Jbl studio monitors 43/44 serien

Rosinen i pølseenden

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 18. mar 2025 10:47

burdette skrev:Jeg spørger, fordi jeg mener at have læst, at 4406'erne gerne skal have en masse strøm, fordi de er monitors.

Det at en højttaler er/kaldes en "monitor" siger ikke i sig selv noget om krav til forstærkeren eller strøm-behov.
Der skal man kigge på fænomener som:

Effektivitet/følsomhed (hvor stort et akustisk output producerer højttaleren ved en give effekt) - og her hører studiemonitors generelt til i den mere effektive ende og er altså mindre effekt/strøm-krævende end gennemsnittet (sådan groft sagt)

Impedans - jo lavere impedans (modstand - f.eks. 4 eller 8 Ohm) jo større strøm vil højttaleren trække/kræve af forstærkeren. Man kan dog ikke gå ud fra at "papir-opgivelsen" af impedansen er særlig præcis - og den varierer typisk en del ved forskellige frekvenser.

Fasevinkler - som jeg næppe formår at forklare særlig godt, men det handler (svjh) om at der er tidsmæssig forskel på hvornår højttaleren trækker meget strøm ift. hvor (ved hvilken frekvens?) spændingen er høj. Normalt (ved en ren modstands-belastning) stiger strømforbruget proportionalt med at spændingen øges - men sådan er det ikke ved højttalere, hvor der er spoler og kondensatorer involveret. Jeg husker at det danske tidsskrift "high fidelity" gik meget op i dette (fasevinkler) og her fandt forklaringer på, hvorfor nogle højttalere var vanskeligere belastninger for forstærkerne end andre.
Måske nogen kan supplere med det om fasevinkler :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Højttalere