JBL L-212 fronter

Rosinen i pølseenden

JBL L-212 fronter

Indlægaf NikonSP » lør 28. nov 2020 20:45

Hej alle i forum

Det stof der er monteret på frontrammerne til et sæt JBL L-212, er på bagsiden forsynet med skumgummi i den del af frontrammen der dækker 066 diskant og LE5-9 mellemtone. Det ser ud som på disse billeder:

JBL L212 fronter 1.jpg

JBL L212 fronter 2.jpg

JBL L212 fronter 3.jpg

Som det kan ses på billederne har skumgummiet set bedre dage, så jeg vil forsøge at udskifte det, hvis jeg kan finde det 'rigtige' skumgummi at gøre det med.

Det materiale der oprindeligt blev brugt ligner meget det skum med selvklæbende bagside, som blev/bliver brugt til ringene omkring JBL LE 25 diskanter:

JBL L212 fronter 4.jpg

Tykkelsen incl. bagside klæb på nye ringe til JBL LE25 er lige omkring 7mm og de sammensunkne rester der sidder på frontrammen er 5-6mm, så det passer måske meget godt med, at det oprindeligt har været det samme skummateriale der er anvendt. Det ville også give god mening, når man kendte materialet i forvejen og også havde en leverandør der kunne levere.

Og så kommer alle spørgsmålene:

1. Hvorfor er det lige, at det skumgummi skal sidde der?

2. Er der nogen der ved, hvor man kan skaffe det materiale der bliver brugt til LE25 skumringe i metermål?

3. Hvis det ikke kan skaffes, hvilken slags skumgummi skal jeg så bruge? Akustik skum? 'Alm' skum? Med hvilken m3 vægt?
(Det kan monteres med spray kontaktlim, så det er ikke noget problem)

Er der nogen af jer der kan hjælpe??

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP søn 29. nov 2020 09:07, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL L-212 fronter

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. nov 2020 03:00

Jeg tror kun, at jeg kan give et mere eller mindre ukvalificeret skud på dit første spørgsmål:

Mon ikke, at dette skum, grundet placeringen ved mellemtone/diskant, har noget at gøre med at hindre diffraktion fra baflen. Så vidt jeg husker, er der ikke monteret skum på selve baflen, hvilket kunne lede til, at der kan reflekteres mellemtone/diskant fra baflen - og ud gennem frontstoffet, medmindre der er sat en "blokering" af diffraktionen op og det må så være dette skum-materiale.
Jeg tror, at denne højttaler primært er beregnet til at spille med fronthætterne på - det er en højttaler, hvor diskretionen er prioriteret højt, så højttaleren kan være "salonfähig" og pynte i de fleste stuer.....ud over at spille godt selvfølgelig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Helikon » søn 29. nov 2020 10:38

Prøv at ringe til Skumhuswt i Jægergårdsgade i Århus, de har eksisteret længe. https://skumhuset.dk/kontakt/
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Captain Phoenix » søn 29. nov 2020 11:20

Funktionen må (som Freddy skriver) være at dæmpe diffraktioner/reflektioner.
Vel både af de lydbølger, der
1) returneres af det pænt kraftige frontstof tilbage til fronten *) og
2) stråler meget til siden og rammer kanten af træ-rammen

Jeg har forsøgt mig med lidt surfing efter skumgummi-leverandører.
Tykkelsen på kun 7 mm ser ud til at være problemet - den mindste tykkelse, jeg kan finde er 2 cm.
Men måske nogle af de skum-firmaer, der skriver "ingen begrænsninger i hvad der kan laves" også kan skære tykkelsen ned?
Dette firma kunne måske være en leverandør: http://skandinavisk-skum.dk/produkter.html hvis du/din kunde vil betale for professionelt special-arbejde (men det vil man jo gerne når det er et JBL top-sæt som L212 :p ).

*) Kommer lige til at tænke på, at samme diskant - 066 - benyttes i JBL L166. Den har en temmelig solid plast-front i æggebakke-mønster og med ret små huller ift. hvad der er massiv plast. Dét må da give refleksioner så det batter - men dér er ingen skum-foranstaltninger. En anelse inkonsekvent af JBL kune man mene...
Senest rettet af Captain Phoenix søn 29. nov 2020 11:56, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf KlausM » søn 29. nov 2020 11:29

En anden mulighed:

https://skumbutikken.dk/product-category/skum/skum-efter-maal/

Dem har jeg brugt, meget professionelle.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf NikonSP » søn 29. nov 2020 14:39

Tak for jeres indlæg m.m.

Jeg tror jeg vil starte med at tage fat i Skumhuset i Aarhus. Jeg har været der før, de har rigtig mange fine ting, - men også en mega umotiveret mand ved disken, som burde være et andet sted :roll: - men det kan jo være han har fundet noget andet . . . . .

Hvis det så ikke lykkes, vil jeg tage fat i de andre I har henvist til.

Ref. Freddy:
Det er underligt med de refleksioner. Enhederne sidder ca. 10 - 12 mm bag ved frontstoffet, så der må være grænser for. hvor mange refleksioner der kan være tale om, - men jeg tager måske fejl??

Ref. Claus:
Ja, det er underligt den forskelligartede tilgang til tingene JBL havde, når man sammenligner L-166 og L-212. Samme diskant, men sikken en forskel på fronterne. De kunststof fronter på L-166 kan ikke have gjort noget specielt godt for lyder, men der er der måske andre der kan byde ind med, - selvom det måske ikke lige hører til i forb. med 212 fronterne, men dog til det fulde billede af problemerne med refleksioner.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland

Tilbage til Højttalere