Rum-akustik mv

Rosinen i pølseenden

Rum-akustik mv

Indlægaf No Quarter » søn 16. mar 2014 21:34

Hej, her er et vigtigt spørgsmål i de små familier: Hvordan kan man spille højt og genere resten af husstanden mindst muligt. Eller mere konkret: Hvis man skal sætte højttalere op i værelse (v1) hvor værelset ved siden af (v2) ikke er interesseret i lyden, hvordan sørger man så for at det generer mindst muligt i v2?
    1. Højttalere sættes på væggen der skiller v1 og v2, så lyden "peger" væk fra v2
    2. Højttalere sættes på væggen modsat v2 væggen
    3. Højttalere sættes på en af de to sidste vægge så hverken fremadrettet lyd eller bas fra højttalere tæt ved giver mere lyd i v2

Jeg ved ikke om jeg har forklaret mig tydeligt, ellers bare kom med et bud...
Senest rettet af No Quarter man 17. mar 2014 10:57, rettet i alt 1 gang.
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
Hobbygaragen: Marantz 2225
Havefester for teenagere: Marantz 1072
No Quarter

Lokalitet: Jyllinge

Re: Rum-akustik mv

Indlægaf Strandvaskeren » søn 16. mar 2014 22:26

Lukkede hovedtelefoner, så kan du give den alt den gas du gider uden at genere omgivelserne - for ikke at nævne at det er en glimrende undskyldning for at have et anlæg ekstra, målrettet lyttebøfbrug..
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf Helikon » søn 16. mar 2014 22:36

4. Højttalere "flyves", dvs. hænges i kæder ned fra loftet, brug evt. reb der ikke transmitterer vibrationer ( i samme grad som kæder) der således ikke forplanter sig til bygningens dele. Kæder er dog nemmest mht. højderegulering og vinkling.

5. Højttalere monteres på en foret bøjle for hovedstøtte. Der findes flere typer i handlen, se link ;-) http://www.kidsnyt.dk/2009/12/04/skullc ... telefoner/

6. Byg en ekstra væg med kun få berøringspunkter til gulv, vægge og loft. Opklodsning laves med trindæmpe plader til gulve. Den nye væg isoleres med papiruld, det dæmper lyd rigtig meget (meget mere end Rockwool og glasuld). Beklæd med 2 eller 3 lag gips. Kan evt. bygges på på flere vægge end skillerumsvæggen.

Ad. 5 Er et quickfix, kan være meget billig, kræver ikke meget arbejde og kan desuden stuves på ganske lidt plads, der foruden er den transportvenlig :-))

Ad. 6 Den dur! Kombiner den med 4

Venlig hilsen Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. mar 2014 22:55

Helikon skrev:4. Højttalere "flyves", dvs. hænges i kæder ned fra loftet, brug evt. reb der ikke transmitterer vibrationer ( i samme grad som kæder) der således ikke forplanter sig til bygningens dele. Kæder er dog nemmest mht. højderegulering og vinkling

Hvis - HVIS! - højttalerne skal "flyve"/svæve, ville jeg bruge plast-betrukket stålwire (fra det lokale byggemarked). Fæstnes med sådan nogle alu-muffer/ringe, man klemmer sammen. Det er stærkt og ser ok ("prof") ud.
Hvis de skal afkobles yderligere kan man indskyde gummi-ringe (til telte - fås i camping-forretninger) mellem wire og loft-krog (det ser så mindre prof ud...).
"HVIS!"'et skyldes at højttaleren ved ophængning i wire/reb/kæder ikke er fast forankret, hvad man jo ellers netop prøver at opnå med spikes, solide stands o.l. Dette så effekten omsættes til akustisk energi/membran-bevægelse (og ikke i at kabinettet bevæger sig den modsatte vej...)
Fast montering på væg/gulv er altså at foretrække - og jeg ville altid vælge en anden væg, end den der ligger direkte op til hvor "de generede" opholder sig: Lyden der stråler ud/reflekteres i rummet vil være næsten ens i alle retninger, mens den lyd, der transmitteres via ophænget vil være meget bundet til den væg, der bærer højttaleren.
Altså, prioriteret:
6
2
3
4
1
5???
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf hificlassic » søn 16. mar 2014 23:00

Jeg havde bare valgt et sæt Rogers LS3/5a eller Sonus Faber minima eller lignende der ikke siger ret meget under 80hz. Det er fortrinsvis bas der virkelig generer naboen. Diskant er meget retningsbestemt og høres derfor ikke ret meget bag højttaleren. Mellemtonen dæmpes fint bare ved at du har tæpper i rummet. En gang jeg boede i rækkehus fik jeg en futon som jeg hængte op på væggen ind mod naboen. Det virker også ret godt med sådan 2kvm tæt bomuld.
Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Tonni » man 17. mar 2014 06:38

Nu står der ikke rigtig noget om hvilke(t) materiale(r) væg til nabo er lavet af. Er det beton kan visse frekvenser, langt op i mellemtonen forplante sig uhyggeligt langt...
En ganske effektiv løsning kunne også være en kombination af flere forskellige slags plader, i en flydende skillevæg.
En tynd spån/bygnings-plade i laminat med gips optager meget mere energi end flere lag gips (og er lettere at skrue ting op i...)!
En anden (men ret besværlig) ide, kunne være to plader med et hulrum mellem dette hulrum fyldes så med ovntørret sand. Hulrummet behøver ikke være særlig tykt, før det ret effektivt absorberer vibrationer...
Begge de ovennævnte løsninger er afprøvet i praksis, og fungerer! - Dog er den mest besværlige også den mest effektive...
En flydende væg "hænger" i øvrigt bedst i en gummifuge, af en type der bevarer en vis elasticitet.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf No Quarter » man 17. mar 2014 10:56

Stop stop! :-) Vi taler ikke om kæder, ekstra vægge, andre højttalere. Vi taler om det udstyr jeg har (det er til sønnen), skruet op på væggen eller sat i reolsystemet/på kommoden. Nothing fancy.
Jeg selv har en lignende udfordring med at jeg vil have musik i garagen hvor jeg opholder mig en del, og stuen ligger ved siden af. I begge tilfælde er der en bærende mur imellem.
Marantz 4400, Marantz CD-400B, Marantz 1060, Marantz 112, Marantz 5020, Marantz 6300, Marantz HD66(x4), JVC JL-F45 (sorry ;-))
No Quarter

Indlægaf No Quarter » man 17. mar 2014 10:58

Captain Phoenix har eneste bud indtil videre mht placering?
"jeg ville altid vælge en anden væg, end den der ligger direkte op til hvor "de generede" opholder sig: Lyden der stråler ud/reflekteres i rummet vil være næsten ens i alle retninger, mens den lyd, der transmitteres via ophænget vil være meget bundet til den væg, der bærer højttaleren. "
No Quarter

Indlægaf Hackenberg » man 17. mar 2014 16:24

Det er en menneskeret at spille højt!
Det er min erfaring at det er lyden i rummet, og ikke vibrationerne, naboen kan høre. Selvfølgelig skal højttalerne anbringes på fjerneste væg, evt. med brug af ovenstående medtoder men ellers er en god aftale om at "fyre den af" når der ikke er nogen hjemme, en god ide. Så kan man bedre leve med et reuceret niveau når der er nogen hjemme ved siden af.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Helikon » man 17. mar 2014 17:16

Cpt. Phoenix: fulgte du linket til 5 ? HT med en bøjle......det er en hovedtlf. :-))

No Quarter : Du skrev ikke så specifikt mht. om det er teenagere og om det er etagebyggeri, eje, leje osv., Jeg gik bare ud fra at værelset ligger op til stuen/soveværelset i et parcelhus og i ikke vil forstyrres af ungerne om aftenen, når de har venner på besøg til game aften eller hvad de hygger sig med.

Jeg har arbejdet med studieopbygning og er nok lidt fagskadet (lidt er her relativ), så omfanget eskalerer hurtigt til "overkill for domestic use" :-)
Ellers er en kombination af Cpt. Phoenix, Hackenbergs og Verners gode forslag nok inden for det mere overkommelige til alm. hjemmebrug, evt. sammen med Thomas' hovedtelefoner det er bare ikke så fedt hvis der er flere, med mindre man så også bruger intercom - nu tager det overhånd igen..
God fornøjelse med det
Vh Niels
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Tilbage til Højttalere