Her er en, der skifter højtalerrelæ på sådan en. De skulle være lidt sarte. Og hvis jeg skal være ærlig, så har det relæ hvis også snerret i et stykke tid.
http://www.good-old-hifi.de/onkyo-m-505-eine-sehr-feine-endstufe/
Fredmarantz skrev:hej Bjerager!
Det, at relæet ikke kobler ind, ville jeg "angribe" fra en forsigtig vinkel - idet, som du selv skriver, transistorerne fra Toshiba ikke er helt lette at skaffe mere - de skulle gerne (hvis de er i orden) skånes for at blive defekte pga. mulige større fejl i forstærkeren. Det kan jo være, at relæet faktisk virker, som det skal og at en anden fejl i forstærkeren afstedkommer, at det ikke kobler ind. Relæet sidder der dog mest for at skåne højttalerne for overdrevent DC-shock - og det har du vist haft nok af i den seneste tid.
Lidt ligesom sikringer - det er altid mest interessant at finde frem til, hvad der får dem til springe - fremfor at udskifte sikringen først.
Man kan ikke "se" på en transistor, om den er OK eller ej.
Så vidt jeg kan se på de "svedende lytter" - så er det lim fra monteringen og ikke "lyttesovs", som du kan se..
Så...jeg ville finde ud af, hvor fejlen, der gør, at relæet ikke klikker ind, befinder sig - og få den udbedret. Hvis det ER relæet, som er defekt, ja, så har du selvfølgelig ret - men det vil efter min mening være mere forebyggende at angribe problemet fra den forsigtige side.
Vh
Freddy
TruthSpinner skrev:Ganske ofte skal en elektrolyt lades op før relæet kan aktiveres. Det sker i ny og næ at denne elektrolyt bliver degraderet så meget at det ikke helt virker efter hensigten mere.
Jeg ville, måske lidt naivt, forsøge en udskiftning af sådan en elektrolyt som det første. Hvis det ikke virker ville jeg tænke AnalogBo som det næste.
Hackenberg skrev:Har du brug for at låne mens du laver den gamle?
KlausM skrev:TruthSpinner skrev:Ganske ofte skal en elektrolyt lades op før relæet kan aktiveres. Det sker i ny og næ at denne elektrolyt bliver degraderet så meget at det ikke helt virker efter hensigten mere.
Jeg ville, måske lidt naivt, forsøge en udskiftning af sådan en elektrolyt som det første. Hvis det ikke virker ville jeg tænke AnalogBo som det næste.
Det har jeg haft held med, på en Marantz receiver, der ikke ville koble ind. Der er ikke mange elektrolytter i protection kredsløbet, jeg ville satse på den store 220 uF:
Mvh Klaus