Bygge kabinetter selv

Rosinen i pølseenden

Bygge kabinetter selv

Indlægaf K_50 » fre 6. feb 2015 19:43

Davs i stuen

Lige et mere eller mindre hurtigt spørgsmål:
Når nu man har et sæt højtalere, man egentlig er glad nok for, men som ret meget er det modsatte af stram bund, ville det så kunne svare sig at bygge nogle lidt federe kabinetter end det der rædsomme spånpladesnavs, de pt. er pakket ind i?
Der er tale om sådan et par hjemmesamlede 3-vejs fra de tidlige 70'ere med nogle, så vidt jeg kan lure, hæderlige Philips enheder. Det, jeg tænkte, var så at bygge nogle nye kabinetter til dem af et stivere/dødere materiale med noget smartere dæmpning end det der mineraluld, der bare er stoppet ind bag i de gamle, og måske få en elektronikkyndig kammerat til at lodde dem om med bedre kabler.
I mit hoved virker det jo som en ret nem og ikke alt for dyr operation (og et hyggeligt projekt), men vil det overhovedet give nogen mærkbar forbedring, eller skulle jeg bare gå på jagt efter nogle andre?
K_50

Lokalitet: København S

Re: Bygge kabinetter selv

Indlægaf møffe » fre 6. feb 2015 19:55

Klø på. Der er ikke noget der bliver dårligere af godt udført arbejde. De gamle bipolare lytter bør også skiftes.
God vind.
møffe
møffe

Indlægaf K_50 » fre 6. feb 2015 20:04

møffe skrev: De gamle bipolare lytter
møffe

A'hvaffor-nogen? Noget fra delefiltret, går jeg ud fra?
K_50

Indlægaf møffe » fre 6. feb 2015 20:25

Yeps. Det er formentlig nogle grå wicon der sidder i sådan nogle gamle selvbyg halløjtalere.
møffe
møffe

Indlægaf K_50 » fre 6. feb 2015 20:38

Så er jeg med. Det med elektronikken har jeg heldigvis folk til :p
K_50

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 6. feb 2015 21:09

møffe skrev:Klø på. Der er ikke noget der bliver dårligere af godt udført arbejde. De gamle bipolare lytter bør også skiftes.
God vind.
møffe

Nemli! Og så er det jo en god gammel hifisport at bygge højttalere selv. Hvis du smider et par billeder op og beskriver systemet lidt mere i detaljer, så kan vi måske finde på noget der kan hjælpe på sjaskebassen.

Spånplade behøver ikke være et dårligt materialevalg, der er lavet masser af fine systemer i spån, det skal naturligvis bare gøres ordentligt ;)
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf K_50 » fre 6. feb 2015 21:54

Boptilyoudrop skrev:
møffe skrev:Klø på. Der er ikke noget der bliver dårligere af godt udført arbejde. De gamle bipolare lytter bør også skiftes.
God vind.
møffe

Nemli! Og så er det jo en god gammel hifisport at bygge højttalere selv. Hvis du smider et par billeder op og beskriver systemet lidt mere i detaljer, så kan vi måske finde på noget der kan hjælpe på sjaskebassen.

Spånplade behøver ikke være et dårligt materialevalg, der er lavet masser af fine systemer i spån, det skal naturligvis bare gøres ordentligt ;)

Jeg tog lige et par billeder i går, da jeg havde den ene åbnet, så dem smider jeg op i morgen, mens jeg har tømmermænd. Så må jeg håbe, de kloge kan sige noget ud fra dem...

Det kan også sagtens være, jeg tager fejl, når jeg antager, at spån er noget hø. Jeg aner i princippet ikke en skid om hifi-højtalere, men har sådan ret ukritisk overført tanken fra bas- og guitarkabinetter, hvor det er ret udskældt. Man kan f.eks. høre ret tydelig forskel netop i definition, stramhed, eller hvad man nu vil kalde det, på to "ens" guitarkabinetter, hvor det ene er af noget ordentlig finer og det andet af spån. Så jeg har sådan en ide om, at kassen helst skal være så stiv som muligt, hvis tingene ikke skal blævre i ørerne.
K_50

Indlægaf felsby » lør 7. feb 2015 00:17

Det er også fuldstændig korrekt. Men der må ved en hifi-ht helst ikke slippe for meget mellemtone gennem pladen, som derfor af og til bør dæmpes med noget blygummi e.l.
Lad os se det billede!
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 7. feb 2015 12:00

Heldigvis skal vores hifi højttalere ikke slæbes fra gig til gig i en uendelighed, så vi kan tillade os at bruge meget mere spåndplade, afstivning, blygummi, eller hvad vi nu foretrækker for at få en tung og lyddød kasse. I princippet vil vi helst, at det kun er højttalerenhederne der udståler lyd. Hvis kabinetterne tydeligt vibrerer under fingrene når der spilles, så kunne det tyde på, at der kan strammes noget op.
Boptilyoudrop

Indlægaf Hackenberg » lør 7. feb 2015 13:02

Du skulle måske overveje om ikke du skulle gøre kabinetterne lidt større nu du er igang. Min erfaring er at højttalere næsten altid har gavn af mere plads.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf K_50 » lør 7. feb 2015 18:38

Så er der billeder. Uden på er der noget brun finér af en art, og foran er der noget aldeles hæsligt og meget tidstypisk bæbrunternet frontstof.
Det med at gøre dem større har jeg også overvejet, og så tilføje noget tværgående afstivning og måske en basport og noget ordentlig dæmpning (den nuværende er et stykke foldet mineraluld, der fylder helt ud bag enhederne. Mht. materiale har min umiddelbare tanke været noget tykt birkekrydsfinér - det bliver så pænt med bejdse og olie...
Enhederne er Philips AD 1055/w8, AD 5060/w8 og AD0160/t8

Billede

Billede
K_50

Indlægaf felsby » lør 7. feb 2015 19:09

1. Det foldede mineraluld er helt tilstrækkeligt til dets formål: at dæmpe stående bølger.
2. Kabinettet kan ganske rigtigt afstives og evt. dæmpes indvendigt med blygummi, det vil stramme bassen gevaldigt op.
3. Med sådan et klenodie ville jeg alvorligt hælde til det originale design og forbedre kassen som beskrevet under 2. og beholde det afskyelige frontstof (billede?)! Husk, det der er NOT i dag er HOT i overmorgen.
4. Der er ingen synderlig gevinst ved at skifte kabler. Men:
5. Kondensatorer der sidder i serie med diskant og mellemtone kan skiftes med stor kvalitetsforbedring til følge. Mål evt. DC modstanden på seriespolen til bassen. Hvis den er > 0.5Ω kan den evt. skiftes. Bevar seriespolen til mellemtone, modstanden her er med i afstemningen af filteret.

Spændende vintage projekt!
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. feb 2015 19:20

Billeder er godt - tak for det.
Når du grundlæggende godt kan lide lyden fra højttalerne, skal du (efter min mening) fokusere på det, der kan fjerne negative egenskaber frem for at begynde at bygge om med andre eller større kabinetter osv. Der er trods alt tale om en højttaler med enheder i den ret billige ende af prisskalaen (men derfor kan de jo godt spille udmærket).:
Mit råd:
1: Monter 1 eller 2 afstivninger mellem de to lange kabinet-sider. Brug f.eks 15 x 15 mm trælister i en længde, så de sidder hårdt i spænd mellem siderne. Lim rundt om enderne, så de bliver siddende.
1b (hvis du er mere ambitiøs): Klæb bitumen-plader (feks: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/in ... 226678725/) på indersiderne - og derefter monterer du afstivninger).
1c: En yderligere ting vil være at sætte en afstivning mellem front- og bagpladen i kaninettet. Placer den i feltet mellem bassen, mellemtone-røret og delefilteret (de fri stykke plade du kan se dér).
Både 1 1b og 1c vil mindre kabinet-rumlere og give strammere bas.
Husk at komme dæmpningsmaterialet tilbage i kabinettet.

2: Udskift de 4 kondensatorer i delefilteret (de 4 sølvblanke "rør"-formede komponenter) med moderne, bipolare kondensatorer beregnet til delefiltre. Værdien (uF = micro-Frarad) står på. Brinck Elektronik i Frederiksborggade kan hjælpe med nye. Nye kondensatorer vil sikre, at de tiltænkte delefrekvenser overholdes (igen) - og sikkert give et renere output fra navnlig mellemtone og diskant.

Ovenstående burde kunne klares for 100-150,- pr højttaler og mere vil det nok ikke være "klogt" at bruge på dem.

Good luck!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf K_50 » lør 7. feb 2015 20:13

Ah - optimering af de gamle kabinetter. Som sædvanlig er den mest simple løsning på problemet ikke faldet mig ind (eller også virkede den sværere bare sjovere ;) ). Det kunne da godt være, man skulle forsøge sig ad den vej først. Så kunne jeg også hurtigere få råd til en anden receiver eller en pladespiller, hvilket jeg i grunden har mere brug for på nuværende tidspunkt.
Som sagt er jeg grundlæggende også glad for karakteren i højtalerne. Det spiller garanteret ind, at de kommer fra barndomshjemmet, så jeg er meget vant til dem, men jeg synes, de har en fylde og en vis mængde "creme" især i mellemtonen, som er meget behagelig.
Udskiftning af komponenter i delefiltret er helt uden for mine kompetencer, men jeg har et par kammerater, der burde kunne fixe det, så det kunne også være en ide.

Således ser de ud forfra (mælkekassen er min lavpraktiske lige-flyttet-løsning på at få dem op i ørehøjde til når jeg sidder i lænestolen):

Billede
K_50

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 7. feb 2015 21:17

sådan, forum in action! Basreflexport er nok ikke vejen, sådan noget skal minutiøst udregnes på enhedens data, ellers kommer det ikke til at du. Men nye lytter og afstivning, det bør løfte kvaliteten en del. Burde kunne spille alle plasticanlægene med deres minihøjttalere med minuslyd helt ned i kælderen.

De er da absolut retrofede!
Boptilyoudrop

Næste

Tilbage til Højttalere