Captain Phoenix skrev:Erik skrev:JBL's finér fra den periode er (imo) meget lækker, når den behandles rigtigt (2/3 lin-olie + 1/3 fransk/vegetabilsk terpentin).
Uden at have set den finér, du har skaffet, kan man være i tvivl om det kan lade sig gøre at få amerikansk valnød i samme flotte kvalitet som originalen.
Og en højttaler som denne vil være mere værd ved evt. salg hvis den har prof. repareret org. finér end hvis den har pænt, men uoriginal finér.
PS: Véd godt, at holdningen til originalitet varierer en del herinde - jeg er mest til original-siden
Jeg vil påstå at man kan få meget lækker ny finer, som kvalitets-mæssigt og udtryksmæssigt er på højde med det originale, behandler man det efter originale foreskrifter.
Jeg ser dine højtalere originalt har en meget flot spejl-akse ned i midten af fineren, den er altså syet på midten - det er ikke umuligt at gøre selv, men det er nok en opgave jeg ville overlade til en prof. møbelsnedker - netop for at ramme det rigtige udtryk. Hvad med toppen? Går den igen der?
Jeg har set indtil flere JBL højtalere hvor siderne består af 2 stykker, og toppen af 3 - og det synes jeg egentlig er lidt ærgeligt.
Jeg kan ikke fra billederne se om det er umuligt at få pænt eller ej - jeg ved altså ikke hvad jeg ville gøre... men jeg har finer skåret og klargjort til endnu et sæt 4343 liggende på lager - og dette ville nok trække mig lidt i retning af at refinere også

Mine egne er fineret med fuldbredde finer, og jeg synes det ser rigtig flot ud, men det skaber mere illusionen om en stor træ-blok, end et pænt møbel, så skulle jeg gøre det igen, ville jeg nok efterligne dine originale kasser.