Coral sa 7 Højttalere

Rosinen i pølseenden

Coral sa 7 Højttalere

Indlægaf cdp » tirs 27. sep 2011 21:46

Jeg har købt et par billige Coral sa7 højtt., diskant og mellemtone ligner noget fenol domer og bassen er 10l 28..
De står i nogle rigtig flotte medbyg kabinetter der er helt lukket.. En hurtig beregning siger ca. 40 liter volumen..
Da jeg gerne vil gi lidt ekstra i bunden, tænker jeg på en refleksport og lidt afstivning. Nogle herinde der kan give mig et godt skub frem, til mine vilde planer :lol:
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Re: Coral sa 7 Højttalere

Indlægaf felsby » tirs 11. okt 2011 21:30

Post lige et billede. Måske har jeg t/s data et sted. Pga. flytning kan det tage et par uger at grave dem frem.
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf sisimiut » ons 12. okt 2011 11:14

Hej er det 10SA7 selvbyg?
sisimiut

refleksport

Indlægaf cdp » ons 12. okt 2011 23:24

Hej...
Ja det er vist selvbyg fra audioscan engang sidst i 70-erne, med enheder i trykstøbte aluchassier. alle enheder er fine og ok, men basserne er en smule falmet da der ingen stoffront er.
Jeg poster lige et par fotos, men hvordan?? får at vide at filerne er for store :p
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf sisimiut » tors 13. okt 2011 11:20

Ok så har jeg en original manual til dit byggesæt Med tegninger til 2 forskelige kabinetter med afstivninger ,tenkisk data og meget mere Ring til mig på 00299526214 hvis det kan friste
Jesper
sisimiut

Indlægaf cdp » fre 14. okt 2011 20:07

Så er der lidt billeder til de intereserede.. Til Jesper siger jeg tak for evt. tegninger og det kunne måske være en ide at skanne matrialet og maile det.. Vh. Carsten
Billede
Billede
Billede
Billede
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Highmass » fre 14. okt 2011 21:53

Hej CDP.
Hvor er det dog dejligt at se, at Coral selv på nogle af deres billigere modeller, har brugt et ordentligt trykstøbt chassis. Nu kender jeg ikke lige 10L28, men på billederne ser det ud som om, at den har lærredskantophæng. Det ses ofte at dådanne ophæng bliver ganske stive med alderen, hvilket medfører at resonansfrekvensen pludseligt ligger væsentligt højere end den burde. Det kunne meget vel være årsagen til at du synes at du mangler noget bas.
Jeg vil derfor foreslå dig at få udmålt enhederne, inden du begynder at modificere kabinetterne. Hvis du har svært ved at få målt dem, så skal jeg gerne gøre det hvis du nogensinde kommer til København. Hvis kantophænget er blevet stift, kan du opløse noget af coating på ophænget, og så tørre den af inden det størkner igen. Jeg har selv med held gjort dette med acetone.
Hvis du gerne vil have den oprindelige farve på dine basser igen, så kan narvsværte anbefales. Det er cellulosebaseret (Ligesom det pap membranen er lavet af), og jeg har farvet mange enheder med det, uden at det har medført nogen ændring i lyd eller data på nogen af dem. Vær opmærksom på at narvsværte KUN skal på membranen og centerdomen, hold det væk fra kantophænget, og lad enheden tørre ordenligt inden du spiller på den.
Mvh. Lars.
Highmass

Indlægaf cdp » fre 14. okt 2011 23:32

indlæg slettet..
Senest rettet af cdp søn 14. aug 2016 00:11, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf cdp » tirs 25. okt 2011 21:12

Hej igen herinde...
Jesper - du nævnte noget med tegninger og data på byggesættet.. Det er jeg interesseret i hvis det kan arrangeres på en nem måde.. Jeg har endnu ikke nået længere med modificeringen, da jeg arbejder meget pt.
Jeg forventer der bliver mere tid når det bliver vinter og rigtigt koldt. Jeg er lidt skeptisk med at blødgøre ophænget med acetone, - det ville være lidt træls hvis det helt forsvandt med kontakten med opløsningsmidlet.. ;)
Så vil jeg lige spørge de lærde herinde, om det er muligt at motionere basenhederne til samme compliance som til tidligere.. tænker på at pille dem ud af kabinetterne og lad dem stå og spille en dyb tone nogen tid ved begrænset effekt - så de selv pumper frem og tilbage og får ophænget bevæget lidt..
Har nogen erfaring med dette..
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Tonni » ons 26. okt 2011 05:45

Har ikke selv nogle erfaringer angående stive lærredsophæng, men mener at have hørt om at silikone (det man bruger til bildøre) måske kan virke, som et mindre drastisk indgreb, end acetonen...
Fralægger mig enhver form for ansvar i forbindelse med alle former for følgeskader, og lig(n.) som følge af... - I bedste amerikanerstil!!! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf cdp » lør 29. okt 2011 00:25

Det var da en mulighed Tonni... :p
Foreløbig tak for inkomne tips og gode råd. :p Jeg vender tilbage senere og fortæller hvordan resultatet er blevet.

Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

indfarve membran

Indlægaf cdp » søn 1. apr 2012 17:46

Hej...
Jeg har tidligere forespurgt på noget farve til en falmet membran. Her var svaret narvsværte... Nu har jeg googlet lidt info og fundet frem til det er egnet til læder imprenering også. Vil lige høre om det reelt bare er (skosværte) der menes, og i så fald at det ikke skader enheden... Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Re: indfarve membran

Indlægaf Captain Phoenix » søn 1. apr 2012 18:45

cdp skrev:Hej...
Jeg har tidligere forespurgt på noget farve til en falmet membran. Her var svaret narvsværte... Nu har jeg googlet lidt info og fundet frem til det er egnet til læder imprenering også. Vil lige høre om det reelt bare er (skosværte) der menes, og i så fald at det ikke skader enheden... Vh. Carsten

Nix - det er IKKE skosværte!
Narvsværte (eller -farve) er en flydende væske (ikke en "fedtet pasta" som skosværte), der kan trænge ind i afrenset læder - eller pap på en membran.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf cdp » søn 1. apr 2012 20:12

Super - er det noget jeg køber hos en farvehandler eller en skoforhandler. og kan det evt. fås i en brækket hvid
(ral 9010) eller lign. Så tror folk pludselig det er en dyr jbl - vintage jeg har stående.
Mvh. Carsten
cdp

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 1. apr 2012 20:48

cdp skrev:Super - er det noget jeg køber hos en farvehandler eller en skoforhandler. og kan det evt. fås i en brækket hvid
(ral 9010) eller lign. Så tror folk pludselig det er en dyr jbl - vintage jeg har stående.

Navsværte fås kun i en farve, sort - vældig sort. Det farver og smitter voldsomt, bare en lille advarsel.

Jeg har i øvrigt fået mine Coral basser til at måle rigtigt ved acetonemetoden.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Højttalere