Celestion Ditton 66 series II reborn

Rosinen i pølseenden

Celestion Ditton 66 series II reborn

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 00:23

Hej alle i forum

For lang tid siden, nærmere betegnet den 07.03.2023, skrev Tonni om et sæt Celestion Ditton 66, som han havde erhvervet.

viewtopic.php?f=557&t=16055&p=141360&hilit=celestion+66&sid=1d325b18afdb520f15f5948571f46551#p141360

De var, - som det fremgik af beskrivelsen og billederne, - i meget dårlig forfatning og var lidt af et projekt at komme i gang med, som Tonni så malende beskrev det. Som det er sket tidligere lykkedes det for mig at blive lidt hooked på det projekt og jeg hentede dem efter aftale ved Tonni den 30.06.2023 da han skulle have ryddet op.

Det var, - udenfor enhver sammenligning, - det værste jeg nogensinde har givet mig i kast med af den slags :QQS: po::po _s_ og jeg har virkelig flere gange seriøst overvejet at køre det hele på affaldspladsen.

Jeg har gjort adskillige sæt JBL højttalere i stand og der har altid været masser af oplysninger m.m. tilgængelige på nettet. Sådan er det bare ikke med Celestion højttalere til hi-fi brug. Modellen er nævnt i Hi-Fi Årbogen 1985 med Sø & Høyem som importør og med en pris på ca. 7000 pr. kanal, det var let nok at finde.

Men hvad jeg har brugt af timer på at finde tekniske oplysninger på de enkelte dele er virkelig overvældende. Stort set intet er ordentligt beskrevet og brugbare billeder er der heller ikke mange af. Der har været et sæt til salg i den blå, jeg skrev til sælgeren og han var meget imødekommende overfor mit ønske om at komme sammen med Niels Helikon og se/røre og måle og samle de oplysninger, som jeg havde brug for. 1000 tak til ham, fed gestus :thumbsup:

Så hvad der startede med dette:

20230311_170936a.jpg

20230311_170950a.jpg

Ditton 66_1_1a.jpg

Ditton 66_1_2a.jpg

Ditton 66_2_1a.jpg

Ditton 66_2_2a.jpg

er nu efter mange, mange timer endt med at se således ud:

20241107_212440.jpg

20241107_211506.jpg

20241107_211527.jpg

Og det kan man vel godt med en vis rimelighed kalde 'reborn' :p

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Celestion Ditton 66 series II reborn

Indlægaf Gottschalck » lør 9. nov 2024 07:34

For søren et arbejde du har haft der. Det ligner kun basenhederne, der har været originale. Og du er sikker på, at der ikke har sneget sig et sæt nye kabinetter ind i nattens mulm og mørke?
De er blevet meget flotte. Tillykke med dem. Hvordan spiller sådan et sæt i øvrigt?
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf knarf » lør 9. nov 2024 08:52

Hei

Wow, nydelig, her har du gjort en fantastisk jobb......igjen :p

Mvh Frank :thumbsup:
knarf

Lokalitet: Bjorbekk, Norge

Indlægaf kbekke » lør 9. nov 2024 09:49

Så nåede du alligevel i mål med dem. Det er dog imponerende! :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 10:20

Gottschalck skrev:For søren et arbejde du har haft der. Det ligner kun basenhederne, der har været originale. Og du er sikker på, at der ikke har sneget sig et sæt nye kabinetter ind i nattens mulm og mørke?
De er blevet meget flotte. Tillykke med dem. Hvordan spiller sådan et sæt i øvrigt?
Jesper

Hej Jesper

Tak for ros :thumbsup:

Og nej, desværre ligger det tungt med at finde nye kabinetter årg. 1985 nogen steder. Men jeg 'fandt' så at sige et sæt 'nye' kabinetter i min garage, ved finercentralen og i min kælder :lol:

Jeg forsøgte ellers alverdens krumspring, både kemisk og mekanisk, for at redde den originale finer, men desværre uden held. Jeg endte med det som billedet viser:

20240825_223544.jpg

20240825_223554.jpg

Og jeg tænkte, at uanset hvad jeg gjorde, ville det aldrig blive rigtig godt i forhold til indsatsen.
Jeg besluttede derfor at tage overfræseren og køre alle flader over. Dermed fjernede jeg helt problemfrit al malingen og lige en smule af den originale finer, så det endte med at se således ud:

20241006_165757.jpg

20241007_141753.jpg

Så så det jo straks mere spiseligt ud og der var nu en god bund at lime det nye finer på, - som blev indkøbt:

20241017_101336.jpg

Og så var det ellers bare at gå i gang og øvelsen var jo så naturligvis, at fineren passer hele vejen rundt, startende fra bunden - det kom den så også til, se senere billeder.

20241019_113625.jpg

20241019_140551.jpg

Spejlkanten rundt omkring skulle laves:

20241020_073613.jpg

Og så ellers videre rundt:

20241021_135503.jpg

20241021_225425.jpg

I den sidste ende lykkes det meget godt at få fineren til at passe på de samme flader på de 2 højttalere:

20241025_065109.jpg

20241025_065032.jpg

20241025_065018.jpg

20241106_115839.jpg

Vh/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf his067 » lør 9. nov 2024 11:09

Normalt bander jeg kun på engelsk, men de er eddermanemig blevet flotte.
Jeg kan se, at der står et stryge-jern på en af højttalerne i et af billederne.
Har du brugt stryg-på finer, eller har du også brugt lim?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 11:30

his067 skrev:Normalt bander jeg kun på engelsk, men de er eddermanemig blevet flotte.
Jeg kan se, at der står et stryge-jern på en af højttalerne i et af billederne.
Har du brugt stryg-på finer, eller har du også brugt lim?

Ja og nej :p

Det var sådan lidt et forløb jeg var ude i der.

Efter hvad 'man' siger, skal limen rulles på både finer og kabinetter 2 eller 3 gange tyndt, og først når limen er fingertør lægger man fineren på og stryger det fast. Min erfaring var, at det var en vandring på en knivsæg, for hvis limen var måske lige for tør virkede det ikke rigtig for mig og var limen måske lige for våd, blev der nærmest damplommer under fineren, som var noget rigtigt bøvl at få styr på.

Jeg endte med at rulle lim 2 gange, lade næsten tørre, lægge fineren på plads og derefter tog jeg en gammeldags kork slibeklods, som jeg brugte til, på langs af årene og ud fra midten at presse fineren på plads. Til sidst efter lidt tid, strøg jeg fineren over med strygejernet, men uden at fineren blev alt for varm. Det virkede simpelthen helt perfekt for mig og højttalerne.

Og ja, det var helt alm. gammeldags finer jeg har brugt.

Vh/
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Fensten » lør 9. nov 2024 12:30

Hej Harvey,

Det er simpelthen et smukt stykke arbejde, du har udført.

Jeg forestiller mig at frontbaflen med slip mellem top og sider. Har krævet særlig omhu :cool1:

Stort skulderklap, herfra.

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf JGreen » lør 9. nov 2024 12:42

Hej H.
De er godt nok blevet flotte. (Jeg så dem inden du fik dem, de var slemme)
Førsteklasse arbejde. Som altid fra dig. .
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 13:08

Fensten skrev:Hej Harvey,

Det er simpelthen et smukt stykke arbejde, du har udført.

Jeg forestiller mig at frontbaflen med slip mellem top og sider. Har krævet særlig omhu :cool1:

Stort skulderklap, herfra.

Mvh.

Fensten

Og JA, - den frontbaffel var virkelig bøvlet :Megetvred: og mislykedes i første omgang.

Jeg startede med at skære de 2 stykker finer der skulle bruges til de 2 bafler, så de passede nøjagtigt sammen i åringerne og målet på fronten, så de lige kunne sættes på plads.

Så rullede jeg lim på, som jeg tidligere var lykkedes så godt med. Problemet var bare, at da jeg så skulle lægge fineren på plads på frontbaflen, var fineren 'vokset' ca. 1 cm i bredden. Jeg forsøgte mig så med at skære overskuddet af, det lykkedes også fint. Så begyndte fineren bare at 'bule/lave bølger' hen over ht. hullerne :QQS: Jeg fjernede så noget af fineren hen over ht. hullerne hvorefter fineren kvitterede med at revne/sprække i de tynde stykker mellem ht. hullerne, - FOR H......!!!!!!!

Det var så der jeg skrabede det hele af og gik i tænkeboks.

Det endte med, at jeg så lavede 2 nye stykker finer, der igen passede sammen i åringerne og den nøjagtige størrelse og de blev så limet på, på helt gammeldags facon med lim kun på kabinettet, efter at jeg havde skaffet 2 plader i nøjagtigt mål fra Bauhaus til at spænde med, - den sad lige i skabet :thumbsup:

20241104_171655.jpg

20241104_171649.jpg

Til sidst blev noten fræset op med en overfræser, men MEGET forsigtigt og noten farvet sort i bunden.

Job done :Thumpsup:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Tonni » lør 9. nov 2024 16:56

Harvey. Som jeg har givet udtryk for, flere gange, er det et fantastisk arbejde jeg lokkede dig ud i...
Og tør jeg skrive det. Du har overgået mine aller vildeste forventninger! :OLO: Og for hulan da også!

Finerarbejdet står kniv skarpt. Og at du kom i mål, med de specielle enheder...
Jeg bukker mig, altunderdanigst, i støvet! - Mens jeg vipper min six pence!

- Og glæder mig til et referat, af Dire Straits, med jagten på den passende forstærker... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 18:01

Tonni skrev:Harvey. Som jeg har givet udtryk for, flere gange, er det et fantastisk arbejde jeg lokkede dig ud i...
Og tør jeg skrive det. Du har overgået mine aller vildeste forventninger! :OLO: Og for hulan da også!

- Og glæder mig til et referat, af Dire Straits, med jagten på den passende forstærker... ;)

Tak for ros Tonni :thumbsup:
Og joh, det var vist også pænt meget større end jeg selv havde ventet og selvom projektet flere gange har været ved at komme på traileren og så til affaldspladsen, så er det jo super fedt når det lykkes, efter at man har være presset absolut helt ud til kanten af ens ydeevne.
Vh/
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Tonni » lør 9. nov 2024 18:42

NikonSP skrev:
Tonni skrev:Harvey. Som jeg har givet udtryk for, flere gange, er det et fantastisk arbejde jeg lokkede dig ud i...

Tak for ros Tonni :thumbsup:
Og joh, det var vist også pænt meget større end jeg selv havde ventet og selvom projektet flere gange har været ved at komme på traileren og så til affaldspladsen, så er det jo super fedt når det lykkes, efter at man har være presset absolut helt ud til kanten af ens ydeevne.
Vh/

Jeg var nu helt sikker på, du var større end dette.
Og heldigvis viste det sig, at jeg havde ret!

Der står i øvrigt et sæt, i Randers, til 10 kKr. Og de er ikke som dine!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf Tonni » lør 9. nov 2024 18:59

Retter min bemærkning.
Der 'stod' et sæt, til 10 kKr...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Indlægaf NikonSP » lør 9. nov 2024 19:07

Tonni skrev:Retter min bemærkning.
Der 'stod' et sæt, til 10 kKr...

De er der stadig, men annoncen er udløbet:

https://www.dba.dk/hoejttaler-celestion ... 106160668/
Brugeravatar
NikonSP

Næste

Tilbage til Højttalere