Erfaringer med JBL L50?

Rosinen i pølseenden

Re: Erfaringer med JBL L50?

Indlægaf pqrannes » fre 3. sep 2010 23:14

Jeg reparerede mine JBL L40, som jeg nu har reparerede en 10-15 par, og ikke meget forskelligt fra Santa Sørens metode.

Jeg har ingen sinus generator, men bruger en 50 hz tone hentet på nettet og brændt over på en cd.

Efter kantskummet (som jeg køber hos audiofriends.nl) er limet på tragten, sætter jeg 50 hz tonen på og spiller det hele på plads, og inden jeg /slukkerskruer ned for tonen, sætter jeg skummet på højttalerens ramme med almindelige tøjklemmer (eller hvis det ikke går pga. af deres tykkelse med billige plastikklemfiduser fra Harald Nyborg).

Så sætter jeg klemme ved klemme (start med fire i et kryds og fyld systematisk efter) til højtaleren er "færdigtmonteret" og kan spille. Jeg trykker da som en fysisk test "skævt" hele vejen rundt om støvhætten og ser om der skrabes på ved denne krængning.

Min teori er, at skrabes der på, skal der skrabes på hele vejen rundt - det må være tilfældet ved meget lille tolerance til spolen. Endnu har der aldrig været skrabet på hele vejen rundt.

Skrabes der på til en eller flere af siderne, er det af med klemmerne og om igen. Også med 50 hz tonen.

Når ophænget sidder, som det skal, tager man alle klemmer på nær fire (i kryds) af og limer ind i mellem. Når denne lim er tør, limes de fire klemhuller.

Kom forbi, så viser jeg det gerne.

End of story.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Tonni » lør 4. sep 2010 08:50

pqrannes skrev:Jeg reparerede mine JBL L40, som jeg nu har reparerede en 10-15 par, og ikke meget forskelligt fra Santa Sørens metode.

Jeg har ingen sinus generator, men bruger en 50 hz tone hentet på nettet og brændt over på en cd.

Efter kantskummet (som jeg køber hos audiofriends.nl) er limet på tragten, sætter jeg 50 hz tonen på og spiller det hele på plads, og inden jeg /slukkerskruer ned for tonen, sætter jeg skummet på højttalerens ramme med almindelige tøjklemmer (eller hvis det ikke går pga. af deres tykkelse med billige plastikklemfiduser fra Harald Nyborg).

Så sætter jeg klemme ved klemme (start med fire i et kryds og fyld systematisk efter) til højtaleren er "færdigtmonteret" og kan spille. Jeg trykker da som en fysisk test "skævt" hele vejen rundt om støvhætten og ser om der skrabes på ved denne krængning.

Min teori er, at skrabes der på, skal der skrabes på hele vejen rundt - det må være tilfældet ved meget lille tolerance til spolen. Endnu har der aldrig været skrabet på hele vejen rundt.

Skrabes der på til en eller flere af siderne, er det af med klemmerne og om igen. Også med 50 hz tonen.

Når ophænget sidder, som det skal, tager man alle klemmer på nær fire (i kryds) af og limer ind i mellem. Når denne lim er tør, limes de fire klemhuller.

Kom forbi, så viser jeg det gerne.

End of story.

PQR

Hej Peter!

Mange tak for invitationen, og dit meget grundige indlæg! - Det er skrevet så selv jeg føler det bliver let! :lol: Og grundet min finmotorik er elendig skal der lidt til!!! - Men det er en anden historie.
Det har flere gange været lige ved jeg bankede på. Såå... - Om ikke andet kan det jo være der skal lyttes når, hvis, de bliver færdige? - Jeg har bestemt ikke glemt oplevelsen i vinter!!! - Endnu en gang, tak for det pragtfulde arrangement!
Jeg har et job der skal kløes, her i formiddag. Og så skal familien i byen, i eftermiddag. - Men med lidt held kan jeg få dem testet, i morgen formiddag. - Inden gæsterne rykker ind her.. Sådan har det været siden sommerferien, så HiFi...

Til jer alle. Mange tak for den store hjælp det skal blive spændende at få dem testet. - Og derefter, hvis alle enhederne er intakte, at få bestilt nogle nye surrounds!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Highmass » lør 4. sep 2010 19:02

Hej Tonni.
Jeg har flere gange købt kantophæng hos en sælger som kalder sig Loonytune2001 på ebay. Både til JBL 15 og 10. Den vare han sælger er som den skal være, og der medfølger både lim og cd med testtone. Ved test har enhedernes resonansfrekvens hver gang vist sig at være meget tæt på den af JBL opgivne, så ophængenes compliance må antages at være korrekt.
Jeg har købt hos ham mange gange, og jeg har været tilfreds hver gang. Han er kun ganske lidt dyrere end de billigste, og de få ekstra kroner er efter min mening givet godt ud. Han har et ophæng som han angiver passer på 125/127 basserne. Jeg har prøvet det med godt resultat på 125, og jeg ser ikke nogen grund til at det ikke også skulle passe på 127 (Det er den der sidder i L50, ikke?). Du kan finde det her http://cgi.ebay.de/BEST-Speaker-Foam-Su ... 27b3e98556
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf Tonni » lør 4. sep 2010 21:56

Highmass skrev:Hej Tonni.
Jeg har flere gange købt kantophæng hos en sælger som kalder sig Loonytune2001 på ebay. Både til JBL 15 og 10. Den vare han sælger er som den skal være, og der medfølger både lim og cd med testtone. Ved test har enhedernes resonansfrekvens hver gang vist sig at være meget tæt på den af JBL opgivne, så ophængenes compliance må antages at være korrekt.
Jeg har købt hos ham mange gange, og jeg har været tilfreds hver gang. Han er kun ganske lidt dyrere end de billigste, og de få ekstra kroner er efter min mening givet godt ud. Han har et ophæng som han angiver passer på 125/127 basserne. Jeg har prøvet det med godt resultat på 125, og jeg ser ikke nogen grund til at det ikke også skulle passe på 127 (Det er den der sidder i L50, ikke?). Du kan finde det her http://cgi.ebay.de/BEST-Speaker-Foam-Su ... 27b3e98556
Mvh. Lars.

Hej Lars!
Jo det er ganske rigtigt LE127A der sidder i dem! - Men projektet er lige blevet sat på stand-by!!!

DESVÆRRE er BEGGE LE26 diskanterne og de tilhørende L-pads blevet svedet af!!!! :'(
Så indtil de kan erstattes, er der ikke så meget at gøre!
Havde den ene af diskanterne ude, og den havde VIRKELIG fået for meget!!! Laktråden var helt kogt op og brændt over. Samtidig var potmetrene til diskantreguleringen også afbrudt! - Så det bliver en større omgang at redde dem fra den originalt tiltænkte skæbne!
Basserne er derimod ikke beskadigede, og det samme kan siges om mellemtonerne! - Så ja der er en lille smule håb endnu...

Men endnu en gang tak for al den hjælp jeg har fået, fra jer alle!!!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf pqrannes » man 6. sep 2010 21:12

Kan man holde denne JBL tråd - lidt off topic - i gang, selv om Tonni har sat projektet på stand by?

Jeg prøver. Så kom ikke og sig at der ikke sker noget på vintagehifi.dk!

Jeg har sat mine ramponerede (husk at jeg hev dem op trådburet uden for spejdernes loppemarked, hvor de havde ligget i en 3-4 dage i regnvejr!), men med nyt skumophæng-på-basserne-monterede JBL L40 fladt på gulvet her i mit hifi-rum. Jeg indrømmer gerne, at Fredmarantz's trofasthed over for JBL (dog de bedre, 4-cifrede modeller) gør, at jeg bliver ved med give JBL en chance (mine L86 løb Edge med for længe siden).

Nu står mine L-40 fladt altså på gulvet her omgivet af flere højttalere end nogensinde: Tandberg Studio Monitors, Acoustic Research AR-6, Scandyna (Dynaco) A-25XL og A-10, Klipsch Heresy og - selvfølgelig - Jealvox Sound Monitors.

Jeg har også en del forstærkere og receivere hevet frem på gulvet: Luxman cl350/M1600, Sansui AU-9900, Sansui AU-9500 (den virker så ikke lige, beskyttelsesrelæet slår ikke til), Sansui Eight, Pioneer SX850 (kan købes) og min Fisher X-100.

Jeg har prøvet flere kombinationer af forstærkere, siden drengene (Thomas og Jens fra Viborg) var forbi og lytte i onsdag, og Thomas løb af med mine Dynaco A-25 (8 ohm). Det viste sig, (allerede mens Viborg-drengene var her), at min gamle uven Fisher X-100 og AR-6 var en fascinerende kombination; her kunne f.eks. A-25erne slet ikke følge med.

Men fristet af de seneste skriverier om JBL højttalere blev mine festhøjttalere, de ramponerede JBL L40, hevet frem fra "Speakers Corner" (det er pladsen bag sofaen i mit musikrum, hvor der er plads til adskillige højttalere, som ikke er i daglig brug).

Og hvad kan jeg sige?

De JBL L40 højttalere er sgu charmerende - ja, det må være udtrykket, tidligere har jeg kaldt deres lyd "fed", "lækker" og "cremet", men i dag dækker "charmerende"). Jeg spillede lige "Black Rebel Motorcycle Club" på dem, men da aqrannes kom forbi og klagede over. at det larmede på hans værelse, skiftede jeg til Anne Sophie Mutter og de firkantede årstider, som de også klarer.

De JBL'er er sgu charmerende, og ethvert hjem burde have mindst ét par (men også et par A-25, selvfølgelig). Fredmarantz har ret. Og Tonni - få så lavet dine! Eller kom og lån mine.

PQR

EDIT: Hvis nogen på vintagehifi.dk har lyst til at komme forbi og lytte på noget af det ovennævnte grej, giver I selvfølgelig bare lyd.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf Tonni » man 6. sep 2010 23:35

Hej Peter!

Det vil kun være mig en ære om denne tråd, hvis den bliver holdt i live!!! Ind til nu er det min overbevisning, at det der har været oppe at vende, er til fælles gavn!

Så klø endelig på!!!

Har desværre ikke tid til at komme med betragtninger vedr. sidste indlæg. Men kommer tilbage en af de nærmeste dage!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Foregående

Tilbage til Højttalere