Fredmarantz skrev:En god bekendt af mig har et sæt JBL L150A. De blev anskaffet brugte - meget velholdte i ca. 1992-93. Dengang tænkte ingen af os særlig meget på hverken reconing - mørnet kantophæng - refoaming eller noget. Det spillede superfedt - og vi var glade.
Et par år efter skulle de så recones, hvilket blev gjort efter alle forskrifter hos Hifiklubbens værksted i Nørager. De har holdt længe, har de - lige indtil nu ( ca. 24-25 år) - og nu trænger de altså igen.
Ejeren af højttalerne er ikke lige just indstillet på at skulle ud i en reconing, som JBL ellers normalt altid anbefaler. - han frygter nok allermest for prisen, hvis det ellers overhovedet kan lade sig gøre.
Det er vel også spørgsmålet om man overhovedet kan få originale reconekits længere? kan man roligt, hvis det gøres ordentligt, lade dem refoame i stedet? Ejeren oplyser, at disse højttalere på det nærmeste ikke har spillet mere end måske 25 timer samlet i de sidste 25 år - og tilmed ikke særligt højt ,men højst "voksenlavt". Der er med andre ord ikke særlig stor sandsynlighed for at svingspoler har lidt varmeoverlast.
Så det er sådan lidt et dilemma, som det plejer at være, når man især taler om fx JBL. Recone eller Refoame?
De 2 stk. 12"-enheder, som det drejer sig om i hans L150A er hhv. 128H samt den passive radiator PR300
Jeg selv har været igennem processen et par gange med mine 15"-enheder (2231A) - og har ladet disse recone originalt, men det kan ligesom ikke rigtig fortsætte. (reconekits angiveligt NLA)
Hvad ville I gøre - og hvad ville det bedste pris/kvalitet-kompromis evt. være?
Vh
Freddy
Betydning af total reconing af JBL bas drivere uden re-magnetisering.
Til orientering omkring den rigtige reconing af JBL enheder med original kits havde Arne Ludwigsen firmaet "Quali-Service" . QUALI-SERVICE ApS, var stiftet d. 01.12.1981 og opløst siden d. 09.09.2005. Quali Service kunne re-magnetisere JBL's motorer.
JJ Teknik Hvedemarken 6, 3520 Farum, Tlf: 44 99 07 05 overtog resterne fra Arne Ludwigsen og her kommer det springende punkt:
Indtil slutningen af 70'erne bliver de mest avancerede højttalere fremstillet med Alnico-magneter på grund af deres større energi i forhold til en lavere vægt (bedre vægtforhold). Fra 1978 skiftede alle større producenter (JBL, EV, Altec, Tannoy osv.) til ferrit drivere. Det var på det tidspunkt at alle myterne startede.
Da de kendte fabrikker skiftede til ferrite magneter, var det fordi der opstod en krisesituation, hvor Alnico magneter ikke længere kunne fremstilles. En borgerkrig i Zaire medførte en komplet embargo fra verdens eneste kilde til kommerciel kobolt,...og kobolt blev brugt i Alnico magneter. Fabrikkerne havde ikke andet valg end at skifte magnet materiale. Enhver større Alnico-højttalerproducent skiftede på under et år til ferrite magneter.
Så vidt jeg ved er alle JBL128H med hvid aquaplas membran forsynet med JBL ferrite motorer. Alnico har både fordele og ulemper ligesom ferrite har fordele og ulemper.
En myte var at højttalerfabrikanterne skiftdede til ferrite magneter for at reducere omkostningerne og det er ikke rigtigt. Det var i en periode simpelthen ikke muligt at skaffe kobolt.
Da JBL skiftede til ferrite var det helt afgørende at flux-feltstyrken forblev eksakt den samme som for Alnico mangneterne. I modsat fald skulle hele JBL's omfattende program af enheder re-designes og ændres i kataloget....det havde fabrikken ikke tid til under den korte ombytnings fase. Det største forbrug af Alnico magneter gik til produktion af bashøjttalerne, og i en periode fortsatte JBL med Alnico motorer til diskant-og mellemtone driverne.
En anden myte var, at når man skiftede til ferrite der havde en lavere magnet feltstyrke i forhold til vægten, medførte det, at disse bas drivere havde en lavere magnet feltstyrke end tilsvarende Alnico bas drivere.
Den rigtige forklaring er, at ferrite magneterne havde den nøjagtige samme magnetiske feltstyrke energi som Alnico motorerne de erstattede.
Der ligger mange... mange flere data gemt omkring variabler af flux-densiteten for JBL drivere, som har mindst lige så stor betydning som en total udskiftning af både membran, spider og kanter. Tab af feltstyrke som følge af temperatur, overstyring af membranudsving og tilført effekt mm.
Skiftes hele det originale JBL kit for en 128H med den anbefalede sorte lim (som er møg giftig) uden at genskabe den totale feltstyrke via re-magnetisering, har jeg en forestilling om, at et simpelt kantskift måske er at foretrække? Især hvis et sæt JBL hjemmehøjttalere ikke har været mishandlet igennem flere år.
Kan det originale 128H kit fra JBL ikke skaffes, ville jeg beholde den originale aquaplas membran og spider.
Mvh. Kim