Hej palle1975,
Sikke en redelighed... det er jo (uheldigvis) ikke alle vintage-apparater, tiden går lige smukt hen over.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med diagram el. lign. Håber andre kan.
Prisværdig indsats du gør - og ikke for at tage modet fra dig, men jeg synes at denne Ortofon højttaler-serie (225, 335 og 445) lod en del tilbage at ønske. Jeg havde adgang til og prøvelyttede dem alle 3 ganske grundigt dér sidst i 1970'erne, hvor vi solgte dem i den radio/stereo/hifi-forretning, jeg arbejdede i.
Lydbilledet lukkede ligesom ikke rigtig op i dem og man/jeg sad med en fornemmelse af at der var en masse af musikken, man ikke fik med eller som bare ikke "kom ud". Det var ikke et bestemt område eller instrumenter, men ret generelt. Bedst syntes jeg faktisk om den lille 225'er, der var to-vejs, så måske var det noget med mellemtoneenheden eller hvordan der blev delt til dén.
Jeg tror baggrunden for serien var at høste mere omsætning på Ortofons stærke navn indenfor pick-up'er dér sidst i 1970'erne. Men mig bekendt fandt der ingen forskning eller eksperimentering sted ifm. højttalerne (modsat med pu'erne) og enhederne var jo også nogle der kom fra andre (gode) leverandører. Så nok et lidt af halvhjertet stedbarns-projekt fra Ortofons side er jeg bange for. Kabinetterne var også beklædt med træ-folie (ikke rigtig finér som f.eks. B&O benyttede), så produktionsomkostningerne var helt givet i fokus...
Nå - lang historie. Hensigten er - som nævnt - ikke at tage modet fra dig/nogen, men blot at give mit besyv ift. hvad jeg tror du/man kan forvente af højttalerne (og måske tage det med i din vurdering af indsatsen for at få dem helt op at køre igen).
Jeg respekterer iøvrigt helt det element af affektion, der kan ligge i apparater, som man har et særligt forhold til (som nu disse, du har arvet)
Det kan jo være meget værd i sig selv.
EDIT: Ha - jeg kan se at jeg stort set har skrevet det samme for 1,5 år siden... Beklager gentagelsen - men det er da altid noget at jeg mener det samme nu som den gang