For å unngå dette problemet kan magneten limes FØR den løsner, for uten vil den komme til å gjøre det en dag. Typisk ved flytting eller frakt.
Sikkerhets limet påføres her:

Men i mitt tilfelle var sikkerhetsliming for sent på den ene, disse fase-link elementene er nærmest umulig å få tak på. Trodde Beovox P45 og P50 hadde disse men dem var bare estetisk lik.
Det finnes andre tråder om akkurat dette men jeg ville ikke ta av membran da jeg har erfart dem er særdeles vanskelig å få på rett plass igjen.
Denne metoden innebærer fjerning av metall på bakplaten av magneten og i senter av jernkjernen, noe som kan føre til endring av magnetismen. Men jeg hører iallefall ingen forskjell på den reparerte og den som er sikkerhetslimt.

Demonter magneten helt.

Før vi går videre er det viktig å sjekke at spolen er i orden, skruer er montert for at den ikke skal ligge på membranen.

Merk senter på bakplaten med en passer e.l.

Gammelt lim fjernes.

Puss bort limrester fra alle delene, vær forsiktig rundt spolen. Pass på støv.

Klargjør ett passende lim med lang tørketid (6+ timer) jeg valgte ett to-komponent epoxylim fra locktite.

Påfør ett TYNT lag på elementet, når magneten plasseres vil overskuddslim flyte ut.

Roter magneten rundt når den er plassert slik at limet ligger jevnt. La limet tørke til neste dag.


Kjørnermerke lages i senter av passermerkene.

Det er viktig at dette hullet er større enn bolten som går igjennom. I mitt tilfelle boret jeg 7,5mm og bolten som går igjennom er en M5.


Fjern kanter med ett større bor og finpuss.

Jernkjernen hadde fine dreiemerker så jeg trengte ikke å lage kjørnermerke. Ved bruk av M5 skal det bores med 4,2mm men det hadde jeg ikke så jeg boret med 4mm.

Hullet gjenges med M5 tapp, knekker du tappen ved å ta for hardt i så ønsker jeg deg lykke til. Skru sakte med andre ord, ned en halv omdreining ned så opp igjen.

Etter mange runder med fjerning av spon fra bunn i gjengehullet ble det ca 12mm dypt.


Prøvebolt er montert løs så nå er jernkjernen justerbar noen mm.

Lagde med en jigg av patentbånd og M5 gjengestang for å senke kjernen ned mot støvhetten, men måtte sette på ett kryss senere da dette ble for ustabilt sideveis. Magnetfeltet er kraftig og vanskelig å jobbe med. Legg merke til av bakplata er satt i venteposisjon øverst i jiggen med strips.

Kryssbånd som nevt over er nå montert, senk kjernen sakte ned med muttrene øverst på jiggen. Her gjelder det å være forsiktig slik at ikke spolen skades.

Kjernen er senket under magneten, legg på ett tynt lag med lim på magneten. Jeg limet kun de ytterste 10mm for at ikke limet flyter dit jeg skal ha kjernen. Klipp bort kryssbånd med en blikksaks.

Når bakplata er montert vil den skli til side pga magnetfeltet, jeg låste den i en ca. midtposisjon ved å bruke den utklipte kryssbåndbiten mellom gjengestanga og bakplata. La dette tørke til neste dag.

Når limet har tørket tas jiggen av (la gjengestanga stå) og kjernen justeres ved å flytte på gjengestanga med ett passende flatskrujern til membranen går knirkefritt hele slaglengden. Dette kan ta noen forsøk...

Når kjernen er sentrert skrus den fast med en skive og mutter. Lås med lim. Når limet har tørket skar jeg bort gjengestanga med en vinkelsliper. La noen gjenger være igjen slik at limet har noe å holde i.

Elementet er reparert, skulle du trenge å justere senere er det bare å ta bort limet å løsne muttra.
Lykke til :)