For nu 4 år siden fandt en søge-agent på dba.dk et par Klipsch Heresy (anno 1977) højttalere til mig. De stod i Århus, og sælger sagde, at der sådan set var en aftale med anden om at han skulle komme og se dem, men at jeg gerne måtte komme forbi og se dem: jeg kørte straks og fik dem uden videre med hjem for en ganske god pris.
Desværre var den ene mellemtone gået (AQRannes "repede" den senere), men ny "membran" (diphragm) kunne fås i US-of-A for ca. 30 USD.
De fik lov at spille til et træf her hos mig, hvor flere af jer hørte dem (under dårlige betingelse vist nok), og siden har jeg ved lejlighed fundet dem frem og spillet på dem; som for tiden, hvor de trækkes af en (lidt for svag -men i øvrigt vellydende) Bell 2420 PP 6V6 rørforstærker. Men øj, hvor der hul igennem. Bassen er (i det rigtige sweetspot) ikke så sløj som man læser om at den er.
Disse unikke højttalere er således keepers for mig. Fysisk er de ikke større end at de altid kan gemmes i hjørne, hvis de da ikke ender med at stå fremme (et eller andet sted) og spille altid.
Jeg har google dem og er kommet frem til at stort set al omtale af dem er fra USA.
Men nogle må dog have erfaring med disse (usædvanlige) amerikanske højttalere?
I USA deler de vandene; der er enten tale om verdens (ca.) bedstlydende højttalere eller de værste skrigballoner, nogen længe har hørt.
Hvad siger vintagehifi.dks 1365 brugere?
PQR