Beovox 1000 - hjælp til renovering/bedre lyd

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox 1000 - hjælp til renovering/bedre lyd

Indlægaf Captain Phoenix » ons 5. mar 2014 16:31

madsen skrev:Måske det var en god ide af gi kantophænget en omgang coatning med eks. naturgummi fra Panduro hobby eller andet tilsvarende

If it ain't broke - don't fix it...
Når det efter 45 år stadig ser ud og fungerer som nyt er der vel ikke grund til at komme gummi eller andet på?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf acj1980 » tors 6. mar 2014 00:41

Captain Phoenix skrev:
Sigurd skrev:Jeg kan se at jeg nok skal starte med se om der er liv i diskantenhederne samt delefilterkondensatorne. Hvor køber jeg reservelele henne? i Brinck Elektronik?

Sigurd,
Din tråd fik mig en tur på lageret/værkstedet efter mine Beovox 1000'ere, der har været i huset i et stykke tid, men ikke afprøvet. Det bliver de så nu, hvor de er sat til en 2 x 15 watt receiver og står her på arbejdsværelset og spiller.

Det gør de rigtig godt og musikalsk. Og nej - der er ikke kælderdyb bas eller top-analytisk diskant.
Men der er musikalitet - hvilket i mine øjne/ører er meget vigtigere. Man får lyst til at høre mere musik på dem.

Hvordan lyder de så:
Diskanten er bestemt ikke ulden/svag, så konstruktionen er godkendt (måske er det dine enheder eller kondensatorer - det vender jeg tilbage til). Mellem-området er deres styrke - stemmer og akustiske instrumenter (guitar, tenorsax, piano) står med meget, meget godt nærvær - og fin definition af "attacket" på trommer og sørme også på akustisk bas (mine står tæt på bagvæggen - det giver jo lidt mere fylde). Bækkener klinger godt - uden øre-trættende tendenser (som visse senere Beovox'er kan have). Og så er de pænt følsomme - gætter på ca. 3 watt driftseffekt.
Dette er en højttaler fra da udgangseffekterne var beskedne og lytning (ikke computersimulation) var med til at designe dem. Alt andet lige er det godt.
Jeg tror at én af grundene til at så meget går godt musikalsk her (trods simple komponenter/konstruktion) er, at delefrekvensen ligger helt oppe på 5000 Hz. Den lille basenhed gengiver hele det vigtigste tone-område (hvor øret også er mest følsomt) og fase-rod, forskel i enhedernes placering mv. kommer ikke i spil før langt oppe i overtoneområdet.

Hvis der er liv i diskantenhederne (eller du tager mod ST-labs tilbud om et par friske) er mit råd at give dem et par nye, gode 8 μF kondensatorer - f.eks. Jantzen Cross Caps, der fås hos Dansk Audio Teknik/KT Radio på Vesterbrogade i din hjemby - disse: http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1786

Skilte lige mine ad - det kan være lidt drilsk, så tillad mig et par råd/fotos:

Beovox1000-1.jpg

Beovox1000-2.jpg

Beovox1000-3.jpg

Beovox1000-4.jpg

Beovox1000-5.jpg

Sidder sgu' her og bliver rigtig glad for disse gamle, basale højttalere (de opfylder ikke engang DIN 45.500-normen for HiFi…).
Måske de kan vinde "2-vejs-mesterskab for enkle 60'er-højttalere" på et kommende træf ;)
Andre er også glade for dem: http://radioogtveksperten.dk/aeldre-b-o ... 0-737.html - og ikke særlig realistikse mht prisen…

Good luck - lad os vide hvordan det går!

Vel talt kaptajn, de er helt igennem et par sobre højtaleree, kant ophænget plejer aldrig at svipse på de Peerless enheder, eller vil sige det sådan at jeg til dato endnu ikke har set dem sprække, mht drifts effekt så tror jeg de er helt nede på omkring 1 watt, beovox 1200 ligger på ca 3watt, men det er også kraftigere enheder med gummi kant.. i øvrigt super velspillende, igen stadigvæk selvom de kun er 2 vejs.. de levere også en noget kraftigere bas i forhold til 1000er sættet
acj1980

Indlægaf Captain Phoenix » fre 14. mar 2014 00:19

Sigurd skrev:Jeg kan se at jeg nok skal starte med se om der er liv i diskantenhederne samt delefilterkondensatorne. Hvor køber jeg reservelele henne? i Brinck Elektronik?

Hej Sigurd - er du kommet videre med projektet?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Højttalere