SEAS 303P

Rosinen i pølseenden

SEAS 303P

Indlægaf Metguy2000 » søn 1. mar 2020 20:16

Jeg var så heldig at gafle et sæt i week-enden fra den originale ejer. Højtaleren blev leveret som kit, hvor man selv samlede det leverede kabinet, delefiler og højtalere og ejeren havde samlet dem i 80.
8E490EDF-321A-45EC-83C0-AD8F9434E2D6.jpeg

Delefilteret er et D036, og jeg kan kun finde D036a på nettet. Mit afviger en del, har kun 3 modstande, 2 lytter men hele 3 spoler. Måske er der nogen der har diagrammet til D036 liggende?
IMG_6093.jpg

SEAS D036 Crossover.jpg

Jeg vil gerne dæmpe mellemtonen en smule. Her er hvad jeg målte med UMIK-1/REW i 1 m afstand. Forskellen mellen de 2 kurver er at jeg fjernede metalgitteret over diskanten, hvorved den irriterende peak forsvandt. Delefrevens er ifølge diagrammet 800 og 4000 hz.
SEAS 303r.jpg

De spiller ret godt ved at øge bassen og diskanten på forforstærkeren. Ingen s lyd på diskanten og fin rumlig fornemmelse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Metguy2000

Lokalitet: St. Merløse

Re: SEAS 303P

Indlægaf cdp » søn 1. mar 2020 21:36

De ser ret fornuftige ud, tillykke med dem - tænker at basenhed er den samme som i Beovox s75 - er det refleks eller dæmpe ventil ? Et reflekskabinet tilfører tit en lille pukkel omkring egenresonansen, mens dine nærmest flader stille ud som et " trykkammer "
Edit - den 3. spole kunne godt betyde dit filter skærer diskanten med 12 db. , hvor A-modellen sikkert er rent 1. orden filter.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Hackenberg » man 2. mar 2020 11:45

Tag et billede af bagsiden så vil jeg godt give et bud på diagrammet.
Kondensatorerne SKAL skiftes til nye.
Du kan evt. starte med at skifte R2/R3 med en L-pad.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 2. mar 2020 12:25

Om man tar bort C1/R1 och ändrar R5 till spole så får man troligen ett D036 filter.
Värdena kan skilja litegrann,men 3xL 2xC 3xR stämmer då.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg

Indlægaf x-tian » man 2. mar 2020 13:54

Umiddelbart ser det ud som om din nuværende delefrekvens ifgl. dit måleark ligger på ca. 1,2KHz og 5KHz kunne være kondensatorene eller det faktum at filtret er et andet end det SEAS beskriver

Start med at skifte kondensatorene de har sikkert set meget bedre dage.

Du kan dæmpe mellemtonen med en L-pad jeg vil skyde på 1,5 - 2 dB ville passe ok. Ca 1,5 ohm i serie (mellem enhed og filter) og 27ohm parallelt med enheden (8ohms enhed)

Med venlig hilsen
Christian
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf PerHej » man 2. mar 2020 15:57

Måske du kan hente noget inspiration her
http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf Dan63 » man 2. mar 2020 18:33

Hej.

Hvis jeg husker rigtigt så er det 8" basser, der sidder i Seas Kit303 og at det er tænkt som et 30 ltr. basrefleks system.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf nybegynder » man 2. mar 2020 19:17

hej

her er D036 P
nybegynder

Lokalitet: 6261

Indlægaf Metguy2000 » man 2. mar 2020 21:48

Tak for de mange besvarelser, fantastisk med alt den viden der findes her.
Lige et par kommentarer.

Det er et reflekskabinet. Jeg er ikke helt fortrolig med REW softwaren endnu så der er en fejl. Alle signaler længere end 4 ms er filtreret væk for at undgå refleksioner fra rummet. Derved er målinger under 200 hz ikke mulig, men skal laves med en nærfeltsmåling af bassen alene. Så kurven under 200 hz stemmer ikke.

Super med det originale diagram, alle angivelser passer. Jeg er langt fra ekspert på delefiltre, men det ser ud til at være et 6 dB filter hele vejen rundt, og mellemtonen er allerede dæmpet med r1 og r2, og dem kan jeg så dæmpe yderligere ved at øge r1? R3 dæmper formodentlig diskanten, så kan den reduceres/udelades? Checker selvfølgelig lytter. Jeg refererer til D036P diagrammet.

Tak for link til Gravesens side, den er meget inspirerende. Indtil videre er jeg tilfreds med diskanten, den lyder ikke aggressivt, og jeg kan ikke høre noget over 16 kHz alligevel, det er kun niveauet der skal øges.
Metguy2000

Indlægaf cdp » tirs 3. mar 2020 08:05

nybegynder skrev:hej

her er D036 P

Kunne se ud til ml. tonen er fase vendt på filter - hvordan er det nu lige med filtre og faser ? ( 6/12/18/24 db )
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf x-tian » tirs 3. mar 2020 08:54

cdp skrev:
nybegynder skrev:hej

her er D036 P

Kunne se ud til ml. tonen er fase vendt på filter - hvordan er det nu lige med filtre og faser ? ( 6/12/18/24 db )

Som udgangspunkt skal et 12dB/okt. filter fasevendes men der kan være indvirkende faktorer hvor det er hensigtsmæssigt at afvige fra denne regel bl.a. baffelens udformning og hvor langt filtrene ligger fra hinanden (frekvensmessigt) det handler om at faserne følger hinanden bedst muligt i skæringspunktet på delefrekvensen.

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf x-tian » tirs 3. mar 2020 09:27

PerHej skrev:Måske du kan hente noget inspiration her
http://www.troelsgravesen.dk/33FWK.htm

Hilsen PerHej

Med hensyn til Troels G. så er han rigtig dygtig til at få en højttaler til at måle rigtigt både med hensyn til impedans og frekvens.

Men jeg har hørt et par JBL L100 med et Troels filter i og kan godt hører hvor han vil hen men synes at det var meget på bekostning af "sjælen" i højttaleren.

Men dermed ikke sagt at det er dårligt det han laver, jeg er bare ikke enig med hans løsninger. Men som det jo altid er m.h.t. lyd så er vi heldigvis forskellige.

Det jeg prøver at sige er, stik fingeren i jorden og find ud af hvor du vil hen med projektet inden du bruger penge, tid og kræfter på at lave dem om,

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Indlægaf Metguy2000 » tirs 3. mar 2020 13:04

@x-tian Det er jo netop det dejlige at lyd er helt individuelt, og derfor åben for dejligt meget eksperimentering.

Egentlig købte jeg dem mhp på at eksperimentere med DSP via en Beocreate + Rasberry Pi. Jeg er ret fascineret af Linkwitz LX521 og LXMini, og mine egne Beolab 5 lyder fantastisk. Men efter at have hørt hvor godt de allerede lyder blot ved at justere på tonekontrollerne for at kompensere for bas og diskant, så tænker jeg at nøjes med at justere på delefilteret for at øge diskantniveauet og sænke mellemtonen, og så lade dem indgå i sommerhus 80' analog anlægget i stedet for de Rogers LS3/5a jeg lige har repareret.

Så lige nu skal jeg have check på de der modstande på delefilteret. Jeg kan iøvrigt ikke forstå hvordan man kan kombinere en bas 25F-EWX som har en følsomhed på 91 dB med mellemtone 10F-M og diskant H086 som begge har en følsomhed på 89 dB. Og så bliver de begge droslet af modstande. Var det ikke mere bassen der skulle have været dæmpet?
Metguy2000

Indlægaf Dan63 » tirs 3. mar 2020 13:42

Hej.

Nåh pyt, jeg huskede forkert med størrelsen af basenheden, men ihvertfald held og lykke med dem!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf x-tian » tirs 3. mar 2020 13:44

Hmmmm hed hensyn til følsomhed på de forskellige enheder kan der være flere forklaringer,
1. måleteknikken back in the days var måske ikke så præcis som den er idag
2 . Kabinettet kan muligvis dæmpe enheden p.g.a. volumen
3. det er en kendt karakteristik at lade følsomheden dale i forhold til frekvensen (Duelund gjorde det på en del af hans konstruktioner)
4. en "loudness" funktion indbygget i højttaleren (lidt al'a pkt 3)
5. en helt anden :-)

Hvis du dæmper din basenhed svækker du forstærkerens evne til at styre enheden (forstærkerens dæmpningsfaktor) så generelt er det en no-go du kan gøre det med enheder med mindre bevægelig masse uden de helt store lydmessige udfordringer (på min fuldt aktivt delte anlæg har jeg sat en modstand i serie med diskanten (SEAS EXCEL) for at bløde op på lydbilledet, så en svækkelse af forstærkerens dæmpningsfaktor kan være at foretrække i nogle tilfælde)
Du nævner den gode Linkwitz (50% af Linkwitz Riley dem med filtret) så har du min opmærksomhed 100% LX521 er da en ekstremt spændende højttaler men kræver et stort rum med masser af plads til bag og side væge som jeg desværre ikke har ellers stod der et sæt på min adresse ;)
God vind med projektet -- Det skal nok blive rigtig godt

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian

Næste

Tilbage til Højttalere