Jeg har et lidt svært spørgsmål, fordi emnet er komplekst og fordi det ikke er decideret vintage-orienteret.
Hvis dette emne er placeret forkert må det meget gerne flyttes
Jeg er flyttet ind i en ældre bygning, med bløde trægulve og relativt tynde vægge og lofter.
Jeg bor i stuen, og nedenunder min lejlighed er mit store kælderrum, højtalernes bagvæg er ydervæggen mod gavlen.
Jeg har jo et par relativt store højtalere, som kan spille ret højt.

Jeg spiller sjældent utroligt højt når jeg er for mig selv, men baseret på hvad jeg kan høre af naboernes aktiviteter tænker jeg at der er ret lydt, og det er da rart en gang imellen at kunne "åbne for sluserne".
Jeg vil derfor gerne høre hvad man kan gøre både for at optimere akustikken i mit rum (jeg har mine højtalere på hunde lige nu, og foran dem er der et tykt tæppe).
Det falder jo i to dele:
1. Hvad kan jeg gøre, for at gøre lyden bedre i rummet - dvs for min lytteoplevelse (Kobling af højtalere osv)
2. Hvad kan jeg gøre /kan jeg gøre noget, for at mindske gener for mine søde naboer. (Basfælder?, akustiske paneler?)
Af de ting jeg har gjort er: At være sød og rar overfor mine naboer, inviteret dem ind så de kan se og forstå min fascination ved god lyd, lovet dem at hvis de sender en SMS med at det er for meget, skruer jeg ned - og sagt at de er velkomne med en plade under armen!