Soundlab A1 i problemer!

Rosinen i pølseenden

Soundlab A1 i problemer!

Indlægaf Klarskov » man 17. jan 2022 18:16

En af mine bekendte har et sæt Soundlab A1 elektrostatiske højttalere, som han er meget glad for. Det er nogle massive størrelser - lidt større end almindelige hoveddøre og med en step-up enhed der i hovedsagen består af tre trafoer: en til højspændingen (op til 6kV på membranen), en til frekvensområdet under ca. 250 Hz (men i praksis rækker den meget højere op). Den er virkelig stor. Endelig en trafo som dækker området fra ca. 250hz og opad. De to lydtrafoer samles så i et delefilter. Billedet viser ikke helt, hvor store komponenter, vi taler om - men det giver da et indtryk. (Denne step-up er så yderligere modificeret med Jensen kobberkondensatorer og Duelund ledninger af fladvalset sølv isoleret med tekstil (visse steder!))

Soundlab_hele_stepup.jpg

Men en dag var ulykken ude: Den ene kanal mistede det meste af diskantniveauet og han spurgte om jeg ville se på den. Umiddelbart var der ikke fejl at se på nogen af komponenterne, hverken kondensatorerne eller modstandene. Heller ikke potentiometret til diskantreguleringen (8ohm/100w!) var i stykker. Tilbage var der sådan set kun to muligheder: Delefiltret/samlefiltret, som sidder inden i højspændingsdelen og diskanttrafoen. Det lykkedes at tjekke de to filterkomponenter - og tilsyneladende var de også i orden. Se diagrammet. Sidste udvej: Trafoen.
Soundlab_A_3_stepup_sch.jpg


Nu er fejl på en trafo jo ikke så hyppig. Jeg har 50 år gamle trafoer, som stadig virker. Her er det dog måske lidt anderledes, fordi transientspændingerne er så høje, at den mindste fejl i isoleringen mellem lagene hurtigt får fatale konsekvenser. Jeg mailede lidt med Roger hos Soundlab - i øvrigt en meget, meget hjælpsom mand (hvilket ikke er helt almindeligt i den branche!). Desværre havde han ikke en trafo, som var magen til den mistænkte, men han sendte mig nogle måletekniske værdier, som jeg tjekkede - og både omsætningsforholdet, dc-modstanden og selvinduktionen (især på sekundæren) var helt hen i vejret i forhold til, hvad den anden kanal viste og hvad Roger mente, var rigtige værdier. Men den var ikke afbrudt, hvad der ville have været det bedste tegn på en rigtig fejl. En ny trafo af samme type var ikke til skaffe, men han havde måske 2 andre, som kunne bruges. Det viste sig dog ikke at være tilfældet alligevel. I hvert dukkede de ikke op.

Hvad gør man så? - Jo, jeg kom til at tænke på, at en bruger på Vintagehifi, Erik, havde skrevet om trafoer, han selv havde beregnet og viklet, så en forsigtig forespørgsel resulterede i, at han påtog sig opgaven - naturligvis med alle tænkelige forbehold. Det er ikke for børn at pille en trafo fra hinanden, afdække viklingernes placering i forhold til hinanden, vindingstal, trådtykkelser, isolering og så videre. Og selvom alle målinger pegede i retning af, at den var defekt ville det være pokkers, hvis den alligevel var i orden. Heldigvis var den defekt. Noget isolering i begyndelsen af sekundærviklingen (med spændinger op over 6kV) var lagt forkert, så der havde været gennemslag (og, ifølge Erik, en forkullet sektion). Det lykkedes ham at genbruge kernen, aflure detaljerne i beviklingen, samle den - og jeg fik den monteret i step-up-enheden. Ejeren er lykkelig: Der er hverken niveau- eller klangforskelle mellem de to højttalere, så sagaen ender lykkeligt. Den ekspertise, som her har vist sig duelig, var vidt udbredt for bare 50 år siden. Hvor er det charmerende, at den stadigvæk findes. Tak for hjælpen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Soundlab A1 i problemer!

Indlægaf larsne » ons 19. jan 2022 09:52

:OLO: Fantastisk at det lykkes
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Soundlab A1 i problemer!

Indlægaf Kdaddy » ons 19. jan 2022 20:52

Godt gået!
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Soundlab A1 i problemer!

Indlægaf Helikon » ons 19. jan 2022 23:47

Mmmm - synes godt om ja!
Det kan være jeg skal forsøge mig med min Radford STA 15 udgangstrafo der har en afbrudt vikling
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster