af jcr1972 » tors 28. mar 2013 11:14
Jeg har restaureret en del kabinetter/møbler med tiden, og gælder det træ som ikke er lakeret, altså enten helt ubehandlet eller tidligere oliebehandlet, kan jeg klart anbefale Luxi klar gulvlak som fås i Jem & Fix. Når noget er lakeret, skal man være langt mere forsigtig, og jeg ville aldrig selv prøve med fx. afbrænding af sprit på en lakeret overflade. Det med at dryppe kogende vand eller afbrænde sprit på en lille plet, er for at få træet til at "rejse" sig igen, der hvor trykmærket er.
Nå, mht. dine finérede, ulakerede kabinetter, så er det ikke sikkert at du fuldstændigt kan fjerne de ringe/pletter fra vand, men man kan i hvert fald få det til at se flot ud. Der hvor pletterne/ringene er, er træet simpelthen misfarvet, og skal tones ind igen, hvis det skal gøres totalt usynligt.
Ang. oliebehandlingen, så væder du dem godt og grundigt med gulvolien, og lader det trække ind i træet i 30 - 60 min. Sørg hele tiden for at påføre mere olie der hvor det er trukket helt ind i overfladen.
Når det så er gjort sliber du (langs ad årerne selvfølgelig) med korn 320 på en klods - sørg for at du hele tiden sliber i olien så slibepapiret ikke løber "tørt", indtil overfladen er glat og pæn i overfladen. Så aftørres det hele godt og grundingt. Tør efter over et par timer, da noget af olien vil trække ud på overfladen og give blanke pletter.
Lad derefter hele herligheden tørre i stuetemperatur i mindst 3 dage, gerne en uge eller mere. Derefter gentages behandlingen med olievædning/slibning/aftørring.
Resultatet bliver en utrolig flot, glat og modstandsdygtig(!!) overflade. Den store fordel ved gulvolien er, at den tørrer ind og derfor virker afvisende for skidt og fugt. Man behøver således ikke at efterbehandle mere.
Pas iøvrigt godt på når du sliber ved hjørnerne på kabinetterne! Finéren er meget tynd og er man uforsigtig, kommer man nemt til at slibe igennem finéren. Især hvis man ikke sørger for at overfladen hele tiden er godt vædet med olie under slibning.
Mvh.
Jan