Nå - men jeg byder også ind her på denne tråd med:
I 1972 købte jeg et par seas med 2 x 8" + 1 seas? tweeter af en kammerat - jeg kender ikke modelnavnet men de lød udmærket til mit daværende behov - dem solgte jeg igen,
I 1975 købte jeg et par Marantz 9G - og de var et par voldsomt store og smukke ventilerede/basreflex kasser - a la Studiomonitor/køleskabsstørrelse - fede - rigtig fede og så fik jeg da dybbas - dem solgte jeg ligeledes igen.
I 1977 Købte jeg et par, nærmest fabriksnye JBL 4333A Studiomonitor (i udførelsen med -JBL blå baffel - valnøddefineret kabinet - uden udhænget og med dybblå fronter) af en mand i Hjørring (lugter jeg Steensen her?). Disse højttalere har jeg stadig - nu på 38. år - og dem skal jeg aldrig af med. De fremstår stadig fuldstændigt, som da jeg købte dem - originale, dog er de blevet reconede (15"- erne) 1 gang for ca. 18 år siden, så de står snart for tur igen. (heldigvis har jeg et par originale og friske JBL 2235H reconekits til at ligge klar til formålet.) Lidt træolie har de også fået gennem årene.
Når en 4333A og nok også deres slægtninge 4341-43-44-45-50-55 får noget at leve af, så vil mellemtonehornene især gerne fremad - og jeg har fået en tidl. filteringeniør hos Harman/Lydig til at lave en anordning - en kreds (fuldt reversibel) , som internt er hooket på mellem højtonesektionen og delefiltret, så denne kreds trinløst dæmper højtonesektionen i takt med tilført effekt, så det passer med det øvrige lydtryk. Dette hjalp gevaldigt på den generelle tonebalance ved højt lydtryk. Ved alm. lytteniveau - easy listening, er der intet at sætte en finger på heller. Ved det almindelige lytteniveau træder kredsen ikke i karakter..
Så man kan sige, at jeg har en for mig optimal lyd både ved lavt og højt lydtryk. Jeg er jo musiker og tidl. lydmand og har lyttet intensivt på næsten alt, hvad der kan stå og gå i den primært danske musikbranche + mit eget - altså en bunke musik/liveerfaring, både akustisk og PA-genereret - og jeg må sige, at jeg blandt de mange højttalere, som jeg gennem tiden har hørt, ikke kommer tættere på, hvad angår rytmisk musik.
De er rent spillende - masser af dynamik - god spredning og en klang og åbenhed, der for mig er særdeles tæt på den lydvirkelighed, som jeg har færdedes i - og stadig færdes meget i.
Min opstilling herhjemme, når husfreden også skal tilgodeses, er dog ikke særlig hensigtsmæssig. Idet jeg har måttet placere højttalerne i hver sit modstående hjørne for at få stuen til at hænge sammen. Dette betyder, at jeg har rigeligt med bas og må generelt dæmpe denne med et klik eller to for at det skal lyde rigtigt. ( og "jo" - de står på standere - hævet ca. 30 cm fra gulv)
Jeg har dog hørt flere andre højttalere, som jeg også synes er dejligt spillende - så JBL'erne her er nok ikke "the only one" - men hvor meget kan man slæbe ind og så kan man jo blive ved.
Heldigvis er jeg jo Marantz-fan og det vidunderlige er, at Marantz og JBL altid har klædt hinanden godt, som jeg hører det.
Men kort og godt, så kan disse højttalere for mig det hele - og dem vil jeg aldrig med min gode vilje sælge. De har spillet alt, hvad jeg hos mig selv har lyttet til, siden jeg var 20 år.
tilføjelse: Jeg har i mange år desuden kørt dem med aktiv 2 vejs-deling mellem bas og højtonesektion, indtil jeg blev træt af det. Man kan nemt og ligetil omstille højttaleren til aktiv deling ved et vip med en omskifter på bagsiden. Det var dog temmelig omstændigt at skulle fedte med alle de ledninger, når jeg skulle sætte andre amps til. Lyden var ikke umiddelbart meget bedre - men der var dog mere saft og kraft i det hele. Nu er jeg blevet "voksen"

og behøver ikke at køre helt så voldsomt på. Den lyd, jeg har i dag med passiv deling, er stadig af en beskaffenhed, hvor jeg ikke tænker over, om noget nu mangler eller ikke er, som det skal være efter min bog.
Vh
Freddy