gamma monitor

Rosinen i pølseenden

Re: gamma monitor

Indlægaf tubeboy » søn 29. nov 2020 12:23

hej alle
jeg kunne forstå at gamma monitor er lavet i flere mk er der en som kan sige hvad mine er ? hmm mange taler om at mellemtonen er det svageste led i denne højtaler hvad gjorde man så skifte den til anden model eller ? mvh lars
Brugeravatar
tubeboy

Lokalitet: næstved

Indlægaf spuncut » søn 29. nov 2020 13:30

Jeg prøvede i sin tid med en KEF B110 som mellemtone, hvilket så absolut var en forbedring ift. den originale. Det primære problem med mellemtonen i denne højtaler er dog at kunne række fra en forholdsvis sløv 12" til bånddiskanten. Rigtigt godt blev det ikke før mellemtonen blev udskiftet til en Celestion MF 500, hvor mellemtone og diskant kom til at hænge sammen. Herefter kneb det dog med at få bas og mellemtone til at mødes. Der blev eksperimenteret med at coate bassen og det hjalp en del. Efter at have prøvet med en SEAS 10" bas blev jeg træt af at bikse med LA1231, idet SEAS-bassen hang langt bedre sammen med MF500. I mellemtiden havde jeg forsøgt med at fjerne hornet på VLD12. Båndet blev holdt på plads med et et par skruebøjler af rustfrit stål, arrangeret på et glasfiberprint. Efter at hornet blev fjernet blev VLD12's i forvejen fantastiske luftige gengivelse endnu mere transparent. Men desværre gror træerne ikke ind i himlen. Uden horn falder VLD12's følsomhed voldsomt og jeg begyndte at brænde bånd. Der blev prøvet med to eller flere VLD12'ere for at kunne kapere mere effekt, men det kostede transparens.
Det er efterhånden mange år siden at jeg opgav dette projekt, men samspillet mellem MF500 og VLD12 står, for mig, stadig som noget af den bedste top jeg har hørt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf tubeboy » søn 29. nov 2020 14:50

spuncut skrev:Jeg prøvede i sin tid med en KEF B110 som mellemtone, hvilket så absolut var en forbedring ift. den originale. Det primære problem med mellemtonen i denne højtaler er dog at kunne række fra en forholdsvis sløv 12" til bånddiskanten. Rigtigt godt blev det ikke før mellemtonen blev udskiftet til en Celestion MF 500, hvor mellemtone og diskant kom til at hænge sammen. Herefter kneb det dog med at få bas og mellemtone til at mødes. Der blev eksperimenteret med at coate bassen og det hjalp en del. Efter at have prøvet med en SEAS 10" bas blev jeg træt af at bikse med LA1231, idet SEAS-bassen hang langt bedre sammen med MF500. I mellemtiden havde jeg forsøgt med at fjerne hornet på VLD12. Båndet blev holdt på plads med et et par skruebøjler af rustfrit stål, arrangeret på et glasfiberprint. Efter at hornet blev fjernet blev VLD12's i forvejen fantastiske luftige gengivelse endnu mere transparent. Men desværre gror træerne ikke ind i himlen. Uden horn falder VLD12's følsomhed voldsomt og jeg begyndte at brænde bånd. Der blev prøvet med to eller flere VLD12'ere for at kunne kapere mere effekt, men det kostede transparens.
Det er efterhånden mange år siden at jeg opgav dette projekt, men samspillet mellem MF500 og VLD12 står, for mig, stadig som noget af den bedste top jeg har hørt.
MVH Henning

hej henning tak for din erfaring jeg kan godt se der er flere ting her som skal passe sammen skiftet du bare til mf 500 uden og ændre på delefiltert ? mvh lars
Brugeravatar
tubeboy

Indlægaf spuncut » søn 29. nov 2020 15:19

Delefiltret har sin egen historie, som jeg ikke helt husker. Der blev dog ændret delefrekvens og faselineariseret for hvert udviklingstrin. Desuden blev der eksperimenteret med op til 4. ordens filter mellem MF500 og VLD12, men fasen var ikke nem at styre. Så vidt jeg husker endte jeg op med 3. orden på VLD12 og 2. orden på MF500.
Men alt i alt blev der ikke meget Gamma tilbage.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf tubeboy » søn 29. nov 2020 17:32

spuncut skrev:Delefiltret har sin egen historie, som jeg ikke helt husker. Der blev dog ændret delefrekvens og faselineariseret for hvert udviklingstrin. Desuden blev der eksperimenteret med op til 4. ordens filter mellem MF500 og VLD12, men fasen var ikke nem at styre. Så vidt jeg husker endte jeg op med 3. orden på VLD12 og 2. orden på MF500.
Men alt i alt blev der ikke meget Gamma tilbage.
MVH Henning

ok ja det har du ret i mine er bortset for nye interne kabler samt caps til mellemtone og diskant og nyere terminaler så er de orginale jeg synes det ville være synd og ændre dem hmm der mangler kun den kondensator til bassen er der noget og hente ved og skifte den eller ? mvh lars
Brugeravatar
tubeboy

Indlægaf spuncut » søn 29. nov 2020 19:00

Nu er det jo ved at være en ældre sag, så jeg ville nok udskifte alle bipolare lytter til nye filmcaps.
MVH Henning
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf tubeboy » søn 29. nov 2020 19:14

spuncut skrev:Nu er det jo ved at være en ældre sag, så jeg ville nok udskifte alle bipolare lytter til nye filmcaps.
MVH Henning

oki tak mvh lars
Brugeravatar
tubeboy

Indlægaf tubeboy » ons 2. dec 2020 17:14

så fik jeg skiftet kondensatoren til bassen de andre er skiftet af tidligere ejer de spiller nu godt i startet synes man de er meget tilbageholdne men efter lidt tid er de gode men det er vel som en monitor skal være :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
tubeboy

Indlægaf Hackenberg » tors 3. dec 2020 09:26

Det ser pænt ud. Nu er der mulighed for at vurdere enhederne uden mistanke til komponenterne i det filter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf tubeboy » fre 4. dec 2020 22:53

Hackenberg skrev:Det ser pænt ud. Nu er der mulighed for at vurdere enhederne uden mistanke til komponenterne i det filter.

hej
de spiller rigtig godt de lyder meget naturlig hvis man kan sige det sådan kan godt forstå de var populære :Thumpsup:
Brugeravatar
tubeboy

Foregående

Tilbage til Højttalere