Forstærker til Jamo CBR1703

Rosinen i pølseenden

Forstærker til Jamo CBR1703

Indlægaf Allan. A » fre 15. nov 2024 14:18

Jeg har investeret i sådan et par “skabe” istandsat med nye ophæng på basser og nedre mellemtoner og nye klodser.

Og de spiller jo faktisk rigtig godt? Men synes måske ikke min NAD 3400pe yder dem retfærdighed.. Hvad ville være et godt valg til disse? Flere rundt omkring nævner at dens lillebror cbr 1303/04 faktisk spiller dybere, og mere velafstemt i bassen, så nu er jeg da lidt bange for jeg måske ikke har købt de rigtige højttalere?

Lad mig gerne høre om erfaringer med 1703, da jeg egentlig nødig vil af med dem og måske hellere vil finde noget med strøm nok,,
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Forstærker til Jamo CBR1703

Indlægaf cdp » fre 15. nov 2024 19:00

Arhh - behold dem nu lidt. Om lillebroren spiller dybere har sikkert ligeså meget med størrelse af din stue at gøre, men korrekt 1304 er lidt mere kult. Størrelsen af forstærkeren - sammenlign med en lille 1,0 motor med turbo og en ditto 2.0 uden - den sidste klarer større vedvarende effekt i længden, mens den lille helst vil nøjes med optræk til næste lyskryds.
Sagt på en anden måde, spiller du fortrinsvis med 1/3 af maxeffekten, vil din Nad sagtens kunne hoste igennem, hvis der er brug for det. Men klart - en strømstærk 200W forstærker leverer varen konstant - så længe inventar og trommehinder holder stand. ;)
Kender og har haft 1302 med originale fødder, disse betyder meget, men du har dem sikkert også til dine.
Jeg kunne godt finde på at drive dem med min gl. 3080...
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Allan. A » fre 15. nov 2024 19:41

Hejsa cdp

For at svare på det med fødderne, så ja de er med. Heldigvis. Det med motorkraften lyder meget rigtigt. Det folk mener med dybden er at basrøret ikke er så langt på 170X fordi den ikke er tunet til at gå så dybt. Jeg har haft andre højttalere med 12 tommer basser og de har gået dybere synes jeg..

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Indlægaf cdp » fre 15. nov 2024 21:44

Det folk mener med dybden er at basrøret ikke er så langt på 170X fordi den ikke er tunet til at gå så dybt. Jeg har haft andre højttalere med 12 tommer basser og de har gået dybere synes jeg..

Hejsa
Det kan der måske være noget om, husker Cbr 1704 blev brugt på et par diskoteket, jeg frekventerede dengang, men med en følsomhed på 95db og 250W peak flytter de også noget luft. Ifg. data skulle de gå dybere, men det er jo ørene der afgør ( og placering ). Cbr modellerne har jo ret store magneter, om de selv har produceret eller blot sat Jamo logo bagpå enhederne ved jeg ikke. Hvis gummi ophæng ml. de 2 rør er blevet hårde, kan det sikkert påvirke lyden en smule, men om det er direkte hørbart, må du selv afgøre. Mht. til rørlængden, kan spalten ml. rørrene være mindre, så afstemningen alligevel rammer det ønskede. Prøv en online tonegerator på nettet og send det gn. dine højtalere, så er det ret nemt at afsløre evt. uheldige peaks. Hvad laver den trafo lignende spole mon i 1704?
https://www.ricardo.ch/de/a/jamo-cbr-17 ... 176997782/
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Dan63 » søn 17. nov 2024 11:47

Hej.

Jeg har ikke haft mulighed for at lytte til 1703 men på en højskole jeg var på havde de et sæt 1303'ere i foredragssalen.
Dette lokale blev også benyttet til fest og da kunne de sagtens fylde det pænt store rum med musik. Smil!
Jeg er ikke helt sikker, men har hørt, at det er en Philips basenhed, der sidder i 1303'eren, hvad Jamo brugte i den større model er der måske andre som ved.
Er det forresten for nyligt at ophæng er skiftet? Dette kunne måske trænge til at blive spillet til.
Har du mulighed for evt. at låne en anden forstærker, så du kan afprøve dem med en kraftigere end din NAD.

Fortsat god søndag!

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Allan. A » søn 17. nov 2024 11:54

Dan63 skrev:Hej.

Jeg har ikke haft mulighed for at lytte til 1703 men på en højskole jeg var på havde de et sæt 1303'ere i foredragssalen.
Dette lokale blev også benyttet til fest og da kunne de sagtens fylde det pænt store rum med musik. Smil!
Jeg er ikke helt sikker, men har hørt, at det er en Philips basenhed, der sidder i 1303'eren, hvad Jamo brugte i den større model er der måske andre som ved.

Fortsat god søndag!

Mvh. Dan

Godt spottet med Philips enheder :)

170X køre også med Philips basser, øvre mellemtone og diskanter. Jeg er dog usikker på den stor 6.5 tommer nedre mellemtone producent

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Tilbage til Højttalere