JBL L150A - refoame/recone ..hvad ville I gøre...

Rosinen i pølseenden

JBL L150A - refoame/recone ..hvad ville I gøre...

Indlægaf Fredmarantz » ons 15. jul 2020 21:57

En god bekendt af mig har et sæt JBL L150A. De blev anskaffet brugte - meget velholdte i ca. 1992-93. Dengang tænkte ingen af os særlig meget på hverken reconing - mørnet kantophæng - refoaming eller noget. Det spillede superfedt - og vi var glade.

Et par år efter skulle de så recones, hvilket blev gjort efter alle forskrifter hos Hifiklubbens værksted i Nørager. De har holdt længe, har de - lige indtil nu ( ca. 24-25 år) - og nu trænger de altså igen.

Ejeren af højttalerne er ikke lige just indstillet på at skulle ud i en reconing, som JBL ellers normalt altid anbefaler. - han frygter nok allermest for prisen, hvis det ellers overhovedet kan lade sig gøre.

Det er vel også spørgsmålet om man overhovedet kan få originale reconekits længere? kan man roligt, hvis det gøres ordentligt, lade dem refoame i stedet? Ejeren oplyser, at disse højttalere på det nærmeste ikke har spillet mere end måske 25 timer samlet i de sidste 25 år - og tilmed ikke særligt højt ,men højst "voksenlavt". Der er med andre ord ikke særlig stor sandsynlighed for at svingspoler har lidt varmeoverlast.

Så det er sådan lidt et dilemma, som det plejer at være, når man især taler om fx JBL. Recone eller Refoame?

De 2 stk. 12"-enheder, som det drejer sig om i hans L150A er hhv. 128H samt den passive radiator PR300

Jeg selv har været igennem processen et par gange med mine 15"-enheder (2231A) - og har ladet disse recone originalt, men det kan ligesom ikke rigtig fortsætte. (reconekits angiveligt NLA)

Hvad ville I gøre - og hvad ville det bedste pris/kvalitet-kompromis evt. være?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Re: JBL L150A - refoame/recone ..hvad ville I gøre...

Indlægaf larsne » ons 15. jul 2020 22:56

Jeg er ret sikker på at originale recone kits ikke længere er til at skaffe, kun aftermarket - og jeg vil i det tilfælde vælge at reforame. Efter hvad jeg har læst om aftermarket recone kits så lever de sjældent helt op til de originale JBL specifikationer.

Noget andet der taler for at refoame er den lille brug de har set de sidste 25 år, membran, spole og stoffjeder må antages at være i rigtig fin stand.

Hvis din bekendte gerne vil have dem reconed, så er jj-teknik nok bedste bud på nogen som kan tænkes at have et originalt kit liggende.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Helikon » ons 15. jul 2020 23:05

De fejler jo ikke noget og skal kun have nye kantophæng, færdig. Hvis du reconer med en aftermarket er alt uoriginalt og det passer næsten sammen, ligesom en uoriginal skærm til en bil.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jul 2020 00:08

Tak for jeres indspark :thumbsup: . De overvejelser har vi også haft. Det er lige med at få andres syn på sagerne nogle gange - i ved..."second opinions" - måske har vi netop overset et aspekt eller to.

Selve de indre dele i disse højttalere har som tidligere skrevet, næppe nogen sinde taget skade af noget, så der er vel egentlig kun selve ophænget/skumkanten rundt, som er færdig. Jeg har prøvet at læse mig frem til lidt også - og der er jo netop nogle historier om uheldige reconekits, som florerer her og der.

Mon man roligt kan købe refoam-kits hos Audiofriends i Holland? Jeg har selv rigtig gode erfaring med dem, men på væsentligt mindre enheder (4"-5"). Simply speakers i USA er vel ikke bedre? - eller billigere, når alle spillemandspengene er gjort op ligeledes?

Kan man gøre det selv? - eller bør man søge en anerkendt reparatør/refoamer til dette? Jeg vil sige, at jeg kun har refoamet de tidligere omtalte små enheder - og kan kun forestille mig, at de større må være noget sværere - og at man nok bør overlade dette til "the pro's" - eller bare mere erfarne.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Louis » tors 16. jul 2020 07:30

Jeg ville lade dem refoame. Simplyspeakers, speakerexchange eller audiofriends. Da jeg selv havde et par 2215A (le15a) kurve liggende lykkedes det mig at skaffe 2 nye originale kits, men jeg synes simpelthen det var så sjusket lave det kit. Spolen var viklet dårligt og en smule deform så det ikke kunne monteres ordenligt og JBL meldte NLA lige efter, så jeg kunne ikke få et nyt. Firmaet gav mig 2 gratis aftermarket kits og jeg synes kvaliteten af enkelte delene var bedre.

Men igen. Jeg ville ikke recone de enheder, de trænger kun til kanter. Det virker dog eller som om man kan finde c8r128h kits, men dog ikke i hvid.
https://www.speakerrepairshop.nl/en/rec ... /a-3607-15
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Hackenberg » tors 16. jul 2020 08:28

Jeg har lige skrevet lidt om recone/refoam af 2235H til min sub:
"Her vil jeg godt komme med en overvejelse som en "kunde" aftvang. Han ville have et sæt JBL 12" reconet med originale dele. Det ville selvfølgelig være dejligt men sådanne fås ikke mere til denne model. Hvad gør man så?
Jeg er absolut imod at vride en, ellere hel og rimelig pæn, membran ud af chassiet for at montere aftermarked-kits. Her skal der nye kanter til for at få et resultat der er så tæt på originalen som muligt. På nettet findes en del målinger som viser at selv de bedste aftermarked-kits ikke rammer helt plet med måleresultaterne. En ny kant give det bedste resultat. Desuden er det vel mere "vintage" at genbruge så meget af det oprindelige som muligt."
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. jul 2020 10:51

Alle peger på refoam-vejen - også jeg.

Jeg ser ingen årsag til at en større enhed skulle være vanskeligere at refoame end en mindre.
Har med held brugt kanter fra hollandske audiofriends (https://www.repairyourspeakers.com/en/f ... g-10000017) med godt resultat på basenheder fra JBL L-166 (12"), L-110 (10") og L-96 (10" - det var min debut som refoamer, hvilket er HELT skørt fordi tolerancerne på den er vildt små. Men det gik godt).

Jeg centrerer altid med en 30 Hz-tone, når kanterne skal fæstnes på chassiet - så undgår man at fedte rundt med at skære støvhætten/dustcap'en af og montere en ny. Også mere originalitet på den måde. (Dét trick virker jo pr. definition ikke på skaveenheden, men der er vel heller ikke samme krav om meget præcis centrering, da der ikke findes spole/magnetgab, som kan give skrabelyde).

Keep us posted :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf kj2005 » tors 16. jul 2020 12:32

Fredmarantz skrev:En god bekendt af mig har et sæt JBL L150A. De blev anskaffet brugte - meget velholdte i ca. 1992-93. Dengang tænkte ingen af os særlig meget på hverken reconing - mørnet kantophæng - refoaming eller noget. Det spillede superfedt - og vi var glade.

Et par år efter skulle de så recones, hvilket blev gjort efter alle forskrifter hos Hifiklubbens værksted i Nørager. De har holdt længe, har de - lige indtil nu ( ca. 24-25 år) - og nu trænger de altså igen.

Ejeren af højttalerne er ikke lige just indstillet på at skulle ud i en reconing, som JBL ellers normalt altid anbefaler. - han frygter nok allermest for prisen, hvis det ellers overhovedet kan lade sig gøre.

Det er vel også spørgsmålet om man overhovedet kan få originale reconekits længere? kan man roligt, hvis det gøres ordentligt, lade dem refoame i stedet? Ejeren oplyser, at disse højttalere på det nærmeste ikke har spillet mere end måske 25 timer samlet i de sidste 25 år - og tilmed ikke særligt højt ,men højst "voksenlavt". Der er med andre ord ikke særlig stor sandsynlighed for at svingspoler har lidt varmeoverlast.

Så det er sådan lidt et dilemma, som det plejer at være, når man især taler om fx JBL. Recone eller Refoame?

De 2 stk. 12"-enheder, som det drejer sig om i hans L150A er hhv. 128H samt den passive radiator PR300

Jeg selv har været igennem processen et par gange med mine 15"-enheder (2231A) - og har ladet disse recone originalt, men det kan ligesom ikke rigtig fortsætte. (reconekits angiveligt NLA)

Hvad ville I gøre - og hvad ville det bedste pris/kvalitet-kompromis evt. være?

Vh
Freddy

Betydning af total reconing af JBL bas drivere uden re-magnetisering.

Til orientering omkring den rigtige reconing af JBL enheder med original kits havde Arne Ludwigsen firmaet "Quali-Service" . QUALI-SERVICE ApS, var stiftet d. 01.12.1981 og opløst siden d. 09.09.2005. Quali Service kunne re-magnetisere JBL's motorer.
JJ Teknik Hvedemarken 6, 3520 Farum, Tlf: 44 99 07 05 overtog resterne fra Arne Ludwigsen og her kommer det springende punkt:

Indtil slutningen af ​​70'erne bliver de mest avancerede højttalere fremstillet med Alnico-magneter på grund af deres større energi i forhold til en lavere vægt (bedre vægtforhold). Fra 1978 skiftede alle større producenter (JBL, EV, Altec, Tannoy osv.) til ferrit drivere. Det var på det tidspunkt at alle myterne startede.

Da de kendte fabrikker skiftede til ferrite magneter, var det fordi der opstod en krisesituation, hvor Alnico magneter ikke længere kunne fremstilles. En borgerkrig i Zaire medførte en komplet embargo fra verdens eneste kilde til kommerciel kobolt,...og kobolt blev brugt i Alnico magneter. Fabrikkerne havde ikke andet valg end at skifte magnet materiale. Enhver større Alnico-højttalerproducent skiftede på under et år til ferrite magneter.

Så vidt jeg ved er alle JBL128H med hvid aquaplas membran forsynet med JBL ferrite motorer. Alnico har både fordele og ulemper ligesom ferrite har fordele og ulemper.

En myte var at højttalerfabrikanterne skiftdede til ferrite magneter for at reducere omkostningerne og det er ikke rigtigt. Det var i en periode simpelthen ikke muligt at skaffe kobolt.

Da JBL skiftede til ferrite var det helt afgørende at flux-feltstyrken forblev eksakt den samme som for Alnico mangneterne. I modsat fald skulle hele JBL's omfattende program af enheder re-designes og ændres i kataloget....det havde fabrikken ikke tid til under den korte ombytnings fase. Det største forbrug af Alnico magneter gik til produktion af bashøjttalerne, og i en periode fortsatte JBL med Alnico motorer til diskant-og mellemtone driverne.

En anden myte var, at når man skiftede til ferrite der havde en lavere magnet feltstyrke i forhold til vægten, medførte det, at disse bas drivere havde en lavere magnet feltstyrke end tilsvarende Alnico bas drivere.

Den rigtige forklaring er, at ferrite magneterne havde den nøjagtige samme magnetiske feltstyrke energi som Alnico motorerne de erstattede.

Der ligger mange... mange flere data gemt omkring variabler af flux-densiteten for JBL drivere, som har mindst lige så stor betydning som en total udskiftning af både membran, spider og kanter. Tab af feltstyrke som følge af temperatur, overstyring af membranudsving og tilført effekt mm.

Skiftes hele det originale JBL kit for en 128H med den anbefalede sorte lim (som er møg giftig) uden at genskabe den totale feltstyrke via re-magnetisering, har jeg en forestilling om, at et simpelt kantskift måske er at foretrække? Især hvis et sæt JBL hjemmehøjttalere ikke har været mishandlet igennem flere år.
Kan det originale 128H kit fra JBL ikke skaffes, ville jeg beholde den originale aquaplas membran og spider.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf Tophøj » tors 16. jul 2020 19:53

Er det ikke bare at få et sæt kanter fra Simply speakers i USA?

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem

Lokalitet: 3230

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jul 2020 20:47

Mange tak til jer alle for særdeles konstruktive, kompetente og opklarende inputs. Der er en fornøjelse at være i sådan et selskab - online. :thumbsup:

Der er nu ingen tvivl om at det skal være refoaming. :p

Det efterlader dog lige lidt overvejelser omkring, hvad der så skal ske?

skal man vælge den "lette løsning" - at lade fx basrep el. lign. foretage opgaven med de skumkanter, som basrep formentlig vil bruge på opgaven? - så har vi da en mand, som har prøvet det før og hvor opgaven formentlig løses til skaberens store tilfredshed - udgiften er formentlig overskuelig, hvad der end ligger i det.

Eller:

Skal man selv prøve at bestille de 4 ringe med lim osv. hjem fra Simply speakers i USA og foretage omkantningen selv? - jeg tror nok, at vi begge ( min kammy og jeg) er håndværksmæssigt godt nok kørende til at vi ville kunne, hvis.... og en tonegenerator + forstærker har vi jo til den af Capt. Phoenix beskrevne fremgangsmåde.

Eller skal man bestille fra Audiofriends i Holland - er der kvalitetsforskel? (det vil måske gå lidt hurtigere og er måske også lidt billigere?)

Hvor svært er dette med selv at foretage omkantningen, hvis man altså har hænderne skruet noooogenlunde ordentligt på ? - er det bare at gå i gang - karske og frie? Jeg/vi har set video fra youtube og jeg har læst en masse her på forum og andre steder, så i bund og grund mangler jeg ikke info - men jeg mangler måske en pejling fra personer, som jeg stoler på og som ikke har særlige interesser i at melde det ene eller det andet ud - fx kommercielle interesser - selvpromoverende interesser osv... bare rent og simpelt. Vi har et værksted, hvor vi kan stå med det - hvad kan der ske (worst case?).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. jul 2020 21:08

kj2005 skrev:Da de kendte fabrikker skiftede til ferrite magneter, var det fordi der opstod en krisesituation, hvor Alnico magneter ikke længere kunne fremstilles. En borgerkrig i Zaire medførte en komplet embargo fra verdens eneste kilde til kommerciel kobolt,...og kobolt blev brugt i Alnico magneter.

Korrekt at ALNICO = ALuminium + NIkkel + CObalt/kobolt - og at det var oprør i Zaire (initieret fra nabolandet Angola), der gjorde kobolt meget dyrere og begrænsede produktionen + transportmulighederne. Dette mere end et egentligt embargo: US forsøgte faktisk at opkøbe kobolt til strategiske lagre - det bruges også i våbenindustrien, så det var næppe tilgængeligt for højttalerproducenterne i den knappe situation.

Knapheden samt de højere priser fik imidlertid producenterne af kobolt-baserede produkter (bl.a. højttalermagneter) til at finde andre muligheder. Få andre lande havde kobolt-miner, men Zaire stod for 55% af verdensproduktionen, så "balladen" var jo et markant slag mod muligheden for at få kobolt til rimelige priser i slut 70-erne.

Og sådan slår verdenshistoriens udvikling ned i vores lille vintagehifi-verden ;)
Spørgsmålet om ALNICO og Zaire indgik iøvrigt i Vintagehifi-træf-quiz'en for et par år siden. En New York Times-artikel fra 1981 om problemkomplekset findes her: https://www.nytimes.com/1981/08/30/week ... rtain.html

Nå - tilbage på sporet: Refoaming...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf larsne » tors 16. jul 2020 22:33

Jeg ville selv gøre det hvis jeg stod i situationen, men som et førstegangs-projekt så kan det måske være en lidt overvældende opgave?

Det skal jo helst ikke gå galt... lidt fjumren med limen og resultatet bliver måske om ikke andet så kosmetisk mindre tilfredsstillende.

Fordele: I har alt den tid I gider at bruge, og kan nusse om enhederne, få dem gjort godt rene og preppet. I kan bruge en testtone som tidligere foreslået og undgå at skære støvhætten af (det er ikke sikkert at f.eks. basrep vil anvende den metode)
og alt i alt stå med et resultat som er så tæt på det originale som muligt.
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. jul 2020 23:35

Ja Larsne - jeg hælder altså også mere og mere til, at det bliver noget, som vi laver selv- jeg skal lige have spurgt ejeren, om han tør at vi binder an med det - det er jo trods alt hans højttalere :-)

Jeg er lige nu kun selv i tvivl om, hvilke refoam-kits, som er de rigtige/bedste og ligeledes om den lim, der følger med. Alle leverandører bedyrer vel, at netop deres kits er "de rigtige". Så hvis nogle har særlige erfaringer eller viden her, vil det være særdeles velkomment.

Jeg har kigget på både Simply speakers - bekent - Audiofriends - og Lautsprechertechnic

https://www.simplyspeakers.com/jbl-spea ... k-12a.html
https://bekent.dk/jbl-128h-woofer.html
https://www.repairyourspeakers.com/en/f ... 4-10000017
https://lautsprecher-technik.com/Speake ... r-Kit.html

man kan hurtigt blive forvirret - og så er jeg i tvivl om, hvorvidt det er de samme surrounds der skal bruges til den passive radiator PR300. ( også 12")

Jeg elsker ( nok velkendt) også at vi skal kunne holde tingene så originale som muligt - så jeg er nem at overbevise, når man bruger dette ord :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » fre 17. jul 2020 14:29

Det her er en af grundene til at jeg godt kan lide Simplyspeakers:

"Please note: JBL woofer model 122A, 126A, 128H, and 128H-1 were made with two different cone diameters. Check cone size before ordering.

9.375" cone uses kit # JBL-FSK-12A

9.625" cone uses kit # JBL-FSK-12Ji"

:p ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Fredmarantz » fre 17. jul 2020 14:30

Tak, Søren.... :thumbsup:

Jeg beder ejeren tjekke nøjagtigt mål ..... :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Næste

Tilbage til Højttalere