Havde Jørgen forstand på at bygge højttalere?

Rosinen i pølseenden

Havde Jørgen forstand på at bygge højttalere?

Indlægaf Sherl8ck » tors 25. maj 2017 19:46

Hej højttalerkyndige

Jeg har arvet en dejligt Sansui-anlæg fra 70´erne af Jørgen Worm, som jeg mødte på et loppemarked på Nordsjælland og en lang historie kort, så havde han lagt vores mailkorrespondence i sit testamente, så jeg arvede hans jazz-pladesamling og hans anlæg, da han døde. Tror han bare gerne ville give sin samling videre til nogen, der satte pris på det - og det gør jeg i den grad.

Til hans anlæg havde hans selv bygget 2 højttalere, som jeg egentlig ikke synes spiller super godt, men jeg er nysgerrig efter at høre hvad I siger til de enheder han har valgt, for det forstår jeg mig ikke på.

IMG_3036.jpg
IMG_3037.jpg
IMG_3034.jpg
IMG_3038.jpg
IMG_3040.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sherl8ck

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Havde Jørgen forstand på at bygge højttalere?

Indlægaf mcs_5 » tors 25. maj 2017 19:53

Bassen er et Qualitätsprodukt - det står jo på den ;)

Monacor har både solgt gode enheder og skrammel, men jeg kender ikke disse specifikke modeller. Men det ser ud til at bassen er ældre end diskanterne. Der står W.-Germany på bassen, og diskanterne har CE-mærke og WEEE skraldespand.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Hackenberg » fre 26. maj 2017 10:18

Det kræver at man lytter til dem! Producenter som Snell brugte også gennemsnitlige enheder men fik MAX ud af dem med en grundig konstruktion.
Du kan prøve at låne andre højttalere at sammenligne med. Det er der måske nogle her der vil hjælpe med.

Normalt er det NO, NO! at sætte to eller flere diskanter vandret ved siden af hinanden.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf aj84 » fre 26. maj 2017 21:48

Diskantene er nok skiftet ut, gamle festehull vises over og under diskantene. Bassen har presset chissis, et typisk kvalitetselement har støpt chassis som f.eks samtlige seas og scan-speak elementer har. (jeg har iallefall ikke sett noe annet fra dem)
Delefilter vil nok avsløre endel om du legger ut bilde av det.

Hvilket materiale er kassene bygget av?

Den store finishen kan man vel ikke si dem har...
aj84

Lokalitet: Norge

Tilbage til Højttalere