Scandyna A25 med rund ventil

Rosinen i pølseenden

Re: Scandyna A25 med rund ventil

Indlægaf beodude » man 21. sep 2015 17:45

Der er intet på de kabler der går ud af hullet, som antyder plus eller minus. Jeg synes nu godt, jeg kan forskel når man giver sig tid til at lytte efter.
beodude

Indlægaf Tube mania » man 21. sep 2015 18:08

Ja..forskel, men det er ikke det samme som korrekt. Brug 1,5V batteri metoden eller stil højtalere tæt på hinanden...så er det umuligt ikke at gøre det rigtigt. Forskellen er bas eller ingen bas. Hvis de er normalt plaseret og forkert forbundet er der bas ved hver højtaler, men ikke i midten...og det skal være omvendt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf beodude » man 21. sep 2015 19:01

Jeg har fint styr på det. Har også markeret på de kronmuffer, som kablerne er samlet med. For ikke at skulle tænke over det, en anden gang. Bare ærgeligt at samle det med kronmuffer fremfor en normal terminal.
beodude

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jun 2016 23:40

Jeg genopliver lige "Beodude's" tråd med Scandyna A-25 med rund ventil.

Jeg har til eftermiddag fået et sæt af disse inden for døren. Det er et sæt Scandyna A-25 i sort askefinér - og med kokssort ensfarvet frontstof. De ser helt originale ud.
Jeg kan jo se på alle trådene om A-25 - plus, hvad jeg har set IRL mange steder, at deres ventiler er firkantede/rektangulære og ser ganske enkelt ret anderledes ud end mine. Kan nogen fortælle lidt om, hvad jeg her står med? - jeg har suset lidt rundt på nettet efter info, men kan ikke finde noget nævneværdigt om dem. Jeg går ud fra, at min version er nyere end "dem-med rektangulær-ventil"- versionerne. Billederne er desværre ikke så velbelyste, da jeg manglede ordentlig belysning - og højttalerne er sorte - samt det, at jeg hader at bruge flash - men jeg håber, at man trods alt kan se nok til at få dem identificeet lidt nærmere. ;)

Der er ingen reguleringer på bagsiden
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf spuncut » fre 17. jun 2016 01:32

Hej Freddy
Den udgave du har fundet der er med stor sandsynlighed en "post-scandyna" altså fra tidligst ca. 1976. Den runde "Variovent" i Dynaudioudgave er fra ca.78. Bassen er en SEAS uden ører og derfor med al sandsynlighed med keramisk magnet. Mit bud er derfor at det er en 76-78-ting muligvis produceret på Dantax-fabrikken i Pandrup.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jun 2016 09:01

Tak Henning - det kaster jo så lidt mere lys over det. Der er stadig et "Scandyna" - skilt på fronten, men det betyder måske ikke noget - derfor kan Dantax i Pandrup vel stadig godt have produceret dem?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf beodude » fre 17. jun 2016 12:15

Mine har scanspeak bas og diskant, så de må være efter scandyna´erne. Og efter at have skiftet de indvendige kabler ud og sat en terminal bagpå. Så er de blevet rigtig fine. Og de træls søm der holdte fronten på, er blevet skiftet ud med velcro. For at gøre det nemmere at tage af og på. Mine måtte dog godt stadig være pænere i fineren, men det opvejer lyden nemt :)
beodude

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jun 2016 15:47

Jeg kan se, at enhederne vil blive noget "stads" at tage ud for at se, hvilke det er, så jeg holder mig til jeres faktuelle oplysninger og tror på det :thumbsup:

Jeg sætter dem til at prøvespille og så må vi se, hvordan lyden passer ind i mit univers :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf beodude » fre 17. jun 2016 16:41

Ja jeg måtte have fat i terpentin, mener jeg det var. Til at blødgøre det sorte lim lidt. Og 2 skruetrækkere til at skubbe enhedderne ud med, fordi de sidder fandens godt fast i det sorte snask.
beodude

Foregående

Tilbage til Højttalere