Hej
Stig Carlsson, ingenjören och musikälskaren hade många ideér där rummet som högtalarna placerade i, samverkade med högtalarna.
Rätt placerade högtalare med en bra förstärkare och goda signalkällor, ger ett välljud, som placerar dem i en klass för sig.
Det finns ingen Sweetspot, där de låter bäst, utan det låter bra i hela lyssningsrummet.
Har haft ett par Sonab OA-14, som jag köpte i risigt skick, svartlack och utan högtalarelemnt.
Lackade om dem i vitt och bestyckade dem med nya Peerless 6.5" element med gummiupphängning och den något bättre kondiskanten från Peerless MT 24 som jag fick tag i begagnade från några olika parav Martin Perssons högtalare. Byggde också om filtren enligt de tips som finns på den sida som Gottschalk refererar till.
Ersatte DIN-kontakten med 4 mm polskruvar.
Jag använde en NAD 3020B, som fått nya fina kondensatorer och en AKAI AP 007 grammofon.
Det lät mycket bra i mitt vardagsrum! Nu har högtalarna, förstärkaren och grammofonen fått nya ägare.
Det dyker upp många av Stig Carlssons högtalare på säljsajter och loppisar i Sverige.
Oftast behöver de nya skumkanter och går att rädda. Men ibland är bas/mellanregister-elementen utbytta mot några konstiga element.
Jag renoverade nyligen ett par Sonab OA 14 åt en vän, med skumkantsbyte och det är alltid kul att rädda ett par högtalare!
Här är en annan websida med mycket information om Stig Carlssons högtalare:
https://www.carlssonplanet.com
Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg