Helikon skrev:Der er bare ikke mellemrum mellem 50 og Ohm
Det er vist sådan det er

Helikon skrev:Der er bare ikke mellemrum mellem 50 og Ohm
snod skrev:cdp skrev:..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..
Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?
Mon ikke bare Henning staver ohm lidt alternativt: Så 50 ohm .
cdp skrev:Tak for info til jer begge - kan se der er flere data, som har indflydelse på et brugbart system.
..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..
Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?
Forløbige fakta : L 825 WG / 4 ohm / egenresonans 25 hz. ( kendes fra byggesæt 20/2 & 20/3, fra 70"erne.
Den er bergnet til 20 L lukket kab. og rækker heri ( teoretisk ) til ca. 35 hz. Så egentlig er enheden jo brugbar i helt lukket kab., men her leger vi lidt videre.![]()
Lidt om Q værdier : EX en stemmegaffel har en mekanisk Q på ca. 1000 grundet lang tids ringning efter an slåning.
Dette kaldes Qms og et udtryk for mekanisk compliance - i den anden ende ( magnet/svingspole ) kaldes værdien QES , og er et udtryk for hvor godt enheden styres elektrisk , følsomhed, dæmpningsfaktor osv.
Qts er summen af de 2 ovenstående værdier, og ( som jeg forstår ) bør som hovedregel være mindre som de mindste tal for mekanisk/elektrisk data for enheden.
I praksis formoder jeg dog at luftspalten (læs ventil), skal være så stor, at der ikke høres blæselyde fra bassen, og at tætheden i dæmpnings materialet nøje modsvarer resonans/ophæng og membranareal. Hvis ovenstående lyder helt i hegnet, så ret mig endelig..![]()
Har brugt lidt info fra Bekent.
https://bekent.dk/blog/lukket-kabinet-b ... -og-teori/
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster