Jeg reparerede mine JBL L40, som jeg nu har reparerede en 10-15 par, og ikke meget forskelligt fra Santa Sørens metode.
Jeg har ingen sinus generator, men bruger en 50 hz tone hentet på nettet og brændt over på en cd.
Efter kantskummet (som jeg køber hos audiofriends.nl) er limet på tragten, sætter jeg 50 hz tonen på og spiller det hele på plads, og inden jeg /slukkerskruer ned for tonen, sætter jeg skummet på højttalerens ramme med almindelige tøjklemmer (eller hvis det ikke går pga. af deres tykkelse med billige plastikklemfiduser fra Harald Nyborg).
Så sætter jeg klemme ved klemme (start med fire i et kryds og fyld systematisk efter) til højtaleren er "færdigtmonteret" og kan spille. Jeg trykker da som en fysisk test "skævt" hele vejen rundt om støvhætten og ser om der skrabes på ved denne krængning.
Min teori er, at skrabes der på, skal der skrabes på hele vejen rundt - det må være tilfældet ved meget lille tolerance til spolen. Endnu har der aldrig været skrabet på hele vejen rundt.
Skrabes der på til en eller flere af siderne, er det af med klemmerne og om igen. Også med 50 hz tonen.
Når ophænget sidder, som det skal, tager man alle klemmer på nær fire (i kryds) af og limer ind i mellem. Når denne lim er tør, limes de fire klemhuller.
Kom forbi, så viser jeg det gerne.
End of story.
PQR