JBL L-100 Century - Reborn!

Rosinen i pølseenden

Re: JBL L-100 Century - Reborn!

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jul 2010 14:24

Jeps - det er et resultat, som er agtværdigt!

Flot gået - og..jeg har ikke rigtigt givet mit besyv før nu, da min søn (tvunget af mig) er ved at formatere og genopbygge min pc med nyt styresys osv. dette har forhindret mig i at "komme til fadet " - vintagehifi.dk .

Ang skum v. diskanterne - det skal selvfølgelig være skum og ikke gummi o. lign. Det ser helt rigtigt ud- og hvis man ikke kan høre positiv forskel, så kan det ligesågodt se rigtigt ud.

mellemtoner: Jeg synes, at det måtte have været svært at tænke dén ud :twisted: , da det er tilføre vædskeagtige ting på papmembraner kan give mig lidt kuldegysninger, men umiddelbart ser det rigtigt ud. Der må have været nogle forsøg og vel nogle referencebilleder? - hvordan klarede du det med indfarvnings-ensartetheden på pappet?

Vedr. Delefilter og originalitet mv.: Jeg forstår dig meget (ved du jo) mht. til originalitetsprincippet - dog har jeg læst lidt af Klaus' betragtninger også - og inden jeg bliver for hellig, så må jeg jo også krybe til korset og vedstå, at jeg for mange år siden , for at få mine JBL'er til at lyde "bedre", fik indbygget en art powercompression-filter (udviklet af JBL/Harman/Ringkøbing til proff brug) og fik dette indsat i mine. Dette er gjort m. klemme og kan (som Klaus også advokerer for) reverseres hvis det ønskes.

Jeg kunne godt tåle at se lidt mere i detaljen, hvordan din træoveflade er kommet til at fremstå efter behandlingen - dette kan sikkert være svært at fotografere, men så har jeg heldigvis lejlihed til at besigtige dem "live" - hvilket jeg glæder mig til.

men foreløbig...tillykke med det flotte resultat!! - det varmer at se!

Den m. de fine re-issues af skumfronter og trærammer kan blive en dyrere sag, men det er vel noget, som man kan vente med til lotto-gevinsten er i hus - det kan jo heldigvis spille som tilsigtet allere nu!
Man kunne vel anlægge den synsvinkel, at hvis du har fået højttalerne til "mennskepenge", så er der lidt at gøre med til resten af restaureringen - og det er tilmed heldigt, at det ville kunne vente lidt..

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Edge » fre 30. jul 2010 15:35

Som altid når du går igang ser resultatet fremragende ud. :)

Det med revner i basenheden sprang du dog let og elegant over, hvad kuren er... ;)
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf j3n2 » fre 30. jul 2010 16:50

...jeg skal i så fald også have fat i stoframmerne, og disse kan man købe ved foamtrends for $150
så det løber da ligeså stille op i pris, og hvis jeg så benytter samme lejlighed til at få valnøddestanderne med, så bliver det lige $125 mere... :cool1: :roll:

Her er målene på JBL standerne, så kan du jo selv snitte :)
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... dimensions
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Sorenki » fre 30. jul 2010 17:25

Fredmarantz skrev:Jeps - det er et resultat, som er agtværdigt!

Flot gået - og..jeg har ikke rigtigt givet mit besyv før nu, da min søn (tvunget af mig) er ved at formatere og genopbygge min pc med nyt styresys osv. dette har forhindret mig i at "komme til fadet " - vintagehifi.dk .

Ang skum v. diskanterne - det skal selvfølgelig være skum og ikke gummi o. lign. Det ser helt rigtigt ud- og hvis man ikke kan høre positiv forskel, så kan det ligesågodt se rigtigt ud.

mellemtoner: Jeg synes, at det måtte have været svært at tænke dén ud :twisted: , da det er tilføre vædskeagtige ting på papmembraner kan give mig lidt kuldegysninger, men umiddelbart ser det rigtigt ud. Der må have været nogle forsøg og vel nogle referencebilleder? - hvordan klarede du det med indfarvnings-ensartetheden på pappet?
- jeg brugte faktisk Troels Graversens fremragende billeder, sammen med billeder fra Lansing-heritage's arkiver.
mht. Ensartetheden så handler det om lidt ad gangen og så bare blive ved indtil resultatet er tilfredstillende!

Vedr. Delefilter og originalitet mv.: Jeg forstår dig meget (ved du jo) mht. til originalitetsprincippet - dog har jeg læst lidt af Klaus' betragtninger også - og inden jeg bliver for hellig, så må jeg jo også krybe til korset og vedstå, at jeg for mange år siden , for at få mine JBL'er til at lyde "bedre", fik indbygget en art powercompression-filter (udviklet af JBL/Harman/Ringkøbing til proff brug) og fik dette indsat i mine. Dette er gjort m. klemme og kan (som Klaus også advokerer for) reverseres hvis det ønskes.

Jeg kunne godt tåle at se lidt mere i detaljen, hvordan din træoveflade er kommet til at fremstå efter behandlingen - dette kan sikkert være svært at fotografere, men så har jeg heldigvis lejlihed til at besigtige dem "live" - hvilket jeg glæder mig til.
- vi finder et tidspunkt hvor du kan se dem live, alle ridser kunne jeg ikke komme til livs, til gengæld kunne jeg indfarve disse, så de ikke springer i øjnene - dvs. så der ikke er lyse ridser men istedet mørke ridser! - jeg har haft lidt problemer med hue'en på en af overfladerne, men det må du selv se ved lejlighed!

men foreløbig...tillykke med det flotte resultat!! - det varmer at se!

Den m. de fine re-issues af skumfronter og trærammer kan blive en dyrere sag, men det er vel noget, som man kan vente med til lotto-gevinsten er i hus - det kan jo heldigvis spille som tilsigtet allere nu!
Man kunne vel anlægge den synsvinkel, at hvis du har fået højttalerne til "mennskepenge", så er der lidt at gøre med til resten af restaureringen - og det er tilmed heldigt, at det ville kunne vente lidt..

vh
Freddy
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Sorenki » fre 30. jul 2010 17:42

Edge skrev:Som altid når du går igang ser resultatet fremragende ud. :)

Det med revner i basenheden sprang du dog let og elegant over, hvad kuren er... ;)

nårh jah - trælim med revet (jah REVET!) toilet papir i, og derefter indfarvning med akvarel igen - faktisk ikke en slem manøvre, men man skal sku holde tungen lige i munden!

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf j3n2 » fre 30. jul 2010 19:28

..trælim med revet (jah REVET!) toilet papir i, og derefter indfarvning med akvarel igen

Genialt! :cool1:
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Louis » man 2. aug 2010 19:30

Fremragende resultat Søren!!!!

Og så fik du lige drømmehøjtalerne i hus - skønt for dig - glæder mig til at komme til KBH og høre dem ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf LektorBlomme » tirs 8. feb 2011 17:06

Hej Santa

Fandt du en matsort der matcher fronterne?

Det er ved at være det sidste der mangler ved mine. Jeg fik endelig lidt tid i weekenden til at slibe, og resultatet blev bedre end jeg havde turde håbe, nu mangler de bare den sidste gang olie, og så skal jeg nok lave min egen tråd med billeder ;)
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Indlægaf KlausM » tirs 8. feb 2011 17:33

santashooter skrev:
Edge skrev:Som altid når du går igang ser resultatet fremragende ud. :)

nårh jah - trælim med revet (jah REVET!) toilet papir i, og derefter indfarvning med akvarel igen - faktisk ikke en slem manøvre, men man skal sku holde tungen lige i munden!

Jeg er måske en postgang for sent på den, men jeg har engang fra Allan Twaites fået det råd, ikke at bruge trælim til højttaler membraner, da det bliver for stift, han anbefalede at bruge bogbinder lim, der bevarer en vis elasticitet, Dana lim laver bogbinder lim, kan købes i almindelige byggemarkeder på bestilling

http://www.danalim.dk/produktkatalog/industri/grafisk-produktion/bogproduktion/danafix-762/

Man kan indfarve lim/papir massen inden den tørrer med blåsort farve pulver, fås hos velassorterede farvehandlere eller butikker med materialer til kunstmalere. Det giver en mere homogen farvning af massen.

Indfarvet bogbinderlim i en vandig opløsning kan (igen ifølge Allan Twaites) også bruges til at samle papirmassen igen i gamle membraner, hvor UV lyset har nedbrudt bindemidlet og bleget overfladen på membranen. Personligt bruger jeg en anden løsning til at samle overfladen i gamle membraner, dammar opløst i terpentin. Opløsningen påføres med pensel, Dammar vejer næsten ingenting, når terpentinen er fordampet. Det et råd jeg har fundet på denne Japanske hjemmeside:

http://www10.big.or.jp/~dh/tips/dammar.html

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Sorenki » tirs 8. feb 2011 23:20

Tak for råder Klaus, jeg er normalt enig, men den overflade som er at finde på l100 basserne skal være stiv, meget stiv! Og derfor faldt valget på trælim. Overfladen minder mere om cement end pap, hvorfor trælim med revet papir virkede nærmest for blid en behandling.

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf KlausM » tirs 8. feb 2011 23:38

Så giver det selvfølgelig mening

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf mcs_5 » man 21. feb 2011 16:21

KlausM skrev:Dana lim laver bogbinder lim, kan købes i almindelige byggemarkeder på bestilling

Eller afhentes gratis på nærmeste trykkeri :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf felsby » søn 10. apr 2011 21:23

Jeg lagde L100 til Troels´s forsøg, og har lyttet intensivt før og efter. Hans filter er klart en forbedring, men det er selvfølgelig ikke længere de originale L100. Men hvis det handler om at videresælge dem som originale, kan man da sætte det gamle filter i!
Hovedsagen er at han har fået nogen glimrende enheder til at spille endnu bedre.
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Sorenki » søn 10. apr 2011 22:15

Jeg giver ikke meget for "bedre" det er en subjektiv sag - jeg holder meget af lyden af de gamle JBL'er og jeg har endnu ikke haft et lytteindtryk der passede bedre til min smag. Troels Gravesens filter er uanset hvad en modifikation af nogle højtalere som jeg mener er gode i sig selv - Jeg så hellere at man indkøbte nye enheder og byggede en ny højtaler op fra bunden istedet for at modificerer et par, i ordentlig stand L-100.
Jeg vil aldrig betale mere for et troels gravesens upgrade i mine højtalere - men kan jeg få monteret de gamle filter i dem, og det bliver gjort ordentligt så modifikationen ikke kan ses - så er jeg villig til at betale det samme, som for et par L-100 som ikke havde været udsat for modifikationen.

Hvis man absolut vil lege ole-opfinder, hvorfor er det så at det skal gå ud over et par gamle højtalere, som folk kan lide lyden af som de er?
Hvis jeg ville have noget andet lyd ud af mine højtalere, end den lyd mine L-100 formidler, så købte jeg sku bare et par andre højtalere!
Jeg går op i god ingeniørkunst og at vide, at mine ting er i den ånd som de blev tiltænkt - jeg går ud fra at der er en grund til at filteret er bygget op som det er, og jeg vil ikke anfægte de JBL lydfolk i deres design - jeg synes deres højtaler er fantastisk, så jeg har et sæt.
Hvis jeg ikke kunne lide det, ville jeg ikke have et sæt.

mvh.
Søren Iversen

Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf felsby » man 11. apr 2011 21:28

Det er meget relevante betragtninger, Santa. Det er ligesom oldtidsminder (no offense) - i Italien får de væltede søjler lov at ligge som man fandt dem - i Jordan stabler de dem op, støber nogle nye til at erstatte de manglende og bygger templet, som (man håber) det så ud! Hvad er bedst?

For mig er JBL L100 kunst og industrielt design - enhederne og kabinettet er skønheder. Til gengæld synes jeg ikke om delefilteret, som virker som venstrehåndsarbejde. Med TG moddet kan jeg nyde de gode enheder, det flotte design OG bedre lyd - win-win.

Du spørger, hvorfor han ikke konstruerer nogle ht fra bunden. Santa, manden laver jo ikke andet! Jeg mener, TG lavede delefiltret for at høre, om det kunne forbedre lyden. Nogen af os mener at det kunne. ;)
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere