Vintage højttalere til Café/Bar

Rosinen i pølseenden

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf larsne » ons 24. apr 2013 10:22

Hvis de skal være rigtig 'cool' retro så er Grundig Audiorama et godt bud, de kan stå på fødder eller hænge ned fra loftet.
Ses oftest i hvid. Eneste minus er at de er relativ sjældne i dk.
Billede
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Tante Berg » ons 24. apr 2013 10:45

Jeg må på det varmeste anbefale Tandberg Fasett(type II):

Billede
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 16:45

Tak for jeres eksotiske og flotte bud begge to :p De er noteret....

Jeg har lige haft en snak med ejerne idag, og med deres ord skal systemet "kunne klare nogen tæsk". Det kommer jo ikke bag på mig - det skal et bar-anlæg kunne - men jeg tror også, at det kræver sin højttaler. Musikken bliver alt fra indie-rock til pop og hiphop, så der må godt være lidt bund kan jeg fornemme. Her er P30 (som jeg jo er lidt lun på) nok ikke den rigtige, vel Captain?

Jeg kunne altså også hælde lidt til de tidligere nævnte Scandyna A25 - en stor højttaler at hænge op - men den er vintage-køn og kan spille ALT og HØJT når det gælder. Hvad tænker I?

Tak for input's til alle :OLO:

Mvh
Sommer
sommer

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf csso » ons 24. apr 2013 17:02

;) De 4 JBL som Ehapa nævner, er i min optik et rigtig godt bud på det som højttalerne retteligt skal bruges til. De kan jo så evt suppleres af en control SB-1 eller lignende til den dybe bund.

Da jeg i 90'erne var bartender på en café, forsøgte vi os også med hifi højttalere. Vores tese var at de var billigere end Pro grej, og derfor kunne spare os for nogle penge. Det blev faktisk en dyrere løsning, da vi efter ca 2 måneders brug, alligevel måtte ty til en Pro løsning. De mange forskellige brugere af anlægget, og den kontinuerlige, lad os kalde det højaktive brug, ødelagde højttalerene på rekordtid.

Nu er det ikke sikkert at det helt samme sker for jer, men det er da en risiko der er værd at overveje ;)
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf evox » ons 24. apr 2013 17:07

Scandyna's A10 er jo lidt mindre, men den flytter jo nok ikke 'luft' nok
(selv om jeg blev noget overasket over deres formåen. Min AU-999 kunne sagtens puste liv i dem i hvert fald.....:-)..)

evox
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Gottschalck » ons 24. apr 2013 17:25

Må give Casper ret.

Jeg har selv en gang for længe siden leveret Scandyna A-25 ( Dynaco med hessianfronter) til en bar, der vist nok lå inde i Grønnegade. De spillede fedt, men ikke ret længe. For mange og lidt for fulde bartendere smadrede dem ret hurtigt. Vintage højtalere egner sig i min optik mindre godt til en bar, med mindre de bare er til lidt hygge.

Venligst

csso skrev:;) De 4 JBL som Ehapa nævner, er i min optik et rigtig godt bud på det som højttalerne retteligt skal bruges til. De kan jo så evt suppleres af en control SB-1 eller lignende til den dybe bund.

Da jeg i 90'erne var bartender på en café, forsøgte vi os også med hifi højttalere. Vores tese var at de var billigere end Pro grej, og derfor kunne spare os for nogle penge. Det blev faktisk en dyrere løsning, da vi efter ca 2 måneders brug, alligevel måtte ty til en Pro løsning. De mange forskellige brugere af anlægget, og den kontinuerlige, lad os kalde det højaktive brug, ødelagde højttalerene på rekordtid.

Nu er det ikke sikkert at det helt samme sker for jer, men det er da en risiko der er værd at overveje ;)
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Ehapa » ons 24. apr 2013 17:59

Ehapa skrev:Jeg har 4stk JBL pro. Control 25 med ophæng til væg.

Rettelse, det er Control 28 modellen.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Captain Phoenix » ons 24. apr 2013 19:39

sommer skrev:Jeg har lige haft en snak med ejerne idag, og med deres ord skal systemet "kunne klare nogen tæsk". Det kommer jo ikke bag på mig - det skal et bar-anlæg kunne - men jeg tror også, at det kræver sin højttaler. Musikken bliver alt fra indie-rock til pop og hiphop, så der må godt være lidt bund kan jeg fornemme. Her er P30 (som jeg jo er lidt lun på) nok ikke den rigtige, vel Captain?
Enig - P30'erne er ikke egnede til det.
Har desværre ikke erfaringer med prof-udstyr (men det har andre jo heldigvis).
Vist en svær opgave, du her er på: Både diskret vintage-look og noget der kan klare nogen tæsk - og så max. 2000,-
Ville eller tænke JBL 100 - men 4 stk. får man ikke for 2kkr (måske 2 stk.)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf csso » ons 24. apr 2013 19:52

Jeg er klar over at de er lidt over budget, men disse Tannoy kan holde til at blive kørt hårdt - og den lave driftseffekt gør, at det heller ikke er alt for hårdt ved forstærkeren.

http://www.dba.dk/pa-hoejttalere-tannoy ... 000593931/
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 20:21

Wow - tak for hjælpen alle sammen. Det er super gode input, som er meget brugbare :OLO:
Til alle jer, der råber vagt i gevær vedr. en vintage-løsning - jeg tror I har ret! Efter jeg så stedet idag og talte med ejerne om deres reelle behov, samt læste alle jeres gode inlæg, blev jeg selv i tvivl. Jeg har selv slået mine folder i køkken/restaurationsbranchen, og jeg ved hvor meget udstyr her skal kunne holde til. Og i branchen er der ofte folk, der kan lide at "party hard"! ;) så det skal udstyret også kunne holde til - selvom det måske 80% af tiden spiller op til hygge. Nu skal jeg bare lige have overtalt pigerne om, at de må vintage-ficere stedet rundt om højttalerne.

Ehapa - jeg PM'er dig lige!

Tak for hjælpen til alle - jeg melder selvfølgelig ind med hvad det hele ender med....

mvh
Sommer
sommer

Indlægaf sommer » fre 24. maj 2013 19:46

Hej igen
Nåh, vi endte med at løsningen blev knap så vintage; den tidligere nævnte NAD forstærker og 4 stk JBL Control 28, som jeg købte af Ehapa her fra siden. Nu skal de bare hænges op.
Spørgsmål:
kender nogen tricket til at få "kugleleddet" bag på sådan en Control højttaler "fri". Det sidder fast, men der er et trick tror jeg....
Højttalerkabel - Tyndt, hvidt og billigt, 50 meter - hvor skal jeg shoppe....

Mvh
Sommer
sommer

Indlægaf bjerager » fre 24. maj 2013 19:54

Harald Nyborg vil jeg tro...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Max » fre 24. maj 2013 20:30

En billig løsning vil være en 10-12" bredbåndshøjttaler i en plade, sådan lavede man jo den slags i "gamle dage" :)
Har du 4 hjørner, så brug 4 trekanter.
Mvh Max
Brugeravatar
Max

Lokalitet: 8700 Horsens

Indlægaf sommer » lør 25. maj 2013 20:11

bjerager skrev:Harald Nyborg vil jeg tro...

Super - det tror jeg du har ret i.

Max - højttalere er fundet, men tak for indsparket ellers.

Mvh
Sommer
sommer

Foregående

Tilbage til Højttalere