Focal 5N401DB fra Satelliten

Rosinen i pølseenden

Focal 5N401DB fra Satelliten

Indlægaf Hackenberg » fre 30. okt 2020 11:06

Jeg er gået i gang med at istandsætte et par af disse fine små 5" dobbeltsvingspole-basser. De blev bl.a. brugt i High Fidelity/F3-lyd's satellit-konstruktion.

mini_3078215416287604206f21b.jpg

Enheden ligner KEF B110 men spiller langt bedre.
Mange af dem har fået problemer med tilledningerne så der er forkert impedans eller ingen forbindelse på et eller begge sæt terminaler. Der kan også opstå udtørring af kantophænget med revner til følge. Dette kan ofte fikses og det er jeg i gang med nu så;
Har du sådan en enhed med fejl kan du kontakte mig ang. rep.
Har du en eller flere til salg hører jeg gerne fra dig. Evt. hele Satellit-højttalere.
Har du Focal 5N402DB, 5N401, 5N302 eller andre varianter af denne enhed kunne jeg også være interesseret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Focal 5N401DB fra Satelliten

Indlægaf Hackenberg » søn 1. nov 2020 11:15

Sådan ser det bevægelige system ud når det er løftet ud af chassiset.

DSC_0000179.jpg

Her ses de fire tilledninger som ofte får problemer med afbrudt leder indeni. Isoleringen er elsatisk så det er ikke altid man kan se brudet. Trækker man i lederen stiger modstanden til der ikke er hul igennem. Brudet sidder ofte der hvor tilledningen er heftet til centreringsfjederen/spideren eller der hvor den går igennem membranen.

Jeg skal iøvrigt lige opklare en misforståelse jeg har viderebragt. Nogle glade Satellit-ejere har fået 5N412DBL med støbt chassis som erstatning for 5N401DB. Jeg har tidligere skrevet at den ikke passer i Satellit-konstruktionen. Det passer ikke. Nærmere efterforskning og senest en reel afprøvning har vist at de to enheder er så ens, måle - og lydmæsigt, som man overhovedet kan forlange. Undskyld misinformationen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Hackenberg

Re: Focal 5N401DB fra Satelliten

Indlægaf Hackenberg » søn 1. nov 2020 11:54

Brugeravatar
Hackenberg