Beovox 5000

Rosinen i pølseenden

Beovox 5000

Indlægaf Tube mania » lør 6. okt 2012 21:46

Som altid...skulle lige checke om der var noget spændende på G&G og denne gang var der bid. Et sæt Beovox 5000 som kostede nada...annoncen var kun 10minutter gammel så jeg ringede. Jeg var den første og vi aftalte jeg kunne hente dem med det samme...så op på taget med det blå blink og fuld udrykning til Esbjerg med 130kmt...somme tider en del mere.

Jeg har ikke forstand på det dersens B&0...er de lavet til Beolab 5000? Gummikanten er hel, men lidt deform...dog ikke noget jeg tror hindrer højtalerne i at spille...den er stadig blød.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Beovox 5000

Indlægaf kbekke » lør 6. okt 2012 21:59

Det er korrekt. De er skabt til det originale Beolab 5000 system fra '67. Meningerne er vist meget delte omkring den lydmæssige formåen, men det er ihvertfald skruet godt sammen.

For at få det optimale udbytte, bør du kombinere dem med et sæt Beovox 2500 cube diskanter og evt. "ekstrahøjtalerne" Beovox 3000 (mk I).

Jeg har både Beovox 2500 og 3000 stående i umodificeret stand, samt et sæt Beolab/Beomaster 5000.

Du er meget velkommen til at låne hele molevitten. Det kunne være sjovt at få sat et komplet system sammen i vintagehifi-regi.

Send en pb hvis det er.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Tube mania » lør 6. okt 2012 22:20

Ok...tak...ja...ku være vi skulle prøve det en dag...nu må jeg hellere lige kigge til kondensatorerne i dem...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf MDA » lør 6. okt 2012 22:44

Din heldige kartoffel, tillykke med dem :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf larsne » søn 7. okt 2012 09:45

Vedr. den deforme kant, kan være det kan hjælpe at vende enhederne 180 grader så tyngdekraften kan hive lidt i den anden side.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 7. okt 2012 09:55

Er det ikke endda den første model, før de sparede den ene mellemtone osv? Tillykke med dem!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Tube mania » søn 7. okt 2012 11:43

Jamen tak for det alle (jo..det er den første model)...nu har jeg fået blæst støvet ud dem af vha min egen rørbamse og Magic Slim Live. Det var jo med nogen skepsis jeg gik i gang med at lytte, men bare rolig...det var slet ikke så ringe...sagt på jydsk. Der skulle ikke skrues ret meget op ifh til hvad jeg plejer inden sandet mellem gulvbrædderne popper op...så deres høje følsomhed fornægter sig ikke.

Bassen minder meget om det jeg er vant til...dyb og stadig fast (det kan selvfølgelig altid blive bedre)...mellemtonen 'direkte ud af røret'...der mangler ikke noget. Diskanten kan diskuteres...der var ikke direkte mangel på diskant, men min hørelse ruller vel også fra fra 5khz....dog lød high-hatten som den plejer.

Med kuberne tror jeg det et rigtig fint system til folk med mindre rørforstærkere kva højtalerens følsomhed. Jeg får lyst til at prøve den gamle model 608 med en Beogram-1000 på disse højtalere. Er der nogen som ved hvilken højtaler Model 608 har trukket. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at have et komplet sæt.

Mht gummikanten...da de har hængt omvendt i et loft de sidste 70 år...så er de vel egentlig vendt om igen..nu de står 'normalt'..

Nu har jeg igen for mange højtalere, men en mand kan aldrig få for mange højtalere.-..heller ikke store nok :Skor:

De er alle pengene værd og lidt til :Thumpsup:

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kbekke » søn 7. okt 2012 13:53

Top nice. Min erfaring med diskantgengivelsen fra den mindre model 3000 er, at de er meget retningsbestemte. Med kuberne får du en helt anden rumlighed i gengivelsen.

Ikke traditionel high-fidelity pinpoint-accuracy - men meget underholdende. Eller som mcs_5 vist sagde: "De lyder... anderledes".

Fik du iøvrigt målt på kondensatorerne? Går ud fra, at det er de gode gamle wicon'er, der sidder i? Det kunne være interessant at høre, hvordan de klarer sig efter hvad, 45 år?

:OLO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Tilbage til Højttalere