Højtalere.. jeres anbefalinger og erfaringer

Rosinen i pølseenden

Re: Højtalere.. jeres anbefalinger og erfaringer

Indlægaf KlausM » tors 5. maj 2016 09:50

Det fremgår vel rimeligt tydeligt af min signatur, hvad jeg hælder til mht højttalere, og du er velkommen til at komme forbi og lytte :p

Mission har, efter min mening, også lavet gode højttalere, især i slut 70'erne/start 80'erne (fx 770 og 737 i de oprindelige versioner, ikke freedom, renaissance osv ) og senere i den mere kompakte ende og med WAF, fx Mission 751, og 753 fra start 90'erne, ikke helt vintage endnu.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Captain Phoenix » tors 5. maj 2016 10:28

Som gode sæt højttalere der er til at handle for penge kan jeg anbefale JBL, B&O, Mission, B&W, Sony, Wharfedale, KEF, Monitor Audio, Martin Logan, Snell, Altec Lansing, AR - og flere andre...
:Skor:
Nej vel - det duer ikke rigtig...

Jeg er meget enig med Henning når han skriver at
spuncut skrev:Hvis man så derefter trækker folks præferencer mht. yndlingsprogrammateriale og hvordan de syn's det skal lyde ned over, kan man sagtens ende op med en konkurrence i hvem der holder mest af egne højtalere, en disciplin man ofte ser udøvet på fx. Facebook. Jeg mener derfor at det er vigtigt at gøre op med sig selv hvilke kvaliteter man prioriterer højest når man skal vurdere kvaliteten af en højtaler (forstærker, pick-up m.m.) samt hvilket programmateriale man først griber efter når der skal testes grej.

Hvis vi skal have en brugbar og kvalificeret debat om "et godt sæt højtalere" "der er til at handle for penge" må man vide mere om til hvad - og sammen med hvilket andet udstyr - de skal bruges. Og hvad er budgettet?

Ellers er det som at spørge om hvad nogen synes er "en god bil, der ikke er for dyr".
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 5. maj 2016 11:04

Jeg kan "mærke det/opnå spændende lytteoplevelser" gennem såvel x-rays Tandberg bafler, kbekkes L100 og selv gennem mine Kef Carlton. Det er ikke helt lige meget hvad der er spændt for og de er helt sikkert gode til helt forskelligt programmateriale. Men lykkelig er vel den mand, som kan have flere setups og skifter lidt ud hen ad vejen. Personligt virker fuldtone i voight godt for mig. Men så mangler jeg måske lidt det der setup der kan spille den hefty rock og dansemusikken så tagpladerne danser med :lol:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf TruthSpinner » tors 5. maj 2016 11:39

Jeg må give his067 ret i at KEF ls50 altid vil være et bud, hvis man ikke nødvendigvis er religiøs omkring full-range - de er fantastiske til prisen.
TruthSpinner
Branchemedlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf hificlassic » tors 5. maj 2016 12:38

TruthSpinner skrev:Jeg må give his067 ret i at KEF ls50 altid vil være et bud, hvis man ikke nødvendigvis er religiøs omkring full-range - de er fantastiske til prisen.

Men hvordan dælen et par nye fullrange højttalere der er lette at drive kan være inspirerede af LS3/5A som er lige det modsatte og 2-vejs med delefilter forstår jeg ikke. Desuden får jeg helt myrekryb når der på et vintage forum anbefales nyt grej frem for gammel. Brænd dem på bålet :-X
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf spuncut » tors 5. maj 2016 13:02

Nemlig :thumbsup: Der er en ikke ubetydelig forskel på "Retro" og "Vintage" :Thumpsup:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf acj1980 » tors 5. maj 2016 14:32

Debatten her er nu ment som en jordnær snak og udveksling af egne erfaringer, uden at det er en konkurrence som tosserne på diverse facebook sider sidder og gokker over, jeg tænker at vi herinde er det modne publikum og sagtens og uden problemer kan holder en sober og hæderlig tone og kan give et input til hvad der er cremen af vores lydoplevelse.

Jeg indrømmer at jeg nok burde slette det der angår pris da jeg ikke er ude i hvad ting koster, ellers bliver snakken for meget fokuseret, tanken var nok mere hen af hvad an "normalt" ville køre eller har budget til, det dækker vidst mere.
Fortsat go dag folkens, og endnu engang tal for jeres mange inputs, det er dét som gør det rart at være medlem af en side som denne ;) :p ;)
acj1980

Indlægaf his067 » tors 5. maj 2016 16:34

hificlassic skrev:
TruthSpinner skrev:Jeg må give his067 ret i at KEF ls50 altid vil være et bud, hvis man ikke nødvendigvis er religiøs omkring full-range - de er fantastiske til prisen.

Men hvordan dælen et par nye fullrange højttalere der er lette at drive kan være inspirerede af LS3/5A som er lige det modsatte og 2-vejs med delefilter forstår jeg ikke. Desuden får jeg helt myrekryb når der på et vintage forum anbefales nyt grej frem for gammel. Brænd dem på bålet :-X

De er co-aksiale og to-vejs. Der sidder en tweeter inde i midten af basenheden, så på den måde er den en moderne fortolkning af Tannoy's Dual.Concentric' koncept.

(Og selvfølgelig er de 'fy' her på sitet..... ;), men mine ryger fandeme ikke på bålet)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Foregående

Tilbage til Højttalere