SOLGT - JBL 4380 Colinear Array højttaler

Rosinen i pølseenden

SOLGT - JBL 4380 Colinear Array højttaler

Indlægaf NikonSP » man 17. aug 2020 17:22

Hej alle i forum

Jeg er blevet begavet med - 1 stk. - af sådan en højttaler, - altså der er kun 1.

JBL 4380 - 1.jpg

JBL 4380 - 2.jpg

JBL 4380 - 3.jpg

JBL 4380 - 4.jpg

JBL 4380 - 5.jpg

55 Hz - 15 kHz, så der mangler teoretisk set bund og top, - for hvem der kan høre noget der.
Som det ses på billederne er alle enheder super fine og i orden. På nettet er højttaleren vist med en linse foran mellemtonerne, - JBL 2325 - den er desværre ikke med.

Jeg har nu fundet et katalog fra 1971, der er højttalerne vist uden 2325 linse, så det er måske en tidlig udgave den jeg har.

http://www.lansingheritage.org/images/j ... page04.jpg

Hvad kan man bruge sådan en højttaler til?????

Er der nogen af jer der har nogle ideer eller evt. 1 højttaler mere af samme slags stående??

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP tirs 27. okt 2020 16:28, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4380 Colinear Array højttaler

Indlægaf bjerager » man 17. aug 2020 21:03

Mono?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Fredmarantz » man 17. aug 2020 21:04

Ud fra konstruktionen er jeg ret sikker på, at det er til at "lyddække" et område med flere personer/ mange personer. Der skulle i givet flad måske flere/mange af disse højttalere til at fuldføre opgaven. Den slags konstruktioner ses ofte i fx kirker - forsamlingshuse - haller m.v. Antallet af denne højtaler var sikkert dimensioneret efter lokalets størrelse.
Til eksempel herpå kan jeg oplyse, at Peterskirken i Rom har valgt lignende, blot mindre Bose-højttalere til opgaven. Dette selvfølgelig for at publikum/menigheden kunne høre, hvad præster og kardinaler havde at sige - også i sideskibene. :-)

Dette ses også ret tydeligt på brochuren, som du har linket til.

Hvad angår frekvensområdet 50-15KHz - så opgives der øjensynligt ikke indenfor hvilket Db-område dette kan præsteres. Du kan have ret i , at området over de 15Khz for os, som har nogle år på bagen, kan være ret ligegyldigt, men at der ikke rigtigt er noget under 50Hz kan være ret hørbart. Det kommer dog an på, hvilken musikstil - og hvilke opgivelser ( igen dB) der opgives under. Disse højttalertyper er ikke beregnet til at skulle gengive fuldt frekvensomåde - da tale/prædiken og Choral-sang, formentlig har været opgaven. En undtagelse kunne være, hvis de hang i Gospel-husene i USA - der skulle nok kunne komme lidt kul under kedlerne i disse tilfælde. De er dog på ingen måde egnede til at gengive selve orkesterlyden - men prædikerne kan i disse lokaliteter vel også være ret overvældende og dramatiske. :QQS:

Jeg kan ikke lade være med at tænke på PQR's "Guddommelige bafler ", når jeg ser disse, blot er PQR's åbne bafler, hvorimod disse er lukkede kasser. Jeg har i øvrigt aldrig set disse før - ikke helt almindelige i vore kredse.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » man 17. aug 2020 23:21

NikonSP skrev:
Jeg har nu fundet et katalog fra 1971, der er højttalerne vist uden 2325 linse, så det er måske en tidlig udgave den jeg har.

Brochuren er angiveligt fra 1971

...jeg tror, at det er en senere udgave, som du har. 2110 fx er vist ikke fremstillet før 1976. tillige vidner etiketten/badgen/sticker/foilcal'en bag på 2110 samt 2105'eren, at de er fra årene omkring 1976/77 eller noget senere - dog før enhederne fik et "H" som suffix..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Elektronik » tirs 18. aug 2020 09:13

Måske kan den bruges som center højtaler i et Surround setup. ;)
Da den kan ligge ned under TV'et. :thumbsup:
Elektronik

Indlægaf Hackenberg » tirs 18. aug 2020 11:19

Hej Harvey.

Når nu du har haft dem stående nogle år i søgen efter en partner (til højttaleren selvfølgelig) Kan du jo udstykke til et sæt fine mellemtoner og to sæt ditto bredbånds/mellemtone-enheder. Jeg ved det er blasfemi at splitte men det kunne blive til et flot, stort sæt med 18" basser og horn i toppen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf pqrannes » tirs 18. aug 2020 11:52

Hackenberg skrev:Hej Harvey.

Når nu du har haft dem stående nogle år i søgen efter en partner (til højttaleren selvfølgelig) Kan du jo udstykke til et sæt fine mellemtoner og to sæt ditto bredbånds/mellemtone-enheder. Jeg ved det er blasfemi at splitte men det kunne blive til et flot, stort sæt med 18" basser og horn i toppen.

Det var også min tanke, men jeg turde ikke skrive det.

Ideen med bruge den liggende, som centerhøjttaler, er ikke tosset.

Og mono? Jo, det er der jo nogen der sværger til.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf NikonSP » tirs 18. aug 2020 14:25

pqrannes skrev:
Hackenberg skrev:Hej Harvey.

Det var også min tanke, men jeg turde ikke skrive det.

Ideen med bruge den liggende, som centerhøjttaler, er ikke tosset.

Og mono? Jo, det er der jo nogen der sværger til.

PQR

Blasfemi, - jaah og joh og måske og måske ikke :Tanke: :Tanke:

Først og fremmest er det jo en højttaler, som i den skikkelse den er og forefindes ikke er særligt velegnet til at spille musik efter vores begreber, - ikke fordi den fejler noget, for det gør den bestemt ikke, men fordi den er lavet til noget helt andet. Dernæst er også kun 1 højttaler, så med mindre man er til mono, er det jo ligesom lidt i underkanten. Som den er, mangler der både bund og top, så hvis det skal føre til noget, skal der 'stilles' noget ved siden af, - og der mangler jo stadig 1 kanal.

På den baggrund synes jeg faktisk det er bedre at 'dele' den ud, så tingene kan komme i brug til et eller andet spændende. Der er ingen tvivl om, at det er fremragende enheder og de er alle i super stand. Ikke at det er noget jeg selv vil forfølge, men jeg synes Hachenbergs forslag lyder rigtigt spændende, det var lige til et træf.

Det kan være jeg skal sætte den på DBA til en eller anden pris og så se, om der er nogen der henvender sig. Men jeg ville nu have det bedst med, at den blev i vores 'kreds', - men det kan jeg jo ikke beslutte.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Hasse Jakobsen » ons 19. aug 2020 11:17

Hvis udfaldet bliver at den bliver skilt ad, ville jeg gerne købe et sæt 2110, hvis de bliver tilovers.
Jeg mangler et par 8-10" mellemtoner med høj følsomhed til et 4vejs jbl projekt, med le15a 2470 og 075.
Hasse Jakobsen

Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Indlægaf Sorenki » ons 19. aug 2020 12:10

Hasse Jakobsen skrev:Hvis udfaldet bliver at den bliver skilt ad, ville jeg gerne købe et sæt 2110, hvis de bliver tilovers.
Jeg mangler et par 8-10" mellemtoner med høj følsomhed til et 4vejs jbl projekt, med le15a 2470 og 075.

Jeg ville altså kører 10" istedet for 8" og finde et set 2223 - de er nemme at finde og dokumenteret at de virker sammen med JBL's 15" -> du kan skæve til 4345 filteret for inspiration.
Jeg har fundet et utroligt lækkert punch i den nedre mellemtone af at kører med en 10" enhed der, som en driver ikke umiddelbart kan erstatte. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf hificlassic » tors 20. aug 2020 10:50

Jeg har nu også hørt 4-vejs JBL med LE15a, en 8" JBL mellemtone, 2420 på 2397 horn og 2405 diskanter. Det lød også fantastisk godt
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf Hasse Jakobsen » fre 4. sep 2020 14:12

Sorenki skrev:
Hasse Jakobsen skrev:Hvis udfaldet bliver at den bliver skilt ad, ville jeg gerne købe et sæt 2110, hvis de bliver tilovers.

Jeg ville altså kører 10" istedet for 8" og finde et set 2223 - de er nemme at finde og dokumenteret at de virker sammen med JBL's 15" -> du kan skæve til 4345 filteret for inspiration.
Jeg har fundet et utroligt lækkert punch i den nedre mellemtone af at kører med en 10" enhed der, som en driver ikke umiddelbart kan erstatte. ;)

Jeg har selv et par LE10a som jeg overvejede at bruge, problemet er bare at jeg vil køre det med passiv deling, og her har LE10a for lav følsomhed.
Hasse Jakobsen

Indlægaf Hasse Jakobsen » fre 4. sep 2020 14:13

hificlassic skrev:Jeg har nu også hørt 4-vejs JBL med LE15a, en 8" JBL mellemtone, 2420 på 2397 horn og 2405 diskanter. Det lød også fantastisk godt

Hvad var det for 8"?
Hasse Jakobsen

Indlægaf Castor73 » lør 17. okt 2020 10:33

15 KHz - måske, men meget direktiv. I et større system vil 2105 højst kunne bruges til ca 7 Kz.
50 Hz - der er lydtrykket antagelige 6-8 dB nede.
Det er en specialhøjttaler til store rum og med mange 4380 til at dække.
Idag vil man opnå det samme med mindre coaxenheder.
Castor73

Lokalitet: Slangerup

Indlægaf NikonSP » søn 25. okt 2020 17:30

Hej igen.

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal gøre det følgende for at det er ok i forhold til forummets regler, . men:

Jeg har den højttaler i DBA nu til 3000 kr.

https://www.dba.dk/annonce/1071608868/k ... d8772134c4

Jeg vil naturligvis gerne af med den, så den kan blive brugt, så er der evt. en af jer på forummet, der kan bruge den for 2500 kr.?

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Næste

Tilbage til Højttalere