Dynaudio D28 AF med krøllet membran

Rosinen i pølseenden

Re: Dynaudio D28 AF med krøllet membran

Indlægaf Hackenberg » tors 7. jan 2021 19:11

Gerne.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Helikon » tors 7. jan 2021 20:06

Jeg har een D28AF der er både krøllet og støvet men ok hvis nogen kan bruge den går den for portoen. Har siddet i en Avance højttaler.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Hackenberg » tors 7. jan 2021 20:44

Det tog min farfars fætter lige så lang tid at emigrere til Australien som det tog de fire recone-kits at rejse den modsatte vej. Nu de kommet og monteret.

DSC_0000216.jpg

Nederst ses de to krøllede originaler som samtidig var afbrudt ved tilledningen. Enhedens eneste svaghed.
De nye domer fra QSR er lidt mere gennemsigtige end originalerne. Lidt som de nyere Dynaudio-modeller.
Kittet skal limes bagpå forpladen og det kræver stor præcision. Normalt kan man dumpe domen ned i svingspolegabet og den vil centrere sig selv ved hjælp af den magnetiske olie. Man hat lidt spillerum til centrering ved at bevæge forpladen lidt. Har man den model med nedsænkede skruer har man mindre spillerum.
Centreringen foretages med en 800 - 1000Hz-tone som bare skal holdes "ren". Dvs uden skraben. Det er ikke svært at høre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Hackenberg

Indlægaf Hackenberg » tors 18. feb 2021 10:51

his067 skrev:(Af en eller anden grund er denne besked blevet dubleret: Redaktør: slet endelig dubletten!!)

Jeg har købt et par F3 satellit højtalere, hvor det har vist sig at den ene diskant højtaler har fået en serie tryk-16, så membranen nu har nogle skarpe folder (og nogle små perforeringer hvor den tidligere ejer har stukket en nål igennem for at hive membranen ud igen). Er der nogen, der ved, hvordan man får den rettet ud igen til en pæn rund dome-form? Jeg har tænkt, om man kunne tage bagklædningen af og stoppe noget vat eller lignende ind bag membranen, og så varme den op med en hårtørrer, indtil den sætter sig pænt og rundt, og derefter, når membranen er kølet af, fjerne vattet og sætte bagklædning på igen.

Inspireret af Frederiks oprindelige indlæg har jeg prøvet opskriften.
Jeg borede et lille hul (1mm) i bagkammeret og pustede meget forsigtigt med trykluft MOD hullet fra ca. 10cm's afstand for at puste domen op indefra. Det lykkedes med stor forsigtighed og så varmede jeg domen op forfra med en varmeblæser. Den skal være varmere end jeg troede så en hårtørrer due ikke. Omkring 60* vil jeg tro. Det lykkedes.
Brugeravatar
Hackenberg

Foregående

Tilbage til Højttalere