Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Rosinen i pølseenden

Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf tctla » tors 16. jul 2020 13:20

Hej Alle,

Jeg har et par Jamo CBR-1302, data her:
http://worldofhifi.dk/?page=galleries&album=270-353_hoejttalere_(hi-fi_aarbogen-82)&img=9003
De skal re-foames, flere billeder følger.
De er i kosmetisk fin stand, men ka'ed no betål sæ?
Eller på godt dansk, hvad er sådan et sæt egentlig værd?
Egentlig skulle indlægget vel have været oprettet under Priser & Vurdering, men jeg tænker, at tråden her kommer til at omhandle en re-foam, min første i så fald.
Eller er det tosset? Foam i Tyskland & Holland ser ud til at kunne betales. Hvem sælger i DK?
Jeg kan godt huske højttalerne fra ~1982, men egentlig ikke meget om, hvordan de spillede.
Hvad tænker det gode vintage publikum her om denne højttaler?

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf Hackenberg » tors 16. jul 2020 13:40

Jeg synes at huske at High Fidelity havde en forholdsvis positiv anmeldelse af dem.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf janfroerup » tors 16. jul 2020 13:41

Der er vist ikke danske forhandlere af de skumkanter. I defekt stand handles de 102'ere oftest til max. 500.-
Kanterne er noget bæ at skifte, da enheden skal ud af røret.

Lyden ? Tjaehh High Fidelity var såmænd godt tilfredse med dem i sin tid. Og fødderne passer perfekt til Beovox S75, som egentligt er en bedre lydende højttaler, og kan findes rævebilligt
Brugeravatar
janfroerup

Lokalitet: Marke

Indlægaf janfroerup » tors 16. jul 2020 13:43

Hackenberg skrev:Jeg synes at huske at High Fidelity havde en forholdsvis positiv anmeldelse af dem.

ja - de kaldte dem ulve i fåreklæder, og farlige at være i stue med, når der blev spillet højt, de kan levere voldsomme lydtryk, med en beskeden forstærker foran.

http://www.tecdata.dk/fil/jamo_cbr1302.pdf
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf tctla » tors 16. jul 2020 14:13

Hej,

Tak for testen.
Ikke meget nyt her; produktet har, surprise, nogle gode og samtidig nogle mindre gode sider.
Helt tosset ser det nu ikke ud imho.
Jeg ved godt, at en re-foam er besværlig da bas-enhederne skal demonteres fra det rør, de sidder i.
Er de limet i? Gummiklodserne er vel fikserede på een eller anden måde?
Nå, men hvis de alligevel har begrænset værdi, er det jo uden den store betænkelighed, man kan skaffe sig lidt erfaring i re-foaming.

Jan: Hvorfor kalder du dem 102'ere? Har de en anden typebetegnelse eller var det bare et kix i tastningen?

Mvh,

/Torben
tctla

Indlægaf larsne » tors 16. jul 2020 16:43

Hvis det skal være i DK så har de nye kanter her https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1/ho ... erker.html
larsne

Lokalitet: Holstebro

Indlægaf tctla » tors 16. jul 2020 16:49

larsne skrev:Hvis det skal være i DK så har de nye kanter her https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1/ho ... erker.html

Det har de, men umiddelbart ingen, der passer (A, B, C, D-mål) til Jamo'erne.
Jeg har ikke studeret det indgående, men under universal kanter, er der ingen, der passer, så vidt jeg kan se.

Her er et par billeder mere. Det ene er uskarpt, men hvad kan man forlange af en iPhone-5 ? :QQS:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
tctla

Indlægaf shadow » tors 16. jul 2020 19:20

tctla skrev:
larsne skrev:Hvis det skal være i DK så har de nye kanter her https://bekent.dk/selvbyg-hojtalere1/ho ... erker.html

Det har de, men umiddelbart ingen, der passer (A, B, C, D-mål) til Jamo'erne.
Jeg har ikke studeret det indgående, men under universal kanter, er der ingen, der passer, så vidt jeg kan se.

Her er et par billeder mere. Det ene er uskarpt, men hvad kan man forlange af en iPhone-5 ? :QQS:

Mvh,

/Torben

Bekent.dk kan godt skaffe til specifikke modeller, som ikke er listet på deres hjemmeside.
Man skal bare spørge efter dem. Jeg bestille nogle sæt hos dem tidligere på året, til cerwin vega og jbl.
Men de får deres ting igennem monacor, og jeg syntes ikke kvaliteten af deres kantophæng var ligeså god som hos audiofriends f.eks. På trods af man betaler næsten dobbelt pris hos bekent.dk.
Men deres service er nu fin nok, skulle ikke betale ekstra eller sende retur. Da de sendte nogle helt forkerte kantophæng til at starte med ;)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow

Lokalitet: Nørresundby

Indlægaf janfroerup » tors 16. jul 2020 21:27

Audiofriends har de korrekte kanter - passer 100% - så hvorfor overhovdedet bøvle med tingene ?

jeg skal da vist tage mig sammen - der står vist endnu et sæt 1302'ere ovre i stalden :)
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. jul 2020 21:37

Jeg solgte dem dengang de var i handlen.
De spillede ganske udmærket og var bestemt være at lytte til (og bevare). Testen (tak for den, Jan) er også ganske positiv, synes jeg.

Og så er det vel lidt sådan med vintage-produkter: Det er ikke den rene "kan-det-betale-sig-ift-udgifter/salgspris"-logik, der er bestemmende - der er/bør være et element af at bringe noget "bevaringsværdigt" tilbage til god og brugbar stand (synes jeg).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf tctla » fre 17. jul 2020 08:20

Jeg forstår udmærket argumenterne for, at de er bevaringsværdige og at man ikke kan gøre alting op i kroner og øre, netop derfor.
Det jeg fiskede efter var en tilkendegivelse om, hvorvidt de er i en lydkvalitet-klasse hvor, de er bevaringsværdige.
Rent optisk er de ikke mint, men tæt på.
Ud fra udmeldingerne her og ikke mindst Jans test og afsløring af, at han har dem i stalden, et højst anerkendelsesværdigt formål (produktions-forøgelse v/kvægdrift etc., antager jeg :Skor: ), må jeg igang med den re-foam og blive klogere på processen.
Det glæder jeg mig faktisk til :Thumpsup:

Mvh,

/Torben
tctla

Indlægaf cdp » fre 17. jul 2020 17:03

Enig med hensyn til lyden - havde et par 1302 i flere år inden de kom videre, for at prøve andet. Og grunden var egentlig størrelsen, selvom de i min optik ikke er så slemme. Husker dem som effektive, dynamiske og med rigtig god dybbas. Da bassen jo er ophængt i gummi i refleks røret, bliver det hele mere resonans frit og så belaster de ikke forstærkeren med under 4 ohm. Oven i hatten er følsomheden ( vist ) 94 db, så ingen tvivl, - de kan spille højt. Når du får basenheden ud, vil du se at magneten er af de kraftige.
Go' vind.. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf janfroerup » fre 17. jul 2020 20:03

Den Philips bas der er monteret i 1302 er ganske fremragende - hvis kabinetterne er ringe, så kan man lave en kopi af Radford's S90, og anbringe de 3 enheder samt delefilteret heri - Så er der god lyd . enheden er ganske kompetent og teknisk set på linie med Kef B139's evner til at spille dybbas, eller Radford's BS25 enhed. Gummiklodserne er limet fast i røret med noget modbydeligt besværligt stads, og tager en krig af vriste løse. Sidste sæt endte i et beton-kabinet fra Avance Concrete 200 - det virkede supergodt, samme kabinet volumen, og porten passer fint i areal med Jamo's "ring"
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf Michael40269956 » ons 23. dec 2020 21:31

Jeg har et par jamo cbr 1302 som jeg købte i 1983 jeg vil gerne have den lavet i stand kan det lade sig gøre
Michael40269956

Lokalitet: Hirtshals

Indlægaf janfroerup » tors 24. dec 2020 00:55

Michael40269956 skrev:Jeg har et par jamo cbr 1302 som jeg købte i 1983 jeg vil gerne have den lavet i stand kan det lade sig gøre

Hvis du selv kan rive bas-enhederne ud af rørene, kan man få nye surrounds hos audiofriend.nl, der passer fint til de Philips enheder der er monteret. Du skal også finde en dækmand og gafle noget gummi du kan skære til som nye klodser til rørenes ophæng. Og - advarsel - de bas-enheder sidder ukristeligt godt fast i rørene, pyntekransen ryger alt for let af, og er ikke let at lime på plads igen.
Brugeravatar
janfroerup

Næste

Tilbage til Højttalere