It's recone time.... (JBL 2231A)

Rosinen i pølseenden

It's recone time.... (JBL 2231A)

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. nov 2015 00:19

I aften ville jeg lave et tone-sweep fra bunden og op, på det anlæg, som pt er i gang i stuen. Højttalerne er JBL 4333A og jeg var ikke mere end lige gået i gang med de dybeste frekvenser, da jeg hørte en sær raslen - "fnitten", relaterende til frekvensen, fra den ene højttaler. Højttalerne plejer at være tavse som graven mht. egenmekanisk støj, så derfor måtte jeg lige kigge nærmere på basserne - og ganske rigtigt havde pappet sluppet skumbølgen - faktisk på begge 15"ere. :shock: Det måtte jo komme - efter ca. 20 år i tjenesten. Det bliver så 2. gang, disse højttalere skal recones - første gang, jeg fik det gjort, var i 1995 (ca.). Højttalerne er fra 1976, så det passer vel egentlig meget godt.

Jeg købte heldigvis et par friske reconekits for ca. 2 år siden fra JBL - de ligger stadig i uåbnede kasser, så det er vel bare med at få det lavet snarest muligt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: It's recone time.... (JBL 2231A)

Indlægaf hificlassic » tirs 10. nov 2015 10:45

Hvad gør du med de gamle cones, som jo egentlig ikke fejler noget. Der skal bare nyt skum på
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Fredmarantz » tirs 10. nov 2015 11:27

Dem gemmer jeg, hvis de er mekanisk og elektrisk intakte. (altså bortset fra skumbølgen).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf hificlassic » tors 12. nov 2015 14:29

så hvorfor skifter du ikke bare skum i første omgang
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Fredmarantz » tors 12. nov 2015 15:27

Fordi jeg har et par friske originale C8R2235 reconekits - og igen fordi jeg gerne vil have det gjort, som JBL selv foreskriver det. Ikke fordi, jeg tror, at svingspolerne nødvendigvis har taget skade - men har de det, så er det også godt at recone.

Og....skifter jeg nu "kun" skum, så ligger reconekits'ene vel og bliver gamle i kasserne - de skal jo gerne bruges, så længe de er friske.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Højttalere