Er dette en ITT type 2040 højtaler?

Rosinen i pølseenden

Er dette en ITT type 2040 højtaler?

Indlægaf Gah » ons 19. feb 2020 13:01

Jeg er lidt bange for at forurene den stor Scandyna tråd, så derfor skriver jeg mit spørgsmål i en ny tråd.

Jeg har arvet disse No Name Type 2040 højtalere og de spiller forbløffende musikalsk dvs. meget dynamisk og generelt med en flot behagelig lyd!
Er der nogen som kender til disse højtaler enheder?

Jeg ved det ikke selv, men det er formodentligt nogle ITT 2040, men de ITT kabinetter jeg har set på den DBA, de ser ud til at være udstyret med Peerless enheder, men det er jo ikke Peerless enheder som er monteret i mine højtalere.

Højtalerne er formodentligt købt engang i midten af halvfjerdserne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Gah

Lokalitet: Tårnby

Re: Er dette en ITT type 2040 højtaler?

Indlægaf Hackenberg » ons 19. feb 2020 13:14

Philips-enheder.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf KlausM » ons 19. feb 2020 13:15

Dette billede er fra et sæt ITT 2040 på DBA, samme ejer siden 1975, det ser ud som om der er en anden bas (Philips) i dine, men ellers ligner de da meget godt:

ITT2040.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Gah » ons 19. feb 2020 13:23

KlausM skrev:Dette billede er fra et sæt ITT 2040 på DBA, samme ejer siden 1975, det ser ud som om der er en anden bas (Philips) i dine, men ellers ligner de da meget godt:

ITT2040.jpg

Mvh Klaus

Ja en anden bas men også andre diskanter, dem du linker til er med Peerless diskanter, så fysisk er de meget lig hinanden, men bestyknings mæssigt så er det da 2 helt forskellige højtalere.
Gah

Indlægaf Gah » ons 19. feb 2020 13:25

Hackenberg skrev:Philips-enheder.

Ok tak, så ikke lige dit svar.
Gah

Indlægaf Rolf Zetterberg » ons 19. feb 2020 13:52

Gah:s diskanter är också Philips.
Tydligen fanns det fler olika varianter-här med Seas diskanter:
Rolf Zetterberg

Indlægaf spuncut » tors 20. feb 2020 01:41

Ventilen lugter langt væk af noget sen/post-Scanspeak/Hatra. Måske er de produceret af Dantax, som overtog resterne efter Scanspeaks likvidering i 1976. Det er i hvert fald mit bedste gæt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf kj2005 » lør 22. feb 2020 12:02

spuncut skrev:Ventilen lugter langt væk af noget sen/post-Scanspeak/Hatra. Måske er de produceret af Dantax, som overtog resterne efter Scanspeaks likvidering i 1976. Det er i hvert fald mit bedste gæt.
MVH Henning

Seas diskanterne ligner Peerless ditto meget.......i 1973 var det blå frontstof (på Rolf Zetterberg's højttalere) standard hos BN-Elektronik i Lundtoftegade hvor jeg købte et Peerless højttaler kit 20-3 plus to palisander kabinetter. Jeg husker ikke ventilen som salgsvare anno 1973.

Har du mere info om lukningen du omtaler i forbindelse med Scanspeak 1976?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf KlausM » lør 22. feb 2020 12:31

kj2005 skrev:Har du mere info om lukningen du omtaler i forbindelse med Scanspeak 1976?
Mvh. Kim

http://www.cfuttrup.com/history/scan-speak.html

In May 1975, the stocks are taken over by Fonofilm Industri A/S, which is the parent company for the Ortofon companies, also owned by Hafler and Chanin. Ortofon starts to sell finished speakers with the Ortofon brand.

Ejvind Skaaning pulls out financially in 1974, but continues as laboratory manager. Technically, he is without influence.

Although the production was running well, and with a good margin, it seems that the change to Ortofon did draw a lot of money out of Scan-Speak. The company went into bankruptcy. This left many people baffled. How could a thriving company suddenly die like this? The papers showed significant increase in the cost of development, although no one knew of any changes in the staff or other development expenses. Liquidation papers show that 1,6 million DKK was removed from the company just days before it filed for bankruptcy.

According to personal sources, the liquidation by Ortofon meant that Scan-Speak was spread all over the place. Some parts went to Vejle, etc.

Up until this point, the development has been managed by Ejvind Skaaning, and among the staff were Ragnar Lian and Mogens Hvass.

What happened is that Ortofon is taken over by Harman. Niels Jespersen is export manager for Ortofon. A guy named Hans Hvede is responsible for the Scan-Speak section of Ortofon. Harman decides that it is not OK to have Scan-Speak in the business and asked for it to die, simply because Harman already had other speaker brands, like Altec Lansing/JBL. This is unconfirmed - because I cannot find any information confirming that Harman had anything to do with David Hafler.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM lør 22. feb 2020 17:46, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf nybegynder » lør 22. feb 2020 13:23

itt 2040
blå kors 150kr.
diskanter er her monteret bagfra.
nybegynder

Lokalitet: 6261

Indlægaf kj2005 » lør 22. feb 2020 20:03

KlausM skrev:
kj2005 skrev:Har du mere info om lukningen du omtaler i forbindelse med Scanspeak 1976?
Mvh. Kim

http://www.cfuttrup.com/history/scan-speak.html

Mvh Klaus

Tak for info...jeg har gennemlæst historien om Scanspeak. Sikke dog en historie for virksomheden Scanspeak både i opstart og op til salget i 2014 til Eastech HK.

Ortofon og penge...at Harman så Scanspeak som en konkurrent på markedet i forhold til JBL m.fl. må have været en grim oplevelse.

Set med mine øjne er det underligt, at så mange teknisk fine løsninger har givet Scanspeak en så turbolent tilværelse? Scanspeak , Peerless og Vifa ville jeg gerne have beholdt indenfor DK.... kedeligt at der fokuseres for meget på bundlinietal......også i 2020 :!:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf spuncut » søn 23. feb 2020 05:55

Det hører dog med til historien at ledelsen, et par år forinden likvideringen, havde foretaget en fejlslagen satsning der medførte at David Hafler fik den økonomiske kontrol i Scanspeak. Var dette ikke sket ville Hafler ikke have haft mulighed for at lægge Scanspeak ind under Ortofon og senere sælge hele pakken til Harmangroup. Til gengæld blev Dynaudio etableret.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf kj2005 » søn 23. feb 2020 12:10

spuncut skrev:Det hører dog med til historien at ledelsen, et par år forinden likvideringen, havde foretaget en fejlslagen satsning der medførte at David Hafler fik den økonomiske kontrol i Scanspeak. Var dette ikke sket ville Hafler ikke have haft mulighed for at lægge Scanspeak ind under Ortofon og senere sælge hele pakken til Harmangroup. Til gengæld blev Dynaudio etableret.
MVH Henning

Ok ærgerligt for Scanspeak... har du viden om hvilket område ledelsen satsede på, som medførte at kontrollen med Scanspeak overgik til andre?....går man efter pengene alene holder et firma sjældent i længere tid.

Vedr. Dynaudio...jeg har brochurer fra Dansk Audio Teknik 1977, hvor man kunne købe Ejvind Skaaning's Hexacoil enheder med gode lydegenskaber. Det var bl.a. D54 ( brugt i Jamo studio monitor), og D28 / D21 m.fl.

Mvh. Kim

Nb. ..det var tilsvarende ærgerligt at Peerless' produktion forsvandt ud af DK...igen pga. de sidste indtjente kroner der manglede
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf spuncut » søn 23. feb 2020 14:25

"At some point, not sure when, Skaaning divorced his first wife. Later he re-married to a Lebanese woman. Skaaning had several connections in the middle-east. For example Jacob Evar, who was the owner of a successful middle-eastern barbecue restaurant in Aarhus, serving for example Shawarma (long before it became normal food to be purchased out of grill bars on any side-street). BTW, Jacob Evar later started a large bread factory, producing pita bread, well known in Denmark as Jacobs Pita. Skaaning and Evar were personal friends. Evar and Skaaning started a shop in Israel selling products from Denmark, including designer lamps and furniture, shoes (clod hoppers) and just about anything Danish. Parallel to this a large shop was established in Lebanon, at that time a thriving nation. Then came the civil war in Lebanon, 1975, which meant a great loss to Skaaning. He had to sell his remaining shares in Scan-Speak to stay afloat."

Kilde: http://www.cfuttrup.com/history/ejvind_skaaning.html

MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf kj2005 » man 24. feb 2020 19:29

spuncut skrev:
"At some point, not sure when, Skaaning divorced his first wife. Later he re-married to a Lebanese woman. Skaaning had several connections in the middle-east. For example Jacob Evar, who was the owner of a successful middle-eastern barbecue restaurant in Aarhus, serving for example Shawarma (long before it became normal food to be purchased out of grill bars on any side-street). BTW, Jacob Evar later started a large bread factory, producing pita bread, well known in Denmark as Jacobs Pita. Skaaning and Evar were personal friends. Evar and Skaaning started a shop in Israel selling products from Denmark, including designer lamps and furniture, shoes (clod hoppers) and just about anything Danish. Parallel to this a large shop was established in Lebanon, at that time a thriving nation. Then came the civil war in Lebanon, 1975, which meant a great loss to Skaaning. He had to sell his remaining shares in Scan-Speak to stay afloat."

Kilde: http://www.cfuttrup.com/history/ejvind_skaaning.html

MVH Henning

Nu er vi off topic....så jeg søgte lidt på "ITT" generelt......

Ok..det handlede om andre ting end netop hifi højttalere, som det fremgår af teksten. Tiden fra 1970 og de næste 10 år fremad bar præg af at være "løsslupne"....åbenbart også indenfor forretning med højttalere!

For at vende tilbage til ITT type 2040, husker jeg flere højttalere med "ITT" navneskilt på som lød godt og havde "bund" i basregionen. Egentlig troede jeg at "ITT" var et firma i Tyskland , men ITT står for : International Telephone & Telegraph og blev grundlagt i Puerto Rico 1920 ...af alle steder??

Men noget med "ITT" og Tyskland er der altså:

I Tyskland overtog de ITT internationalt aktive radio- og telekommunikationsselskaber Mix & Genest og C. Lorenz AG i 1930. [4] Efter overtagelsen af ​​G. Schaub Apparatebau begyndte C. Lorenz AG at producere radiomodtagere i 1940. Senere blev enhederne først markedsført under mærket Schaub-Lorenz, og derefter i 1958 blev virksomhederne fusioneret til Standard Elektrik Lorenz (SEL). ( SEL fremstillede ECLL800.. triode / dobbelt pentode i samme rør).

I det "tredje rige" var ITT tæt forbundet med Hitler-regimet. Den 3. august 1933 modtog Hitler ITT-grundlæggeren og CEO CEO Sosthenes Behn sammen med andre amerikanske forretningsfolk. Ifølge Antony C. Suttons bog "Wall Street" and the Rise of Hitler har tyske ITT-datterselskaber givet Heinrich Himmler økonomisk støtte.
Via C. Lorenz AG havde ITT en andel på 25% i Focke-Wulf (Focke-Wulf Fw 190 Jagerfly, Tophastighed: 685 km/t
Spændvidde: 10 m ,Vægt: 3.490 kg ,Motortype: BMW 139
Designer: Kurt Tank) , hvis majoritetsejer var kaffehandelsfirmaet (Kaffee Hag) af iværksætteren Ludwig Roselius, et sponsorerende medlem af SS. Efter Roselius 'død i 1943 blev ITT den største aktionær i Focke-Wulf med 29%.

Der står et og andet i historie bøgerne hvis man kigger efter.....

Mvh. Kim

indlægget kan slettes hvis det går for langt.....
Brugeravatar
kj2005

Næste

Tilbage til Højttalere