Jeg har liige købt dette sæt, dog endnu ikke hjemkommet:
A25x.jpg
A25x2.JPG
Peerlessbas (edit) og Philips diskant.
Fordi jeg som stud. historielærer er lettere miljøskadet vil jeg gerne indbyde til en snak om tidslinien for A25.
1968 Ejvind Skaaning leverer en prototype til David Hafler (Dynaco) foranlediget af Peter Hasselriis (Dynaco Europe/Scandyna). Skaaning får til opgave at producere 2500stk A25 til Dynaco. Produktionen starter i Skaanings hjem i Risskov men flyttes senere på året til Hørning hvor der produceres 14000 stk. det første halve år. A25 produceres med SEAS-enheder, bas m/ører, 1½" diskant, port nederst, ledning.
1969 Skaaning bliver leverandør til ITT og udvider kapaciteten i Hørning.
1970 SEAS(videbæk) har vanskeligheder med at levere enheder. I februar opretter Skaaning firmaet Scanspeak og headhunter Ragnar Lian og Mogens Hvass fra SEAS' udviklingsafdeling. Det første udviklede produkt skulle være diskanten "D38". I denne periode produceres A25 med Philips AD0160 diskant og Peerless bas (vist også med andre afarter), tilslutningsterminaler, diskantregulering (3 eller 5 trin?), port nederst.
1971 Der udvikles en 8" bas og derefter en 10". A25 produceres med Scanspeak enheder, tilslutningsterminaler, 5 trins diskantregulering, port øverst.
1975 Scanspeak opløses. A25 produceres med SEAS enheder, bas u/ører, 1" diskant, tilslutningsterminaler, 3 trins diskantregulering, port nederst.
Kilde:
http://www.cfuttrup.com/history/ejvind_skaaning.htmlOvenstående højtaler skulle angiveligt være købt i 1970. Det må derfor være en af de tidligste modeller med scanspeak enhed. det hænger så ikke helt sammen

Det ville passe bedre hvis 8" bassen var den som først blev udviklet hos Scanspeak og man i mellemtiden havde anvendt AD0160 indtil Scanspeak selv havde en diskant...hmmmm

Nogen bud på det? EDIT: Bassen er ikke som antaget en Scanspeak men en Peerless

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.