Okay - vi fortsætter med
DelefiltretJbL L-100 er en kendt højtaler som man kan gennemgå historisk fra et par vinkler, fra et konsumer perspektiv eller fra den professionelle vinkel.
et hurtig kig fra JBL's side, viser at højtaleren først kom til verden som den professionelle monitor 4310 - bemærk at der er brugt JBL LE20 til diskanten, som det også ses på fx Lancer 99.
Jeg tror ikke 4310 havde verdens største produktions-"run" - men efterfølgeren derimod:
4311 kom i flere varianter:
4311 (a)

Bemærk her er LE25 med rødbrun ophæng og skumfront.
4311b

her med LE5-10 og LE25 med filtgummikant
samtidig med ovenstående lancerede JBL consumer-rækken: Decade som indbefattede L16,L26 --> L100 Century.
Den allerførste, tidligste century var en "All Alnico" version hvor enhederne stod på stribe og hvor diskanten var en LE20:

kort efter kom den vi kender som L100 Century, med LE25 i diskanten.

og det er derfor L100 Century som er den "første" model af de til konsumere rettede L-100 modeller.
Senere, da Decade serien faldt bord og man lancerede L-15, L-36, L-56 beholdt man L-100 modellen som topmodellen, man kaldte den bare nu for L100 - eller L100A som JBL selv kaldte dem.
Det der er interessant her, er at de er ens på alle fronter, undtagen Foilcal's og Delefilter!
Alt der her med at afdække produktionen sker med en hvis "Fuzzy match" tilgang, da der øjensynligt har været overlap og produktioner til forskellige markeder osv der har afveget - det jeg her gennemgår er de helt grove overordnede træk...
Af hurtige sjove indspark kan nævnes denne her, som er e L88 Plus - dvs en L88 med eftermonteret LE5-2 som så giver opgraderet L88 --> L100

L100 Century:

L-100

Det jeg har fundet ud af, og som jeg ikke vidst var at delefiltrene er forskellige:
EDIT: Se senere indlæg i denne tråd omkring udredning af sammenhængen mellem model og delefilterdette er JBL LX12-10 delefilteret som er brugt i (
edit: Den tidlige) L100 Century:

Det er lavet så Bassen kører med omvendt polaritet ift. resten af højtaleren.
Dette er så JBL N100 delefilteret som er brugt i L100:

Her er det derimod diskanten som kører modfase.
Ovenstående må jo betyde at de to højtalere slet ikke lyder ens?
Jeg har set utallige kits og indlæg om at udskifte N100 delefilteret, men jeg har fundet umådeligt lidt information om LX12-10 delefilteret og at opgradere en sådan.
i kan se schematics på begge delefiltre her:
LX12-10:
http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Techn ... Y%20ts.pdfN100:
http://manuals.harman.com/JBL/HOM/Techn ... A%20ts.pdfBemærk at de to filtre har vidt forskellige dele-frekvenser.
LX12-10 deler ved 2500, og 7500Hz
N100 deler ved 1500 og 6000Hz
Det er faktisk så interessant at jeg tror jeg lægger TG filteret på hylden for nu, og vil se om jeg kan lave mig et sæt L100 Century og et sæt L100 begge med nye "standard" jantzen dele i filteret for at kunne give dem en ordentlig sammenligning og vurdering.
Nå, men mine delefiltre er nu taget ud og renset - på sigt vil jeg skifte de to kondensatorer til Jantzen cross caps (de sorte) i forbindelse med at AB teste dem op imod LX12-10 eller TG filteret - men de måler som de skal lige nu, så de ryger tilbage.

Nu går jeg i værkstedet og pudser på det andet kabinet :)