål: De der Qubic 111 tillader bi-wiring. Der sidder sådan en lille messingskive mellem portene, som man kan skubbe til side. og der er fire indgange på dem. Jeg havde besøg af en gæst som gerne ville demonstrere at der er en gevinst forbundet dermed. Vi skubbede messingskiverne tilbage, monterede højttalerne i A/B kanalerne på min datters Sansui AU 555A (så er vi vintage) og oplevede flg: Der kom lyd til diskanten selvom kun det ene højttalerkabel var sat til! Dette fik min gæst til at udmelde at der var noget helt fundamentalt galt med mit setup.

Jeg er helt blank: Normalt når jeg sætter højttalere til er der ikke hul igennem før både plus og minus er monterede

Enten har vi en defekt i højttaleren, eller i forstærkeren, eller er jeg dum?
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Dumt spørgsmål om Bi Wiring

Indlægaf Sorenki » tirs 3. jul 2012 13:54

måske har nogen "pillet" ved højtalerne indeni, således at de slet ikke er biwiret - nu ved jeg jo ikke om de er købt fra ny, hvormed dette ville være mærkeligt. ;)

lige ang. din bemærkning omkring diskant på nye vs. gamle højtalere, så tror jeg meget handler om smag og lydfilosofi. jeg selv synes at opleve at meget få højtalerkonstruktører idag værdsætter dybbas, men fjerner denne til fordel for en mere detaljeret diskant/mellemtone.
i forhold til fx. mine favorithøjtalere, JBL, så er den dybe bas i højsædet, hvorefter diskant og mellemtone komme "bagefter" virker det som om.
nu snakker jeg om prioriteringen i lydfilosofien og ikke det auditive indtryk ;)
hvis man går op i de rigtigt dyre modeller af fx. jbls 43-serie, begynder højtalerne at være udstyret med mellemtonehorn og diskanter med spredelinser og disse begynder nu at være utroligt detaljeret i mine øre - faktisk mere end jeg oplever ved diverse moderne bånddiskanter osv.
måske er der tale om, at noget man engang forbandt med virkelig high-end og rigtigt dyre højtalere, var det detaljerede mellem og diskant-område, hvorfor man idag bygger højtalere med dette for øje primært, for nemmere at kunne sælge?
fx. er der jo idag en eller anden diskurs om at hvis bassen er for dyb er det partout en diskotekshøjtaler ergo noget bras?

jeg tror simpelthen det handler om prioritering og markedsføring samtidig med at tiderne idag ikke tillader "stort" elektronik.
en dybgående højtaler kræver plads både i egenstørrelse og i rumforhold - det gør diskant og mellemtone ikke.
idag bruger folk penge på fjernsyn, computer, mobiltelefoner, abonnomenter, spillekonsoller, apps, osv. dengang brugte folk pengene på et godt anlæg, så prioriteringen mht. til plads og penge var en anden, end den er idag.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf eggers » tirs 3. jul 2012 14:05

Der må nødvendigvis være korssluttede terminaler inden i højttalerne hvis de vitterligt spiller i begge enheder selvom kun det ene sæt terminaler er tilsluttet. Du må skue bas/mellemtoneenheden ud og kigge!

Med hensyn til 'voicing' (som det hedder i lingoen) af højttalere, så har jeg en teori om at højttalere fra vinyl-eraen ofte har et løft i den øverste top af diskanten for at modvirke dykket i den typiske pick-up. Nu findes der også nutidige højttalere der gør det samme, fx. B&W 801, så det kan jo være jeg har fat i en dårlig teori :lol:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf mickr » ons 4. jul 2012 10:40

Jeg er bange for at jeg fik udtrykt mig uklart. Det der skete var at vi monterede fra udgang A på forstærkeren + og - i de nederste terminaler på højttalerne. Der kom bas og kun bas, som der skal. Det der var mærkeligt var at da vi så ville tilslutte højttalernes øverste indgange fra forstærkerens udgang B, kom der lyd i diskanterne blot ved at vi tilsluttede +.
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » ons 4. jul 2012 10:48

Til Bi-Wiriing kan der godt være fælles stel i delefilteret, derfor får du lyd når du tilslutter +. Det samme ville formentligt ikke være sket, hvis det var - du havde tilsluttet først.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf mickr » ons 4. jul 2012 10:59

KlausM skrev:Til Bi-Wiriing kan der godt være fælles stel i delefilteret, derfor får du lyd når du tilslutter +. Det samme ville formentligt ikke være sket, hvis det var - du havde tilsluttet først.

Mvh Klaus

Nej ved - først var diskanterne tavse. Vil det så sige at der sådan set ikke er noget galt, som min gæst hævdede?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf KlausM » ons 4. jul 2012 11:49

Det vil jeg mene, men bi-amping skal man nok være forsigtig med (dvs tilslutte to forskellige forstærkere).

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf 0mega » fre 6. jul 2012 22:49

"Gæsten".. Må jeg være fri. :-)
Ser kun en forklaring og som gammel elektriker, giver der måske udmærket mening.
vi kan nemt blive enige om + og - giver lyd.
Hverken +, eller minus (alene) lukker kredsløbet og der leveres derfor ingen lyd.
Forstiller vi os nu en fælles stel-forbindelse giver det jo mulighed for at signalet løber baglæns (vis spolerne i højttaleren) og kredsløbet lukkes derfor.... => Lyd.
Mvh.
/F
Brugeravatar
0mega

Geografisk sted: Højbjerg (Aarhus)

Indlægaf mickr » fre 6. jul 2012 23:12

0mega skrev:"Gæsten".. Må jeg være fri. :-)

Hehe, en simpel forholdsregel hvis nu din udmelding skulle vise sig at være helt hen i vejret ;)
Brugeravatar
mickr

Indlægaf GSmed » fre 21. sep 2012 13:24

undskyld jeg spammer din tråd men hvis jeg må føre et dumt spørgsmål videre :| , ,, jeg er meget novice på HiFi området, hvad er fordelen ved at bruge Bi-Wiring på sine højttalere fra en A & B udgang fra een forstærker :?: Kan man høre forskel :?:
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Indlægaf hmt » fre 21. sep 2012 13:38

GSmed skrev:undskyld jeg spammer din tråd men hvis jeg må føre et dumt spørgsmål videre :| , ,, jeg er meget novice på HiFi området, hvad er fordelen ved at bruge Bi-Wiring på sine højttalere fra en A & B udgang fra een forstærker :?: Kan man høre forskel :?:

Der er en del meninger om bi-wiring, og jeg kender ikke den tekniske forklaring godt nok til at kunne forklare fordele og ulemper. Jeg synes at bi-wiring giver mindre dynamik og et mere mørkt lydbillede på mit set-up med en enkelt forstærker-udgang. Prøv dig frem, det er vist det bedste råd, jeg kan give.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf DrBoar » lør 22. sep 2012 13:03

Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Tilbage til Højttalere