Dali 7

Rosinen i pølseenden

Dali 7

Indlægaf GSmed » fre 7. okt 2016 20:58

Ved ikke om de er gamle nok til at være med her, jeg skal nok slette hvis de er for nye, men jeg fik et sæt Dali 7 gratis idag med dårlige bas kanter og en dårlig mellemtone. Er de værd at lave, basser kan jeg selv lave med nye kanter men ved ikke rigtig med den mellemtone enhed.

Dali 7 (1).jpg

Dali 7 (2).jpg

Dali 7 (3).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Re: Dali 7

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. okt 2016 21:25

Dali 7 er, så vidt jeg kan snuse op, fra 1987 - og vi er enige om, at vi har en blød 1985 og skarp 1990-regel i denne del af forum, så vi lader den stå. Spændende, hvad du finder ud af med dem :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Cabasse 311 » fre 7. okt 2016 21:46

syndes bestemt den er værd at redde det er en god højtaler som faktisk gør det ret godt
den er ikke super detaljeret men den er ærlig og kan virkelig tåle at blive brugt

jeg har selv tidligere skiftet ophæng på sådan et sæt og det kostede mig omkring 300 - 400 kr for et komplet sæt
hvad mellemtone angår så ser ud som om den bare skal limes og det er jo den samme lim som du får med i ophæng sættet
Brugeravatar
Cabasse 311

Lokalitet: Svendborg

Indlægaf GSmed » fre 7. okt 2016 22:44

Tak Tak Freddy, Så tror jeg da det skal prøves om de kan reddes, kabinetter skal også have en stor omgang de er meget matte og ridset. Kan det passe at en i dette forum har slebet og olieret nogle kabinetter, ved i tilfældigvis hvad den tråd hed, hvis der er en?
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Indlægaf Captain Phoenix » fre 7. okt 2016 23:07

GSmed skrev:Kan det passe at en i dette forum har slebet og olieret nogle kabinetter, ved i tilfældigvis hvad den tråd hed, hvis der er en?

Dali 7 er faktisk en meget OK højttaler - en smule tung at trække måske, men den spiller musik :p .
Hvis kabinettet bare er "træt" og har små overflade-ridser, kan du klare det med let slipning (korn 150-200) og en god træolie (f.eks. Junkers) eller bivoks, hvis de er i eg.

Hvis der er flere dybere ridser, kan du slibe længere ned med grovere kornstørrelse og herefter slibe med 150-200 - MEN PAS PÅ at du ikke kommer ned under fineren, der kun er nogle få mm tyk... Slip i hånden - en excentersliber kan være svær at styre navnlig nær hjørner/kanter - og altid slibe på langs af årene.
Manual findes her:
DALI_7.pdf

PS
Eftertanke: De foresvæver mig, at træet på (ihvertfald nogle) Dali 7'er var lakeret (?). Tjek dette - hvis det er, så går det ikke at slibe/oliere...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix fre 7. okt 2016 23:15, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Fredmarantz » fre 7. okt 2016 23:13

Captain Phoenix skrev:
GSmed skrev:MEN PAS PÅ at du ikke kommer ned under fineren, der kun er nogle få mm tyk...

Standarden er svjh 0,6mm :QQS: :QQS: :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Captain Phoenix » fre 7. okt 2016 23:19

Fredmarantz skrev:
Captain Phoenix skrev:
GSmed skrev:MEN PAS PÅ at du ikke kommer ned under fineren, der kun er nogle få mm tyk...

Standarden er svjh 0,6mm :QQS: :QQS: :QQS:

Vh
Freddy

Muligt vi er under 1 mm - min pointe var/er: PAS PÅ
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf bjerager » lør 8. okt 2016 09:34

Jeg har haft sådan nogen engang - var sgu glade for dem, og de var ret musikalske, selv om den der kombination af 10 tommer bas og en rega på en reol ind i mellem gav lidt blafrede basenheder.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf GSmed » søn 9. okt 2016 16:26

Så kom jeg igang, adskilt og klar til rengøring og lak, samt der er bestilt baskanter og jeg har fået repareret mellemtonen, magneten var knækket af og selve huset var også knækket af, men nu virker den igen :Thumpsup:

Dali 7 (5).jpg

Dali 7 (4).jpg

Dali 7 (6).jpg
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Indlægaf GSmed » tors 13. okt 2016 10:34

Så blev de lakeret, mangler kun bas rep. Godt tilfreds indtil videre.

Dali 7 (7).jpg

Dali 7 (8).jpg
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Indlægaf Tonni » tors 13. okt 2016 10:42

Hold op hvor ser det godt ud! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Cabasse 311 » tors 13. okt 2016 10:58

super arbejde :)
Brugeravatar
Cabasse 311

Lokalitet: Svendborg

Tilbage til Højttalere