Hjælp til KEF CS5/Carlton

Rosinen i pølseenden

Hjælp til KEF CS5/Carlton

Indlægaf Tavruz » tirs 12. jul 2011 21:33

Jeg har gennem længere tid haft et par gamle hjemmebyggede KEF stående i kælderen. Jeg syntes de er ret specielle og har sin charme, også lydmæssigt i form af en dejlig varm og lidt bamset lyd, og nænner simpelthen ikke at skille mig af med dem. Selv ikke nu hvor diskanten er gået lidt i udu. Det er nok en simpel bagatel, da diskanten kommer og går, sikkert som følge af en løs forbindelse, lodning eller måske et knækket kabel, Men er desværre ikke nogen haj til at reparere, har ikke engang en loddekolbe he he. Er der mon nogen i det sydsjællandske der kan afhjælpe problemet mod et par flasker vin eller en kasse øl eller lign? :)

Mvh Bjørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Tavruz

Re: Hjælp til KEF CS5/Carlton

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 16. jul 2011 21:46

Hej Tavruz

Prøv at skrue den pågældende diskant ud. Hvis ledningerne sidder godt fast og lodningerne ser blanke og pæne ud, så skal du have delefiltret ud og se om der er noget der ser forkert ud der. Prøv at rokke ved de forskellige komponenter med musik på. Med lidt held finder du en kold/løs lodning. Hvis ikke du finder noget, så prøv at bytte diskanterne, spil og se om fejlen flytter med over i den anden. Men sådan som du beskriver det, tror jeg ikke at det er selve enheden. Jeg tror mere på en ordinær løs forbindelse. Skaf en loddekolbe på max. 30 watt og øv dig på noget netledning, eller hvad du har ved hånden. Lidt tin på spidsen, varme på samlingen, loddetinnet på og væk med kolbe og tin når det flyder lækkert ud over fladerne. Lodningen skal være blank og glat, ikke knoldet, mat/krystaliseret. Find evt. en soldering tutorial på youtube.

Hvis du får styr på det, så kan du sikkert få mere vellyd ved at skifte nogle af de gamle elektrolytkondensatorer til nye, jeg har et sæt Carlton hvor nogen af lytterne slet ikke virkede mere...
Er kabinettet iøvrigt ikke dobbelvægget paprør med sand i?

Held og lykke.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Tavruz » søn 17. jul 2011 14:27

Jo det er den hjemmebyggede udgave af pap og sand, genial konstruktion med det runde sanddæmpede kabinet som må tænkes at eliminere stående bølger ganske effektivt.

Jeg ved problemet har med det ene kabel at gøre der sidder udvendigt på frontpladen af diskanten, når jeg berører det kommer og går lyden hele tiden. Dog er det ikke lykkedes mig at skille diskanten ad når jeg har skruet den ud, for at komme ind og se hvor problemet er. Så derfor står jeg lidt i stampe nu og tænker det nok vil være nemmest bare at få en erstatningsdiskant. Der må da være en eller anden der har et sæt gamle Carlton eller Caprice 2 hvor den ene er højttaler er gået, og hvor den anden er funktionsdygtig.

Som jeg skrev er jeg ikke ferm med at lodde osv, så alt det med udskiftning af kondensatorer osv bliver selvfølgelig ikke til noget. Det er desuden ikke mine primære højttalere, så har dem bare stående fordi jeg ikke nænner at smide dem ud og syntes de har en dejlig magtfuld og rund lyd som kontrast til mange slankt og stramt lydende højttalere i dag :)
Senest rettet af Tavruz man 18. jul 2011 04:13, rettet i alt 1 gang.
Tavruz

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 17. jul 2011 22:46

Det må kunne lade sig gøre at reppe den. Jeg vil lige se på mine, måske jeg kan komme med et bud på hvordan tilledningen kan fixes. Bare den ikke er gået helt inde på spolen...
Boptilyoudrop

Indlægaf Tavruz » man 18. jul 2011 04:14

Det lyder godt, håber du finder ud af noget...
Tavruz

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 20. jul 2011 22:23

Tavruz skrev:Det lyder godt, håber du finder ud af noget...

Billede

Det er en delikat sag. Jeg har forsigtigt skruet frontpladen af og sonderet terrænet. De tilledninger du ser på diskanten er blot helt ordinær ledning fra delefiltret, så man skal skubbe ledningerne forsigtigt ud foran så meget man kan. Derefter kan man løfte pladen, imens man forsigtigt linder ledningerne gennem hullet ned mod svingspolen. De er sat fast direkte ind på den montageplade der bærer membran/svingspolesystem. Det ligner en loddenit, hvor der er loddet på den anden side, altså siden der er skjult mod magneten og hele systemet er limet til polpladen på magneten. Altså er lodningen ikke tilgængelig. Sikkert en billig og effektiv måde at producere på?

Med andre ord, hvis du er fiks på fingrene, så åbner du og ser hvor løs ledningen er, og så handler det om at improvisere en forsigtig lodning, det kan sikkert lade sig gøre. Enheden er alligevel til hundende, så hvorfor ikke forsøge? Hvis ikke det går, så er der måske en prof derude et sted der kan fixe/recone?
Boptilyoudrop

Indlægaf Tavruz » fre 22. jul 2011 22:54

Hej og tak for hjælpen.

Har tidligere prøvet at skille magneten/domen fra selve frontpladen, men selvom de 4 skruer selvfølgelig var fjernet, sad de stadig rigtig godt sammen. Nu jeg så på dit billede at det kunne lade sig gøre, turde jeg så godt tage lidt fat, og det hjalp ;)

Fik de små sorte kabler rettet lidt ud, og ganske som håbet afhjalp det problemet. Havde godt en ide om at det måtte være selve dette lille kabel der har været en læk i, med det knæk det får vej gennem de små huller på frontpladen. Men nu er det rettet godt ud og sat på plads igen så det sidder knapt så stramt, og så er der god forbindelse igen således at diskanten spiller konstant...og endda uden at gøre brug af lodninger som jeg havde håbet på :thumbsup:
Tavruz

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 22. jul 2011 23:13

Glæder mig at du fik det til at virke :cool1: . Jeg er ikke helt sikker på hvor fremtidssikker din rep evt. er, men funger det, så funger det! Kommer problemet tilbage, så kan man jo til den tid skride til en forstærket indsats - hvad det så påkræver. Nu handler det bare om, at glæde sig over reddet vintage og så nyde musikken. Tillykke! :Thumpsup:
Boptilyoudrop

Indlægaf Tavruz » lør 23. jul 2011 00:12

Så længe kablet ikke røres eller er belastet mere af skarpe kanter, kan jeg ikke se hvad der skal få problemet til at komme tilbage. Skulle det komme tilbage er løsningen klar, nemlig udskiftning af det lille sorte kabel på diskanten.

Iøvrigt regner jeg med at skifte bas mellemtone enheden også nu jeg er igang, der er en revne i membranen men nu ikke noget der høres. Jeg har netop fået tilbudt en original enhed til 40 kr plus porto, så det kan jeg jo ikke sige nej til :)
Senest rettet af Tavruz lør 23. jul 2011 00:55, rettet i alt 1 gang.
Tavruz

Indlægaf MDA » lør 23. jul 2011 00:35

Når prisen ikke er mere burde du købe 2 nye, også bruge de gamle til back up ;)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Tavruz » lør 23. jul 2011 00:53

MDA skrev:Når prisen ikke er mere burde du købe 2 nye, også bruge de gamle til back up ;)

Det er rigtigt, men nu kunne det jo være der kun var denne ene til salg ;)
Tavruz

Tilbage til Højttalere