Beovox S45 - Skratter/fader ud...

Rosinen i pølseenden

Beovox S45 - Skratter/fader ud...

Indlægaf Stefan » man 31. okt 2016 23:07

Hejsa...

Jeg har et par flotte Beovox S45 højtalere, og har aldrig været anden end glad for disse.

Mit problem er bare at den ene højtaler har for vane at skratte og fade ud, så nogle gange forsvinder lyden helt.

Mit gamle anlæg bestod af en Sanyo forstærker og en billig AEG USB pladespiller, og her virkede højtaleren praktisk talt aldrig.

Nu er jeg gået over til en Luxman R-1030 samt en Philips electronic 312. Inden jeg satte højtalerne til klippede jeg lige et par cm af ledninger og afisolerede (hvis det hedder det?) enderne, så der var "bar røv at trutte i". :)

Dette virkede upåklageligt og begge højtalere virkede og lød som en drøm, men dette var kun når jeg hørte radio. Da jeg så satte den første plade på begyndte den ene højtaler igen at skratte og fade ud. Dette blev gradvist mere og mere jo flere plader jeg lyttede til. Jeg fandt ud af at jeg kan afhjælpe dette lidt ved at skrue op for lyden og så skrue ned igen, så er det ligesom om den ramte højtaler lige får et nyt skud liv inden den igen begynder at skratte og stå delvist af.

Jeg har haft denne skilt ad, skønt jeg ikke er den store teknikker, men synes ikke at kunne spotte noget udover det sædvanlige.

Jeg elsker disse højtalere og vil så gerne have dem til at virke igen. Er der nogen der har et bud på hvad problemet kunne være og hvordan dette kan afhjælpes?

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig.

Takker pænt på forhånd.

Alt det bedste herfra

Stefan
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Lokalitet: Skanderborg

Re: Beovox S45 - Skratter/fader ud...

Indlægaf tctla » man 31. okt 2016 23:15

Når du nu siger, at den spiller fint på radio, men begynder at "skratte", når du spiller grammofon, må det åbenlyse spørgsmål vel være:
Hvordan spiller den, når du skifter tilbage, og lytter til radioen ?
Og, ..
Har du prøvet at bytte højttalerne, så du VED, at fejlen følger højttaleren.
Hvis fejlen stadig er i samme kanal, er den i radioen (eller grammofonen).
Et snavset/opslidt højttaler beskyttelses-relæ, hvis der et sådant i din radio, vil give præcis de beskrevne problemer.

EDIT:
Checkede lige Luxman-diagrammet.
Der er IKKE et højttaler beskyttelses-relæ i denne modtager, men der ER højttaler-omskiftere, der kan give præcis samme problemer.
Senest rettet af tctla man 31. okt 2016 23:21, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Fredmarantz » man 31. okt 2016 23:19

Jahh - det kan ligge mange steder. Jeg ved ikke, om en Luxman 1030 har relæ, men i givet fald jeg ville rense relæet og/eller evt. tapemonitorkontakten, hvis en sådan forefindes på Luxman'en. Disse symptomer synes jeg lyder som om Luxmanen er rensningstrængende. Det er ofte sådan med den slags fejl, at lyden ligesom skal "skubbes" igennem med volumeknappen, før den bliver nogenlunde, men problemet kommer igen - måske allerede næste gang den tændes.

Ok - TCTLA kom først :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Stefan » tirs 1. nov 2016 00:22

Tusind tak for jeres svar, det sætter jeg virkelig pris på. :)

Hvis vi nu skal tage det lidt slavisk; Den samme højtaler gjorde det ved min gamle forstærker, uanset om jeg smed den i højre eller venstre indgang.

Nu har jeg lige forsøgt at smide højtalerne i den indgang der hedder B Speakers i min Luxman, for sjov skyld og narrestreger, og her er den stadig gal med samme højtaler. Har lige fundet ud af at den også skratter og fader når jeg høre radio, det er bare ikke så markant som ved LP'er. Så vil næsten tro at fejlen er i højtaleren.

Jeg mangler lidt noget terminologi her, formoder at højtaler-omskiftere er de indgange jeg sætter mine højtalerledninger i?

Men vil ikke udelukke at mit hifi trænger til at blive renset, ved bare ikke hvordan man gør dette på fornuftig vis. Jeg må igang med at læse lidt op.

Men, vil tro at det er højtaleren den er gal med, eftersom den fortsætter med sine symptomer, selvom jeg bytter om.
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 00:28

Jeg ville lige gøre det onde ved alle kontroller - og det er gratis.

Giv lige samtlige omskiftere og trykknapper - drejeknapper på den Luxman en ordentlig omgang gymnastik (apparatet skal være slukket) - alle vridere skiftes frem og tilbage 20-30 gange hver - alle omkskiftere ligeså osv.....

måske maskineriet lige mangler noget gymnastik - det har hjulpet på mangt og meget af den slags problemer.

Hvis det stadig ikke fungerer, tror jeg, at du have den til en person, som kan rense den i omskiftere og potentiometre. Jeg tror stadig, at fejlen ligger i Luxman'en.

Har du et par andre højttalere, du kan sætte til i stedet - vil det selvfølgelig også kunne afsløre en del om, hvor problemet kan ligge.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 00:44

Stefan skrev:Jeg mangler lidt noget terminologi her, formoder at højtaler-omskiftere er de indgange jeg sætter mine højtalerledninger i?

De stik, som du sætter højttalerne i omme bagi apparatet hedder højttalerterminaler.

Omskifteren på forsiden, hvor du kan skifte mellem "speakers A" og "Speakers B" hedder højttaleromskifter.

Så skulle terminologien vedr. dette være i orden :-)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 00:45

Hav ekstra fokus på "monitor"-knappen - masser af gymnastik.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Stefan » tirs 1. nov 2016 01:27

Nu har jeg fulgt dit råd Freddy. Jeg tror stadig det er for tidligt at sige om det var der problemet lå eller om der er noget med højtaleren. Men for nu, tyder det på at det har virket. :)

Jeg skal lige høre, "indgangene" til højtalerledninger på Luxman'en, kan og må de renses? Tænker at de sikkert ville have gavn af en vatpind evt. med noget isopropyl alkohol på?
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 01:33

nej - de fejler sjældent noget. Lad dem endelig sidde som de er. Hvad skulle fedte dem? - jeg tror, at de er fine. Husk at sikre dig, at højttalerkablerne altid sidder rigtig godt fast deromme. Så kan intet gå galt dér :-)

Koncentrer dig primært om omskiftere osv på fronten af Lux'en - lad det køre et stykke tid og vend tilbage. Uvæsenet kán dukke op igen og så må der måske en dybere rensning til. Men ofte kan denne gymnastik lige få dyret til at blive lidt normalt igen for en kortere eller længere periode. Dette sker mest, når knapperne ikke bliver brugt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Stefan » tirs 1. nov 2016 01:36

Tusind tak for hjælpen Freddy. Det er jeg virkelig glad for. :)

Jeg håber at det har løst problemet, ellers må jeg ind på forum og lege spørger Jørgen igen.

Det har været meget lærerigt. Endnu engang tak.

Mvh

Stefan
Med venlig hilsen

Stefan

Philips Electronic 312
Luxman R-1030
Beovox S45
Stefan

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 01:40

velbekomme. Håber det lykkes at holde skratteriet og udfaldene på afstand. Nu ved du, hvad der kán gøres. Opstår problemet igen uden at du kan afhjælpe det med motion på knapperne, så vender du bare tilbage. følg i . ø. gerne med på forummet - det er et godt sted at være, hvis man har hang til det gode gamle gear.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf ST-lab » tirs 1. nov 2016 12:17

Det strider voldsomt mod min logik at I fastholder at det er forstærkeren der skal gøres noget ved, når Stefan siger at højttaleren gjorde det også med den gamle forstærker, og ydermere forblev fejlen i samme højttaler, når der byttes kanal i HT terminalerne.

Jeg tror at fejlen vender tilbage og at årsagen er en dårlig lodning et sted mellem stikket i bagpladen og tilslutningen/lodningen på selve printet. Eventuelt et periodisk printbrud mellem minus terminalen (den tykke) og indtil knudepunktet ved R1/C1/ osv.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. nov 2016 13:13

Jeg kan sagtens forstå din undren , og jeg er heller ikke mere fastlåst i at det måtte være radioen, end at du kan ende med at have ret. Min erfaring siger mig dog, at hvis man er en type (Stefan i dette tilfælde), der ikke benytter sig ofte af fx tapemonitorknappen, så er den ofte roden til den slags fænomener. Hele signalet til alt går gennem denne switch.
Når det så også var velkendt med en anden forstærker, kan det blot være, at han heller ikke her brugte den omtalte switch der - og at problemet derfor også opstod der.

Det med, at fejlen fulgte højttaleren understøtter dog din teori meget.

Fænomenet med, at lyden ofte skratter - fader ud - og nogle gange helt forsvinder synes jeg dog mere, jeg har hørt, når det er i en radio/forstærker. Hvis det skulle være en dårlig lodning i højttaleren synes jeg (måske uden berettigelse?) at det mere måtte være enten lyd/eller ikke-lyd-agtigt.

Men han skrev jo, at det virkede (for en stund-indtil nu) - det bliver spændende, om det virker i længden.

Grunden til ,at jeg anbefalede at give disse kontroller en ordentlig omgang gymnastik, var, også, at det er en gratis omgang man kan give her og nu, uden at skulle stille op med fejlsøgningsudstyr og loddekolber mv. - virker det så, er det jo fint. Virker det ikke , ja, så er det jo en anden historie.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf alfatron » tirs 1. nov 2016 15:18

Det er bestemt IKKE et ukendt problem at wooferen i s45 laver ballade, picktales (tilledningerne fra højtaler terminalerne og over til selve membranen) kan under tiden slippe forbindelsen, men det kan sagtens repareres uden de store armbevægelser
alfatron

Indlægaf ST-lab » tirs 1. nov 2016 17:53

Jeg tror så IKKE at det er enhederne der svigter i litzetråden eller andet, da filler og tweeter stadig vil spille, hvis bassen afbryder. Som jeg læser symptomerne, så bliver den helt tavs..
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Næste

Tilbage til Højttalere