Pioneer HPM 100

Rosinen i pølseenden

Pioneer HPM 100

Indlægaf bukkehave » ons 23. nov 2011 16:37

I et øjebliks vanvid besluttede jeg mig for at springe på de hvidmalede pioneer HPM 100 der var linket til på vintagespotting. Efter at have læst vidt og bredt om dem på nettet, blev jeg enig med mig selv om at jeg måtte prøve at følge Bart Locanthis vandring fra JBL (mine 4312) til Pioneer. Derudover blev jeg i den grad ægget af det potentiale den kosmetiske mishandling tilbød en gør det selv mand. Den ene diskant fejlede i øvrigt ikke andet end at have været nærstuderet af et nysgerrigt barn - med det resultat at diskantens centermembran var blevet trykket lidt ind.

Nu er alle enheder pillet ud og kabinetterne er så småt klar til at blive "afmalet", slebet ned og olieret. Jeg har godt nok det ene problem at jeg ikke kan få panelet med drejeknapperne af. Jeg kan simpelthen ikke greje det :( har lidt mistanke til at det er limet på. Hvis det er tilfældet er malertape selvfølgelig vejen frem.

Billede

Nu jeg er i gang med at skille højtaleren helt ad, overvejer jeg faktisk lidt at recappe delefilteret. I stil med det her link http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=120454. Nogen der i det hele taget har gode erfaringer med dette i forhold til højtalere? Umiddelbart virker det jo som et tilforladeligt arbejde.
Billede

De virker ganske godt bygget.
Billede
Brugeravatar
bukkehave

Lokalitet: Århus C

Re: Pioneer HPM 100

Indlægaf j3n2 » ons 23. nov 2011 17:15

Jeg har et også et sæt HPM100 som skal recap'es. Delene ligger klar, og der skal loddes her en af dagene. Jeg har valgt PCA caps, og da de ikke kommer med de korrekte værdier, så har jeg været nød til at parre dem op både i serie og parallel. Jeg er spændt på om der er plads nok, men ellers må jeg jo snyde lidt.
Jeg har haft multimeteret på potmetrene, og målt mig frem til hvad de står på, der hvor jeg synes de skal stå, da jeg også bypasser dem med en fast modstand.
håber på at jeg ender med gode erfaringer ;-) -det er i hvertfald gode højttalere, efter min smag bedre end JBL L100.
j3n2

Geografisk sted: viborg

Indlægaf kbekke » ons 23. nov 2011 17:23

SÅDAN!!! Dem glæder jeg mig til at se færdige :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Captain Phoenix » ons 23. nov 2011 23:05

Fint projekt - ser frem til at følge det. Løbende rapporter og fotos er velkomne!
Jeg har recap'et en del højttalere efterhånden og plejer at bruge Jantzen Cross Caps (købt hos Dansk Audioteknik).
De giver god lyd for en rimelig pris synes jeg.
Brugte dem bl.a. i et par B&O med skod-kondensatorer, hvor de virkelig gjorde meget for frekvensgang og luftighed (se http://forum.beoworld.org/forums/p/3252 ... spx#264434)
Held og lykke.
Claus
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf bukkehave » tors 24. nov 2011 00:12

Fedt J3n2, det glæder jeg mig til at høre og se mere om :) Kan du ikke smide nogle billeder op i løbet?

Så lover jeg også at smide nogle billeder op i løbet af mit projekt - som jeg nok så småt går i gang med i weekenden. Imorgen skal jeg hvert fald en tur forbi malergrossisten for at høre om han har noget giftig malingsfjerner.
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf Edge » tors 24. nov 2011 00:51

Jeg har god erfaring med at skrabe malingen af med knæk-af-hobbykniv blade.

Billede

Så slipper du for fugt på træet, og det koster heller ikke en bondegård i lak/maling fjerner.

Hold knivbladet 90 grader på emnet og træk malingen af, det virker!
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Sorenki » tors 24. nov 2011 01:12

det er samme måde som man bruger en sikling - som også kunne være en vej ud!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Fredmarantz » tors 24. nov 2011 01:25

santashooter skrev:det er samme måde som man bruger en sikling - som også kunne være en vej ud!

siklinge (hæ-hæ) afledt af det tyske "Ziehklinge"

1 - 1 :Thumpsup:

Til de, der evt. undrer sig over disse krakilske rettelser, der kan finde sted, vil jeg gøre opmærksom på, at det er et lille fornøjeligt game, der bl.a. kører mellem Santashooter og Ut - i al venskabelighed (forhåbentlig?)
Men "ja" - en siklinge kan man udrette meget med. Det kan dog godt være svært at kontrollere "aftaget" på en finertykkelse på 0,6mm - pludselig står man ved vejs ende og kan ikke komme tilbage. :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Sorenki » tors 24. nov 2011 04:13

Fredmarantz skrev:
santashooter skrev:det er samme måde som man bruger en sikling - som også kunne være en vej ud!

siklinge (hæ-hæ) afledt af det tyske "Ziehklinge"

1 - 1 :Thumpsup:

Til de, der evt. undrer sig over disse krakilske rettelser, der kan finde sted, vil jeg gøre opmærksom på, at det er et lille fornøjeligt game, der bl.a. kører mellem Santashooter og Ut - i al venskabelighed (forhåbentlig?)
Men "ja" - en siklinge kan man udrette meget med. Det kan dog godt være svært at kontrollere "aftaget" på en finertykkelse på 0,6mm - pludselig står man ved vejs ende og kan ikke komme tilbage. :shock:

Vh
Freddy

Æv - der fik du mig sku ;)
Ja, som du skriver Freddy, så kan det være svært, jeg forsøgte mig selv, på et tidspunkt, på en Pioneer receiver, købt af Ruben, hvor jeg måtte sande, at da malingen var af - med enkelte rester af grunderen, så var fineren for tynd til at kunne gøres flot - der er ikke megen finertykkelse at gøre med!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 24. nov 2011 13:46

Men så har man glæden, ved at kunne lære hvordan man lægger finér...

Hvordan ser enhederne ud? Der er da vist støbt chassis på bassen?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf j3n2 » tors 24. nov 2011 16:45

Jeg skal nok poste lidt billeder, når jeg lige får hul på projektet.. :p
j3n2

Indlægaf j3n2 » tors 24. nov 2011 19:05

har forresten læst at frontpladen kommer nemmere af, hvis den lige får en tur med føntørren.
j3n2

Indlægaf bukkehave » fre 25. nov 2011 12:55

Ikke al den snak, Jens. Se nu bare at komme i gang, så vi andre vi kan blive kloge på dine erfaringer :lol:

I skal i øvrigt have tak mht. ideen med siklinge, men tror jeg holder mig til noget kemisk - evolutionen har gjort jeg skyr fysisk arbejde og smed på panden.
Brugeravatar
bukkehave

Indlægaf Bent Egholm » fre 25. nov 2011 13:32

Det forekommer mig også at være temmeligt obskurt og rende rundt med en smed på panden.....:-))
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 25. nov 2011 18:56

Bent Egholm skrev:Det forekommer mig også at være temmeligt obskurt og rende rundt med en smed på panden.....:-))

Sikkert også kun noget man kun kan i en væver sending og ansigts fodsved?
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Højttalere