QUAD ESL

Rosinen i pølseenden

QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » lør 4. feb 2023 18:25

[img]
694F1DE5-DF88-4FDB-9F0F-9A28969F6E0E.jpeg
[/img]

Efter mange år med nyere højttalere kom de gamle QUAD elektrostater op fra kælderen. Parret er fra 1958. Sidst de spillede var på et vintage træf på Hald Hovedgård for mange år siden. Efter behørig opladning (72 timer for en sikkerheds skyld) blev der lukket op for musikken. Har aldrig hørt dem via Daner forstærkerne, men konklusionen er de lyder fantastisk åbne og dynamiske og ubetonede. Bassen var for svag, som den er ved fuldtone elektrostater, så der måtte lige tømres et par 15” open baffel basser. De matcher heldigvis godt lydmæssigt
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf Fensten » lør 4. feb 2023 19:19

Sørens, hvor er de fine de ESL :cool1:


….og spændende med dipol sub’erne :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » lør 4. feb 2023 19:36

Ja sub-erne er selvfølgelig ikke vintage. Men princippet er. På det Hald træf jeg var med til, demonstrerede værten et par dipole HT fra Viborg Domkirke. Som jeg husker var det en baffel på ca 30 x 60 cm med 2 ca 8” enheder pr side. Nok fra 1940- rene. At dømme efter udseendets på enhederne. Og de kunne altså virkelig give en rigtig levende gengivelse sf Cornelis Wreswijk.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf Helikon » lør 4. feb 2023 20:33

Hvis det er den oprindelige højspændingsforsyning der er i dem, den der er monteret i en brun bakelit/pertinax fiberbox der er fyldt med bivoks, vil der formentlig være noget at hente ved at skifte de oprindelige dioder til nogle nye 1N4007. Dioderne går langsomt til grunde med tiden pga den høje spænding og det resulterer i lavere højspænding på statorpladerne, der igen medfører mindre membran udsving, der betyder mindre bas.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » lør 4. feb 2023 21:15

Hej Niels,
Tak for tippet. Jeg købte dem for ca. 10 år siden af en venlig mand i Gentofte, der selv havde bygget elektrostater. Han checkede QUADerne inden salget og lavede en ny strømforsyning til den ene der ikke virkede længere. Så for en sikkerheds skyld købte jeg stumper til selv at lave spændingsfordoblere osv. jeg har stadig beskrivelse af konstruktionen liggende. Men det har aldrig strejfet mig at der kunne komme en gradvis degradering af performance.

Sælger havde arbejdet som lydtekniker på et svensk filmstudie, der brugte QUAD. En dag skulle de erstattes af noget nyt og “bedre” og de blev stillet udenfor. Han fik lov at tage et par med hjem. De har serie numrene 256 og 1641 og er altså fra mono-tiden. De er også knap en cm bredere end senere QUAD ELS. Jeg har engang læst i High fidelity at det skyldtes at placeringen af det mellemste modul blev ændret, da stereo kom til.

Mine første QUADs blev købt for min første SU i 1986. Så jeg har haft QUAD hele mit voksen liv. Elsker virkelig lyden.

Heldigvis fik jeg QUADerne 2 år før jeg fik min kæreste. Og har begge dele endnu. Hun har fået Stockholm syndrom og synes de er flotte LOL.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf Helikon » søn 5. feb 2023 00:49

Ja det er enestående højttalere på flere måder. Teknologien Peter Walker brugte er syg interessant, det er ikke bare noget der ligger lige til højrebenet at finde på, det er dælme langhåret. Han vidste virlkelig noget om fysisk og elektrostatik.
Selv i dag står ydelsen stadig ikke tilbage for noget selv om der er gået mange år. År......de angribes mere af tidens tand end andre konventionelle typer højttalere, da både membranfolien og højspændingskomponenterne angribes af - ja højspænding. Det mærkes ved at ydelsen falder langsomt men også ubemærket fordi det sker over så lang tid. Mylar folien er pålagt et lag af nylon for at opnå den elektriske ledende effekt ved høj spænding som gør at højttalerene virker. Uheldigvis nedbrydes nylon over tid af UV-stråler så selve panelerne degraderes også hvis de ikke har være opbevaret mørkt, det har de færreste nok fordi de har stået rundt om i folks stuer
Jeg har et par jeg havde en Leak Stereo 20 til at drive og når man sad i "sweet-spot" der virkelig er en ret lille plet i lyttevinduet, så var audionirvana tæt på. Det er noget af det bedste jeg har lagt øre til. Der er en på DBA der har et par nye HT (High Tension) forsyninger til salg for tiden https://www.dba.dk/hoejttaler-quad-esl- ... 086324500/ hvis det skal være plug-n-play
Hvor i landet holder du til?

Mylar: https://www.induflex.dk/materialer/plast/bopet/
https://www.quadesl.com/classic_index.html
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » søn 5. feb 2023 01:39

Bor i Århus. HT forsyningerne var vist ikke solgt til anden side, så jeg har bestilt et par. Mange tak for tippet. Hvis du har lyst, er du velkommen til at kigge ind for en snak og et lyt.
Mvh ulrikmm
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf Helikon » søn 5. feb 2023 14:49

ulrikmm skrev:Bor i Århus. HT forsyningerne var vist ikke solgt til anden side, så jeg har bestilt et par. Mange tak for tippet. Hvis du har lyst, er du velkommen til at kigge ind for en snak og et lyt.
Mvh ulrikmm


Pb sendt
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » tors 9. feb 2023 22:41

Så har QUAD erne haft baggitrene af. Panelerne ser rigtig fine ud. Folien til beskyttelse mod støv helt intakte. Ingen sod på statorpladerne. Efter et døgn uden strøm på blev højspændings forsyningen til membranerne skiftet ud. De gamle ses herunder. Den lille er indstøbt i en brun gummimasse og er original og sidst skiftet i DEC 1969. Den anden er håndbygget af ham der solgte mig elektrostaterne og indstøbt i paraffin. De nye print jeg har fået fra Kerteminde er ikke indstøbt, men i stedet sprayet ned anti korona middel så der ikke løber høkspændingsgnister. Bas membranen forsyning er trods alt på 6,3 kV og mellemtone-diskanten på 1,5 kV.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » tors 9. feb 2023 23:02

Her er den nye slags print der kom i.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf ulrikmm » lør 15. apr 2023 09:10

Super hyggeligt besøg i går af Fensten der ville høre QUAD erne og vufferne. Enter Lencoen med Technics 1210 gummimåtte kom i omdrejninger, og luftforsyningen til ET 2 blev tændt, begyndte musikken atcflyde. Vi fik hørt en masse fede jazz LPer, son Fensten havde medbragt. Tak for megafedt besøg!!!
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Re: QUAD ESL

Indlægaf Fensten » lør 15. apr 2023 11:21

ulrikmm skrev:Super hyggeligt besøg i går af Fensten der ville høre QUAD erne og vufferne. Enter Lencoen med Technics 1210 gummimåtte kom i omdrejninger, og luftforsyningen til ET 2 blev tændt, begyndte musikken atcflyde. Vi fik hørt en masse fede jazz LPer, son Fensten havde medbragt. Tak for megafedt besøg!!!


Tak selv. Det var hyggeligt som altid.

Og det setup lyder enestående godt. Det blev også spillet noget fint NHØP og så et dejlig genhør med Kate Bush :thumbsup:

2 dipol 15’ sub’er og Quad ESL 57 og så en ret modificeret Lenco.

En sjælden fin balance af detalje og dynamik :Thumpsup:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: QUAD ESL

Indlægaf his067 » man 1. maj 2023 09:01

Jeg har et par ESL63 Pro stående. Jeg købte dem som defekte for bare £100 fordi den ene af dem spiller meget lavere end den anden. Hvis jeg ellers husker rigtigt, fortalte Helikon mig engang at det højst sandsynligt var et træt højspændingsmodul, så nu tænker jeg på at skete det, eller rettere forny dioderne i det. Dioderne hedder GI8549 men jeg har nogle problemer med at finde dem, så jeg har to spørgsmål:
1. Husker jeg rigtigt at det kun drejer sig om dioderne (eller skal jeg også skifte andre komponenter (f.eks kondensatorer?) på printet.
2. Hvor bestiller jeg dioderne (jeg har prøvet Mouser og RS, men det ser ud til at Vishay ikke laver dem mere)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: QUAD ESL

Indlægaf Klarskov » man 1. maj 2023 11:26

Hej his067.
I mine brugte jeg 2 stk 1N4007 i serie for hver af de originale dioder uden at skifte andre komponenter. Den "høje" højspænding endte på ca. 6KV, som den skal (målt med et elektrostatisk meter) og den lave, til diskanten, endte på 1,5KV.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: QUAD ESL

Indlægaf senilix » man 1. maj 2023 11:59

Hej his067,

Jeg vil godt give £150 for dem ;) Spøg til side.

Hvis det er dioderne i højspændingsforsyningen så kan du bruge GP02-30. Dem kan du finde hos Mouser. De er brugt af Quad i de seneste udgaver.

Mvh,
Mogens
senilix
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 05 jun 2016
Lokalitet: Hjørring

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster